محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در هنگام حضور در مجلس این کشور - عکس از خبرگزاری فارس

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در هنگام حضور در مجلس این کشور – عکس از خبرگزاری فارس

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز شنبه با حضور در مجلس ایران در جلسه ای غیرعلنی درباره مذاکرات اخیر هسته ای که به تمدید ۷ ماه مذاکرات انجامید، به نمایندگان گزارش داده است.

وزیر خارجه ایران نمایندگان مجلس ایران را در جریان بعضی از جزئیات مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ قرار داده و به سوالات آنها پاسخ گفته است.

حسن سبحانی‌نیا، از هیات رئیسه مجلس، گفته است: “در پایان جلسه غیرعلنی، نمایندگان از مذاکرات هسته‌ای دوره اخیر و ادامه یافتن آن اعلام حمایت و تاکید کردند که چنانچه به محورهای اصلی و خطوط قرمز پافشاری شود این اقدامات مورد حمایت خانه ملت خواهد بود.”

وحید احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به خبرگزاری مهر گفته است که عمده سوالاتی که نمایندگان مطرح کردند پیرامون امتیازاتی بود که جمهوری اسلامی ایران به غرب داده و از طرف دیگر امتیازاتی که طرف غربی و ۱+۵ به جمهوری اسلامی ایران داده است.

به گفته وی، آقای ظریف پاسخ این دغدغه ها را اینگونه داد که «ما بر اساس تفاهم نامه ای که به عنوان اقدام مشترک در ژنو امضاء شده، اقدام کردیم.»

یک نماینده دیگر مجلس که خواسته نامش فاش نشود هم به خبرگزاری مهر گفته است که در این گزارش آقای ظریف صراحتا اعلام کرد اگر طرف مقابل به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکند، ایران هم به عقب بازگشته و غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز خواهد کرد.

اما حسن سبحانی نیا گفته است: وزیر امور خارجه همچنین اختلاف نظرهای ایران و غرب درمورد فردو، آب سنگین اراک، تعداد سانتریفیوژها و زمان لغو تحریمها را نیز تشریح کرد.

یکی دیگر از نمایندگان مجلس ایران هم گفته است که ظریف در این جلسه توضیحی فراتر از آنچه در رسانه ها منعکس شده بود ارائه نداد، فقط اعلام کرد که هیچ توافقی در مورد تعداد سانتریفیوژها، تاسیسات اراک و فردو با طرف غربی اتخاذ نشده است.

وی افزود: با توجه به تایید مقام معظم رهبری ما نیز مذاکرات و تیم مذاکره کننده را تایید و حمایت می کنیم اما نگرانی های ما به خاطر بی اعتمادی به طرف غربی و شیطنت های آنهاست.

در این میان به نظر می رسد شدت انتقاد نمایندگان تندرو از روند مذاکرات هسته ای شدید تر شده است و بعضی از آنها گفته اند که آقای ظریف در جلسه غیرعلنی امروز حرف جدیدی بیان نکرده است.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، به ایلنا گفته است: “گزارش آقای ظریف همان چیزهایی بود که در رسانه‌های دیگر همیشه بیان می‌شد.”

جواد کریمی قدوسی دیگر نماینده مجلس نیز به فارس گفته است: “گزارش وزیر خارجه به نمایندگان همانند همیشه کلی بود و در آن به محتوای مذاکرات هسته‌ای پرداخته نشد و این جلسه برای نمایندگان مؤثر نبود.”

آقای کریمی قدوسی به خبرگزاری فارس گفته که محمدجواد ظریف روز یکشنبه هم برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان درباره مذاکرات هسته‌ای در جلسه علنی حاضر خواهد شد.

یکی دیگر از نمایندگان مجلس ایران که خواسته نامش فاش نشود گفته است: به مذاکرات خوشبین نیستیم و معتقدیم طی یک سال گذشته چیزی عاید ایران نشده است.

این نماینده مجلس ایران افزود: ظریف معتقد بود که مذاکرات در زمان تمدید توافق ادامه خواهد داشت تا در کوتاه ترین زمان به توافق نهایی دست یابیم.

آیت الله خامنه ای رهبر ایران روز پنج شنبه گفته بود که با تمدید مذاکرت مخالف نیست.