الدلهمیه (لبنان)- لندن: الشرق الاوسط

برف سنگین و کولاک سهمگین در چندین هفته گذشته منطقه البقاع در لبنان را درنوردیده و حالا زندگی برای ده ها هزار نفر از پناهجویان سوریه در این منطقه غیر ممکن شده است.
به گزارش رویترز از منطقه الدلهمیه در لبنان، همزمان با آغاز برف و کولاک شدید در روز چهارشنبه (۱۶ ژانویه-۲۶ دی) رودخانه اللیطانی کشتزارهای اطراف رشته کوه های البقاع را غرق کرده است.
هنوز کار ترمیم چادر پناهجویان تمام نشده بود که بی رحم ترین زمستان لبنان با کوله باری از برف و باد شدید و سیل از راه رسید و چادرهایشان را نابود کرد.
ثائر ابراهیم الاحمد که چفیه قرمز و سفید روی سرش گذاشته می گوید «آب خانه را برداشته و ما شب را با تخلیه آب به صبح رساندیم. تازه دوباره آب وارد خانه شد. این بی رحم ترین زمستانی است که پناهجویان این منطقه پشت سر می گذارند».
این پناهجوی اهل شهر حلب که پنج سال پیش به لبنان آمده افزود «حدود سه سال پیش هم برف و کولاک مشابهی داشتیم اما امسال آب به داخل چادرها نفوذ کرد».
بعد از ظهر که هوا آفتابی شد بچه ها به کوچه های منطقه رفتند. تمام مسیر گل آلود بود اما آنها برف بازی کردند.
اردوگاه ۰۴۰ یکی از اردوگاه های البقاع است که در حومه روستای الدهلمیه قرار دارد. این اردوگاه ها روی پانل های بتنی نصب شدند و سقف آنها با لاستیک های ماشین قدیمی تثبیت شده اند. دیوارهایشان هم از پارچه های نایلونی تشکیل شده که جلوی باد و سرمای شدید را نمی گیرد.
هر چند این اردوگاه به ظاهر گویا چند هفته پیش ساخته شده اما ساکنان آن از سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) آنجا زندگی می کنند.
ابو احمد از شهر حمص سوریه است که حدود هفت سال در لبنان زندگی می کند. او می گوید «کمک به پناهجویان در حد کافی نیست».
او که روی یکی از سنگ های بزرگ در مسیر رفت و آمد در میان باتلاق گل ایستاده بود افزود «بارش باران امسال فراوان بود اما کمک سازمان ها کاهش یافته است».
ابو احمد گفت «خب شما می بینید وضعیت رو. آیا واقعا این چادرها می توانند ما را از باران های شدید حفظ کنند؟‌آنها به ما چوب ندادند. اصلا چیزی به ما ندادند».
از سوی دیگر، سازمان های امدادرسانی می گویند که همه تلاش خود را برای توزیع کمک های فوری به پناهجویان نیازمندتر به کار می گیرند. حدود ۳۴۰ هزار پناهجو در البقاع زندگی می کنند».
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان می گوید ۲۴ هزار نفر گرفتار سرما و برف و کولاک شدید هستند.

برخی اردوگاه های پناهجویان به دلیل بارش برف و کولاک شدید در مناطق دیگر لبنان هم آسیب دیده اند. جاده اصلی لبنان – سوریه مسدود شده و سیل اتوبان شمال بیروت را فراگرفته و مدارس تعطیل شدند.
خانواده ها توسط سازمان های امدادرسانی به مناطق دیگر منتقل شده اند.
انور محمد احمد یکی از این پناهجویان می گوید «آب باران از جاده به داخل چادرها نفوذ می کند. زیر درها پارچه گذاشتیم».
فاطمه و خانواده اش از حلب در شمال سوریه مجبور به تخلیه چادر شدند و حالا در یک چادر شلوغ با همسایه خود زندگی می کنند.
او می گوید «بارش باران که آغاز شد آب به چادرها نفوذ کرد و آن را آب گرفت. نمی توانیم آنجا بمانیم. بساطمان را جمع کردیم و رفتیم. چه می شود کرد»؟