تهران: «الشرق الأوسط»

۴۲ نفر بعلت مسمومیت از مشروبات الکلی در ایران طی روزهای اخیر در پنج استان جان خود را از دست دادند که چهار نفر از کشته شدگان از مشهد، مذهبی ترین شهر این کشور بودند.

در ایران الکل به‌صورت غیرقانونی از منابع غیرقابل‌ اطمینان تهیه می‌شود و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

از ۲۵ روز پیش تا امروز، بر اثر مصرف الکل ۴۶۰ نفر مسموم، ۴۲ نفر فوت و ۱۶ نفر نابینا شده‌اند. فوت شده گان به ترتیب در استان های هرمزگان ۱۷ نفر، خراسان شمالی ۴ نفر، البرز ۵ و در چند استان دیگر یک نفر بوده‌اند و در کهگیلویه و بویراحمد نیز ۳ نفر دچار مرگ مغزی شده‌اند تا با بزرگ‌ترین موج قربانیان مصرف المل در چند سال اخیر روبرو باشیم.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت ایران اخیرا در نشست خبری اظهار کرد که ۴۱ درصد از مسمومان ناشی از مصرف الکل مربوط به محدوده سنی ۲۶ تا ۳۵ سال هستند.

کالایی با تلفات سنگین؛ ۳۴۳ کشته در دو و نیم سال گذشته

آمار مرگ و میر و مسمومیت با الکل در ایران اما تنها مربوط به روزهای گذشته نیست و برابر آماری که سازمان پزشکی قانونی این کشور در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده، از ابتدای سال ۱۳۵۹ شمسی تا پایان مردادماه ۱۳۹۷، ۳۴۳ نفر شامل ۳۰۸ مرد و ۳۵ زن به دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست داده‌اند.
بررسی این آمار نشان می‌دهد که استان تهران با ۱۱۳ مورد فوتی در دو و نیم سال گذشته بیشترین آمار قربانیان الکل در کشور را به خود اختصاص داده است. در این استان به ترتیب در سال های ۹۵، ۹۶ و پنج ماهه ۹۷، به ترتیب ۷۳، ۲۰ و ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
پس از تهران، از ابتدای سال ۹۵ تا پایان مردادماه امسال استان کرمان با ثبت ۲۸ مورد فوتی با دو مورد در سال ۹۵، یک مورد در سال ۹۶ و ۱۸ مورد در پنج ماهه سال ۹۷ در رتبه دوم قرار دارد. رتبه سوم نیز مشترکا مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی و فارس است که هرکدام ۲۷ مورد مرگ در پی مسمومیت با الکل طی دو سال و پنج ماه در آنها به ثبت رسیده است.
این ارقام البته منهای آن افرادی است که در اثر تصادف ناشی از رانندگی در هنگام مستی کشته شده‌اند و آمار روشنی از آن‌ها در دست نیست. قربانیان الکل در ایران در طی سال‌های اخیر همواره روند فزاینده‌ای داشته‌اند.

مشروبات الکلی؛ کالایی ممنوعه با خریدار فراوان

طبق موازین شرعی در ایران، مصرف، خرید و فروش مشروبات الکلی حرام و جرم است. گفتنی است به موجب ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی جدید، مجازات حد خوردن مواد الکلی و مست‌کننده برای مرد یا زن‌، ۸۰ تازیانه است‌. البته غیرمسلمان فقط در صورت تظاهر به شرب مسکر به ۸۰ تازیانه محکوم می‌شود. مقصود از تازیانه همان شلاق است. پس از آنکه متهمی به مصرف مشروبات الکلی مطابق قانون اقرار کند مجازات حد بر او جاری می‌شود.
با این وجود اما در جامعه‌ای که چهل سال است تحت سلطه‌ی یک دولت دینی است و مدعی است که الگوی یک جامعه مسلمان را به جهانیان ارائه می‌کند نه موازین شریعت توانسته است جلوی مصرف الکل را بگیرد و نه ممنوعیت‌های دولتی؛ تا آنجا که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که ۴ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله ایران حداقل یک بار مصرف الکل داشته‌اند و دست‌کم ۲۰۰ هزارنفر در کشور وابستگی دایمی به الکل یا اعتیاد به الکل دارند؛ اگر بنا را بر این بگیریم که آمارهایی که نهادهای رسمی ارائه می‌کنند معمولا بسیار کمتر از واقعیت است آن‌وقت تعداد معتادان الکل را باید بسیار بیش‌تر از این مقدار بدانیم.

آسیب به اقتصاد و جامعه

اکنون مسئله ی مشروبات الکلی در ایران تبدیل به یک معضل اجتماعی برای مسئولان شده است. فعالان اجتماعی در ایران می گویند حرام بودن این نوشیدنی آسیب های مالی و جانی به آنها وارد کرده است. این فعالان معتقدند به دلیل ممنوعیت تواید و ‌واردات، مصرف کنندگان به سمت استفاده از نوشیدنی‌های الکلی خانه‌ساز یا الکل صنعتی رفته‌اند و رعایت نکردن بهداشت در تولیدات خانگیِ این مشروبات، امکان مرگِ مصرف کنندگان را بسیار زیاد کرده است.
از نظر اقتصادی نیز در حوزه گردشگری باعث شده تا بسیاری از گردشگران به علت ممنوع بودنِ مشروبات الکلی یا به این کشور مسافرت نکنند یا اگر مسافرت کنند با دردسرهایی برای مصرف الکل مواجه می شوند.
احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران اما معتقد است ایران به عنوان یک کشور مسلمان می‌تواند برنامه‌هایی برای یک و نیم میلیارد مسلمان سراسر دنیا داشته باشد که در اصل و اساس اعتقادات با هم برابر هستند.
فعالان اجتماعی ایرانی که خواستار برنامه ریزی برای کنترل تلفات ناشی از مصرف الکل در ایران هستند می گویند بی‌برنامگی برای مدیریت این وضعیت وتساهل ناشی از رشوه با سازندگان خانگی مشروبات الکلی باعث شده بازار مشروبات الکلی دست‌ساز که خطر مرگ‌ومیر ناشی از آن‌ها بسیار بالاست تعداد بیشتری از مردم را در معرض خطر مرگ قرار دهد. اخیرا داعش در حمله ای مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز ۲۴ نفر را کشت، این درحالی است که فاجعه ی الکل های غیربهداشتی باعث کشته شدن ۴۲ نفر از ایرانیان طی روزهای اخیر شد.