کارگران در پالایشگاه نفت - آسوشیتدپرس

کارگران در پالایشگاه نفت – آسوشیتدپرس

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران امروز جمعه ۷ آذر اعلام کرد، تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، برای ثابت نگه داشتن سقف تولید خود، خواست ایران نبوده، اما در عین حال ایران با این تصمیم مشکلی ندارد.

اوپک دیروز پنج‌شنبه، ششم آذر در وین به‌رغم کاهش قیمت جهانی نفت، اعلام کرد که سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه را ثابت نگه می‌دارد.

زنگنه در واکنش به این تصمیم خاطرنشان کرد: «نتیجه نشست اوپک آن چه که ما می‌خواستیم نبود. تصمیم اوپک برای تثبیت تولید خواست ایران نبود ولی از آن ناراحت نیستم.»

زنگنه تصریح کرد: «قرار شد فعلا اوپک با همان سقف قبلی تولید کند و منتظر باشد ببیند با این قیمت‌ها، واکنش بازار در مورد تولید، چه در بخش عرضه و چه در بخش تقاضا، چه خواهد بود.»

وی فزود: «همین طور مطلب مهمی که باز هم اوپک بر آن تأکید کرد آن بود که ما به مشورت‌های بیشتر با یکدیگر نیاز داریم تا این که نظرهای‌مان را به هم نزدیک کنیم.»

یکصدوشصت‌وششمین نشست وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت ،اوپک، که یک‌سوم فروش جهانی نفت را در اختیار دارد، روز پنج‌شنبه در حالی در شهر وین برگزار شد که افزایش تولید نفت شیل آمریکا و کاهش تقاضای جهانی به‌ویژه در چین و اروپا به سقوط بهای هر بشکه نفت به ۷۹ دلار منجر شده است.

صادرات نفت خام ایران به خریداران عمده آسیایی کاهش یافت

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نفتی گزارش کرده است که در ماه گذشته میلادی (اکتبر ۲۰۱۴) میزان واردات نفتی چهار خریدار عمده آسیایی ایران نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته و به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده است هر چند این میزان همچنان از این رقم در مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

براساس این گزارش، در این ماه، مجموع واردات نفتی چهار کشور چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز تنزل کرد که علت آن، نوسانات فصلی گزارش شده است. میزان صادرات نفت ایران به این چهار کشور در اکتبر امسال ٨٧٧ هزار بشکه در روز بوده که در مقایسه با حدود ۶۶۹ هزار بشکه در اکتبر سال گذشته، حاکی از افزایشی بیش از ۳۰ درصد است.

متوسط صادرات نفت خام ایران به این چهار کشور طی نیمه اول سال جاری بیش از یک میلیون و ۱۱۳ هزار بشکه در روز بود که آن هم در مقایسه با متوسط ۹۲۴ هزار بشکه در روز در نیمه اول سال گذشته، بیش از ۲۰ درصد افزایش داشت.

همزمان با انتشار گزارش رویترز، خبرگزاری ایرنا، به نقل از وزارت اقتصاد و بازرگانی ژاپن امروز جمعه اعلام کرد که «واردات نفت خام این کشور از ایران طی ماه اکتبر در مقایسه با سال گذشته ، ۲۸٫۳درصد افزایش داشته است.»

وزارت اقتصاد و بازرگانی ژاپن اعلام کرده است: «روزانه ۱۶۳هزار و ۲۸۸ بشکه نفت خام از ایران وارد می کند. واردات کل نفت ژاپن در ماه گذشته ۳٫۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.»

ژاپن در حال حاضر روزانه ۳٫۳ میلیون بشکه نفت وارد می کند و چهارمین وارد کننده بزرگ نفت جهان است.