بررسی «امنیت انرژی به عنوان یک شراکت جهانی» در همایش عربی انرژی

مراکش: عبدالکبیر المیناوی

دومین جلسه یازدهمین همایش عربی انرژی با شعار «انرژی و همکاری عربی» روز گذشته در مراکش برگزار شد.
به گزارش الشرق الأوسط، در این جلسه که در رابطه با «امنیت انرژی به عنوان یک شراکت جهانی» تشکیل شد در خصوص همکاری میان کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده صحبت شد.
در این کنفرانس گفته شد بعد از اینکه کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده به این درک رسیدند که همه آنها در صندوق توسعه مشترک هستند، جهان به این آگاهی رسید که «اهمیت همکاری و هماهنگی میان کشورها برای امنیت انرژی» ضروری است.
در جلسه روز گذشته که با ریاست طارق الملا وزیر نفت مصر تشکیل شد، سون زینشینگ دبیرکل انحمن بین المللی انرژی، سلیمان الجاسر الحریش مدیر اجرایی صندوق توسعه بین المللی و ابراهیم بن عبدالعزیز المهنا مشاور وزیر انرژی، صنایع و معادن سعودی سخنرانی کردند.
سون زینشنگ بر اهیمت هماهنگی و گفتگوی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تاکید کرد و برنامه‌های ۲۰۵۰ را ارائه کرد. این برنامه‌ها حاکی از این بود که علیرغم توسعه انرژی تجدیدپذیر، انرژی هیدروکربنی به عنوان انرژی اصلی در جهان باقی خواهد ماند.
سلیمان الجاسر نیز در رابطه موضوع تامین خدمات انرژی در جهان عربی سخن گفت و به نقش صندوق توسعه بین المللی در ارائه راه حل های ممکن اشاره کرد و گفت «انرژی عامل رشد اقتصادی و پیشرفت اجتماعی است به طوری که نقشی اساسی در فرایند تکامل و توسعه اقتصاد کشورهای عربی دارد تا به وسیله آن با چالش های زیادی که از داخل و خارج متوجه آنها است مقابله کنند.»
الحریش به فعالیت «اوفید» و ارتباط آن با موضوع انرژی به خصوص در کشورهای عربی اشاره کرد و گفت که این صندوق از زمان تاسیس آن تاکنون به ۵ تعهد خود عمل کرده است و بیش از ۴ میلیارد دلار اختصاص به کشورهای در حال توسعه اختصاص داده است که سهم بزرگی از آن متعلق به کشورهای عربی فقیر بود.
وی افزود اولویت با کشورهای در حال توسعه‌‎ای بود که فقر انرژی دارند.
وی همچنین گفت فعالیت این سازمان از استراتژی خاصی تبعیت می‎کند که بر سه محور؛ لابیگری، توسعه عملیات میدانی و مشارکت استوار است.
وی همچنین افزود «فقر انرژی یک چالش بزرگ است که جز با مشارکت‌های استراتژیک نمی‌توان بر آن غلبه کرد».
وی گفت چالش‌های امنیت انرژی با چالش‌های امنیت آب و غذا ارتباطی تنگاتنگ دارد. بنابراین نباید در منطقه این موضع نادیده گرفته شود که «تامین انرژی پایدار تنها چالشی نیست که منطقه در طولانی مدت با آن مواجه می‌شود بلکه کمبود آب شرب و کشاورزی در راس این چالش ها قرار دارد».
از سوی دیگر ابراهیم المهنا نیز گفت امنیت انرژی یکی از موضوعات منطقه‎ای و بین المللی است که نه تنها برای اقتصاد جهانی، کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده نفت مهم است بلکه بر زندگی افراد نیز تاثیر دارد.
وی همچنین گفت «با کشف نفت و تبدیل شدن آن به عنوان منبع اصلی انرژی که وارد تجارت جهانی شد ارتباط میان امنیت انرژی و سیستم اقتصادی جهان شکل گرفت به طوری‌که توسعه امنیت انرژی مساوی شد با توسعه خود اقتصاد».
وی همچنین بر اهمیت وجود انرژی‌های تولیدی زیاد در برخی کشورها از جمله پادشاهی سعودی تاکید کرد و گفت ثابت شده که انرژی زیاد یکی از بهترین وسیله‌ها برای ایجاد امنیت، تقویت و ثبات آن در بازار نفت است.
وی اشاره کرد که برخی مشکلات اقتصاد جهانی مثل تجارت میان کشورهای بزرگ، اقتصاد جهان و امنیت انرژی را که بخش بزرگی از آن است با خطر مواجه می‌کند و «کشورهای عربی باید برای در امان ماندن از آثار جانبی این اتفاقات، این تحولات را در نظر بگیرند».
گفتنی است اهداف اساسی یازدهمین کنفرانس عربی انرژی که امروز به کار خود پایان می‌دهد به شرح زیر است؛ «بررسی نیازهای انرژی کشورهای عربی و راه‌های تامین آنها در زمان حال و آینده »، «هماهنگی در روابط میان سازمان‌های عربی فعال در زمینه‌های مرتبط با انرژی و توسعه»، «ربط دادن ساسیت‌های انرژی به سیاست‌های توسعه»، «شناسایی امکانات موجود در کشورهای عربی و تلاش‌هایی که برای توسعه منابع انرژی صورت می‌گیرد و هماهنگی میان آن دو» و «شناخت ابعاد بین المللی انرژی و تاثیر آن بر کشورهای عربی».