عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا - عکس از خبرگزاری خانه ملت

عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا – عکس از خبرگزاری خانه ملت

یکی از نمایندگان مجلس ایران گفته است با توجه به هماهنگی صورت گرفته با کمیته سفرهای خارجی مجلس این کشور، هیئت پارلمانی ایران به بریتانیا سفر خواهد کرد.

عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا در همین حال در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «به‌طور قطع این سفر انجام می‌شود، اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست.»

وی افزود: «درخواست سفر هیئت پارلمانی ایران به انگلیس ماه‌ها پیش به کمیته سفرهای خارجی مجلس ارائه شده است، اما هنوز پاسخی برای زمان دقیق این سفر دریافت نکرده‌ایم، اما این سفر انجام می‌شود.»

داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ایران در دوره های هفتم و هشتم و عضو فراکسیون اصلاح طلبان، در این باره به شرق پارسی گفت : «روابط ایران و بریتانیا طی سالهای پس از انقلاب ۵۷ بسیار پر تنش بوده است و در آخرین تنشی که میان ایران و بریتانیا به وجود آمد ایران تصمیم گرفت سطح روابط خود را کاهش دهد. اما با روی کار آمدن دولت روحانی و سیاست اعتدال گرایی این دولت سعی شد که روابط با کشورهای مختلف بهبود یابد. بالطبع بریتانیا هم در این راستا قرار می گیرد. سفر هیات پارلمانی به بریتانیا می تواند مقدمه خوبی بر بهبود روابط باشد».

وی افزود:«اگرچه قطعنامه اخیر پارلمان اروپا موجبات تنشی را فراهم کرد اما هیئت ایرانی می تواند با رایزنی دیپلماتیک مواضع ایران را برای سیاستمداران بریتانیایی تبیین کند. از سوی دیگر از آنجایی که بریتانیا در بحث هسته ای نقشی جدی دارد می تواند در این ماجرا نقش مثبتی برای ایران ایفا کند و این نقش نیز باز می گردد به سطح روابط ایران با این کشور».

به گفته این نماینده اصلاح طلب «بریتانیا علاقمند به بهبود روابط با ایران است و به نظر می رسد با روی کار آمدن دولت روحانی بریتانیا تمایل دارد جزو کشورهایی باشد که سطح روابط خود را با ایران عادی می سازند.»

وی گفت: «این عادی سازی هم به نفع این کشور است و هم ایران، چرا که بهبود روابط ایران با بریتانیا به منزله بهبود روابط ایران با غرب نیز تلقی می شود».

گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران دی ماه سال گذشته به ریاست جک استراو وزیر خارجه سابق بریتانیا به تهران آمده بود.

حضور جک استروا در تهران در راس هیئتی پارلمانی پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان یازدهمین رئیس دولت ایران می تواند جدی ترین سفر یک دیپلمات بریتانیایی به ایران محسوب شود.

در پی آن، جرمی کوربین، یکی از نمایندگان پارلمان بریتانیا از حزب کارگر که در سفر هیئت پارلمانی بریتانیا به ایران نیز حضور داشت، بهمن ماه پارسال اعلام کرد که نمایندگان مجلس ایران دعوت همتایان بریتانیایی خود برای سفر به لندن را به صورت رسمی پذیرفته اند.

وی گفت: «ما نمایندگان مجلس ایران را به صورت رسمی دعوت کرده ایم و آنها نیز به صورت رسمی پذیرفته اند.»

در این میان نشانه های متعدد حاکی است که ایران و بریتانیا سعی دارند روابط فی مابین را که دچار تنش هایی بوده است بهبود بخشند.

در آذر سال ۱۳۹۰ خورشیدی به دنبال حمله گروهی از دانشجویان بسیجی به سفارت و محل اقامت دیپلمات های بریتانیا در تهران، دولت بریتانیا تمامی کارکنان سفارت خود را فراخواند و دیپلمات های ایرانی را هم از بریتانیا اخراج کرد. از اینرو روابط دیپلماتیک رسمی دو کشور در پایین ترین سطح پیش از قطع کامل قرار گرفت.

با روی کار آمدن حسن روحانی و تغییر سیاست های دولت در ایران، ویلیام هیگ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی گرفت و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هم در نامه ای به حسن روحانی، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

پس از آن مقامات دو دولت خواستار بهبود تدریجی روابط شدند و موضوع تبادل کاردار غیرمقیم اولین بار مهرماه پارسال (۱۳۹۲)، پس از دیدار وزرای امور خارجه ایران و بریتانیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.

پس از این تحولات، ایران و بریتانیا از روز اول اسفند (بیستم فوریه) به روابط غیر مستقیم خود پایان دادند و رابطه مستقیم بین این دو کشور که از دو سال قبل قطع شده بود، از سر گرفته شد.

از سوی دیگر در حالی که خبرهای ضد و نقیضی درباره سفر هیئت پارلمانی هلند به ایران مطرح شده است، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و هلند، لغو این سفر توسط ایران را تکذیب کرد.
سایت خبری دنیا بولتنی ترکیه روز شنبه نوشت، سفر هیئتی از نمایندگان مجلس هلند که توسط حزب سوسیالیست این کشور هماهنگ شده بود لغو شده است.

این سایت خبری در ادامه مدعی شد: یکی از دلایل اعلام شده برای لغو این سفر، اختلاف دیدگاهها میان دو کشور اعلام شده است. به نوشته این وبسایت، این هیئت هلندی در نظر داشتند علاوه بر دیدارهای رسمی با مقامات ایرانی با نهادهای مردمی نیز دیدار کنند که به دلیل اجازه ندادن این سفر لغو شده است.

پیش از این حری وان بومل نماینده‌ی حزب سوسیالیست هلند در گذشته اعلام کرده بود که این سفر به مدت شش روز از ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) تا سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) انجام خواهد شد.

وی گفته بود: در چارچوب این سفر درباره‌ آخرین وضعیت سیاسی ایران، برنامه هسته‌ای این کشور و حقوق بشر گفت و گوهایی انجام خواهد شد.

در همین حال جواد هروی نماینده مجلس ایران و رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و هلند، در گفتگو با فرارو ضمن تکذیب لغو سفر هیات پارلمانی هلند به ایران گفت: ما ارتباطاتی برای سفر هیات پارلمانی هلند به ایران داشته ایم و در این باره مکاتباتی هم صورت گرفته است با این حال تاکنون زمان مشخصی برای انجام این سفر تعیین نشده است.