سازمان ملل بر تشکیل حکومت وحدت ملی تأکید می کند

برناردینیو لئون نماینده امور بین الملل در لیبی در حال امضای توافق تاریخی حل بحران لیبی در شهر صخیرات مراکش – عکس از آسوشیتد پرس

برناردینیو لئون نماینده امور بین الملل در لیبی در حال امضای توافق تاریخی حل بحران لیبی در شهر صخیرات مراکش – عکس از آسوشیتد پرس

احزاب شرکت کننده در کنفرانس گفتگوی لیبی در شهر صخیرات مراکش پیش نویس اولیه توافق سیاسی برای حل بحران لیبی را با وجود حضور نداشتن پارلمان طرابلس امضا کردند.

برناردینیو لئون میانجی بین المللی در امور لیبی گفت پس از امضای اولیه توافق صخیرات، طرف های بحران لیبی بر دو نقطه اساسی تمرکز خواهند کرد، یکی از آن ها تشکیل حکومت وحدت ملی خواهد بود و دیگری الحاقات توافق نامه ای است که دو شب گذشته به امضا رسید.

لئون پس از توافق، در کنفرانسی مطبوعاتی به همراه صلاح الدین مزوار وزیر خارجه مراکش، اشاره کرد که «کار بسیار مهمی انجام شده است»، با این حال، راه باقی مانده به منظور بازگرداندن صلح و امنیت در لیبی نیز «بسیار مهم» است. لئون همچنین گفت: «همیشه می توان راه حلی برای اختلافات یافت». وی با اشاره به عدم حضور نمایندگان کنگره ملی لیبی (پارلمان طرابلس) گفت: «این امر تنها متعلق به اختلافات بزرگ و عمیق نیست».

در همین راستا «الشرق الأوسط» روز گذشته از منابع لیبیایی در پارلمان و ارتش اطلاع یافت که افراط گرایانی که در طرابلس و مسراته تمرکز دارند به برناردینیو لئون نماینده امور بین الملل در لیبی شرط کردند که برای تکمیل بقیه اقدامات و امضا و اجرای پیش نویس توافقنامه میان طرف های درگیر، باید ژنرال خلیفه حفتر از فرماندهی ارتش کنار برود. این در حالی است که دولت لیبی به ریاست عبد الله الثنی و طرف های غربی از امضای پیش نویش توافق استقبال کردند.