باز شدن مرزهای سوریه و اردن با بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان همراه بود

پس از باز شدن مرزهای میان اردن و سوریه در اکتبر گذشته ۲۸ هزار شهروند سوری اردن را ترک گفته و از گذرگاه مرزی جابر وارد کشور سوریه شدند.
به گزارش «الشرق الاوسط» به نقل از یک منبع امنیتی اردنی، نام ۳۴۰۰ نفر از این پناهندگان در سازمان ملل به ثبت رسیده‌است.
این منبع که نخواست نامش فاش شود روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: از زمانی که گذرگاه جابر در ۱۵ اکتوبر (۲۳ مهر) باز شد ۲۸ هزار سوری به رغبت خود به کشورشان بازگشتند.
وی افزود: از بین آنها نام ۳۴۰۰ نفر به عنوان پناهنده در کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان ثبت شده‌است.
این منبع امنیتی در ۲ نوامبر گذشته (۱۱ آبان) نیز از بازگشت ۶ هزار سوری به کشورشان خبر داده‌بود که ۵۱۷ نفر از آنها پناهنده بودند.
گفتنی است ۶۵۰ هزار پناهنده سوری که نام آنها در کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان ثبت شده‌است در اردن زندگی می‌کنند این در حالی است که این کشور تعداد شهروندانی را که از ابتدای جنگ داخلی سوریه به آن وارد شدند را حدود ۳٫۱ میلیون نفر اعلام کرده‌است.
گذرگاه مرزی جابر-نصیب که گذرگاه اصلی میان سوریه و اردن است بعد از سه سال تعطیلی به دلیل جنگ سوریه، در ۱۵ اکتوبر (۲۳ مهر) مجدداً باز شد.
این گذرگاه در سال ۲۰۱۵ چند ماه بعد از بسته شدند گذرگاه قدیمی الجمرک که معارضان در اکتوبر ۲۰۱۴ آن را تحت کنترل خود درآوردند، بسته شد.
نیروهای نظام سوریه در ژوئیه گذشته توانستند گذرگاه جابر-نصیب و تمام مرزهای سوریه با اردن را تحت کنترل خود درآورند.
میزان مبادلات تجاری اردن و سوریه در سال ۲۰۱۰ به ۶۱۵ میلیون دلار رسید اما بعد از شروع جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۰ رفته رفته کاهش یافت.
اردن پیش از این جنگ نیز از طریق مرزهای سوریه به ترکیه، لبنان و اروپا کالا صادر کرده و برخی کالاها را از این همین مرزها از سوریه و این کشورها وارد می‌کرد به اضافه اینکه این مرزها در گردشگری میان دو کشور سوریه و اردن نقش داشت.
سوریه امیدوار است پس از گشایش مجدد این گذرگاه مرزی دوباره فعالیت تجاری‌اش با اردن و کشورهای خلیج شروع شود که سودهای اقتصادی برای آن دربردارد.