آیت الله محقق داماد - عکس از تسنیم

آیت الله محقق داماد – عکس از تسنیم

آیت الله محقق داماد رییس سابق سازمان بازرسی کل کشور در ایران بار دیگر از اظهارات احمد جنتی دبیر شورای نگهبان درباره ضرورت اعدام بدون محاکمه اشخاصی چون میرحسین موسوی و مهدی کروبی انتقاد کرد.

آیت الله سید مصطفی محقق داماد استاد حقوق و فلسفه و عضو فرهنگستان علوم ایران در یادداشتی که امروز در روزنامه اطلاعات ایران منتشر شد در واکنش به سخنان اخیر آقای جنتی که برای توجیه نظر خود درباره عدم ضرورت محاکمه اقایان موسوی و کروبی، به شیوه برگزاری دادگاه صحرایی موسولینی پس از جنگ جهانی دوم توسط پارتیزان ها اشاره کرده نوشته است که «ایشان البته به از دیگران می‌دانند که منابع فقه امامیه منحصر به چهار منبع است کتاب، سنت، اجماع و عقل و در سراسر فقه اصطلاح «بالادله الاربعه» به کرّات مشهود است .. و نه رویه قضائی دادگاه موسولینی دیکتاتور ایتالیا.»

وی در ادامه این سوال را مطرح کرده که «آیا منصب رسمی فقاهت این حق را برای ایشان ایجاد کرده که منبعی جدید بر منابع فقاهت بیفزایند؟ آیا این‌گونه سخن گفتن چوب حراجی نیست که بر پیکر فقاهت و قضاوت وارد می‌گردد؟»

آیت الله محقق داماد در بخش دیگری از این یادداشت نوشته است که اگر چه «مقتضای استقلال قضائی آن است که به اینگونه اظهارات بی‌اعتنا باشد و وظایف خود را مطابق با تکالیف شرعی و قانونی خود انجام دهد ولی ناگفته پیداست که انتشار این‌گونه مطالب چهره قضای اسلامی را ملکوک می‌کند و دستگاه قضائی نمی‌تواند نسبت به این‌گونه ضربه‌های وارده بی تفاوت باشد. زیرا نحوه سخن گفتن به گونه‌ای است که گویی عنان اختیار و تصمیم‌گیری به دست گوینده بوده و خواهد بود.»

آیت الله مصطفی محقق داماد سال گذشته هم در گفت وگو با خبرآنلاین برای برخی اظهارات چهره های روحانیت، علیه افراد در نماز جمعه اظهار تاسف کرد و این اظهارات را در حکم تهمت و خلاف شرع دانست.

آیت الله جنتی سال گذشته در نماز جمعه، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را محارب و مفسد فی‌الارض خوانده و مجازات آنها را اعدام اعلام کرده بود و تاکید کرده بود که نظام خیلی منت بر سر اینها گذاشته که به جای اعدام، آنها را حصر خانگی کرده است.

آیت الله محقق داماد گفته بود: «متاسفانه برخی اظهارات هفته گذشته آیت الله جنتی در نماز جمعه، گذشته از صدمه زدن به این تریبون، خلاف شرع هم محسوب می شود. چرا که این نوع اظهارات با آبروی افراد بازی کردن است و موجب فسق برای گوینده است.»

دکتر محقق داماد افزود: «آقایان فراموش کرده اند که اگر هم قرار باشد مساله ای بررسی شود جای صدور احکام قضائی دادگاه است و هیچ کس نمی تواند و حق ندارد در تریبون نماز جمعه امر و نهی قضائی بکند.»

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی که از رهبران اعتراضات به نتایج انتخابات سال ۸۸ به شمار می روند، از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ یعنی سه سال و هشت ماه پیش در حصر خانگی به سر می‌برند و تا کنون دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات آنها برگزار نشده است.

ادامه حصر بدون محاکمه این افراد از مدت ها پیش بارها مورد اعتراض مقامات و نهادهای سیاسی مختلف در ایران قرار گرفته است.

علی مطهری، یکی از نمایندگان مطرح مجلس ایران چندی پیش ضمن نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رییس جمهور این کشور درباره عدم اجرای بعضی قانون اساسی در زمینه حقوق شهروندی هشدار داد و نوشت که اعتراضات درباره انتخابات سال ۸۸ در ایران «حکم هولوکاست در اروپا و آمریکا را پیدا کرده است.»

وی که پیش از این بارها در این زمینه انتقادات خود را مطرح کرده بود، در آن نامه که در وبسایت نامه نیوز منتشر شد، به مفادی از قانون اساسی اشاره کرده که بر اساس آن ادامه حصر رهبران اعتراضات ۸۸ غیرقانونی است و از انفعال آقای روحانی در این باره انتقاد کرده است.

آقای مطهری درباره علت اینکه وی اعتراض به انتخابات ۸۸ را به هولوکاست تشبیه کرده نوشته است که در هر دو مورد «فقط یک سخن باید گفته شود و کسی حق تحلیل متفاوت و تحقیق درباره ریشه‌ها و عوامل گوناگون آن را ندارد.»

آقای مطهری در پایان این نامه به آقای روحانی هشدار داده که اگر وی همچنان در این زمینه مسامحه کند، «این قضیه در قالب سؤال از رییس جمهور در مجلس پیگیری و البته برخی سؤالات فرهنگی نیز اضافه خواهد شد.»

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر ایران در روزنامه کیهان، پیش از این بارها جرم معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را «جرم مشهودی»خوانده است که به گفته وی نیازی به برگزاری دادگاه ندارد.

اما آقای مطهری گفته است که «عده‌ای حیات سیاسی خود را در ادامه وضع موجود می‌دانند و در چنین مواردی که قانون دست آنها را باز گذاشته… به جای عمل به تکلیف خود، از مقام رهبری مایه می‌گذارند، در حالی که در چنین مسائلی اساسا نیازی به ورود رهبر گرانقدر نیست.»

اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز که از تشکل‌های روحانیون اصلاح‌طلب در ایران محسوب می شوند، با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، از او خواسته‌ اند که به وعده‌اش برای آزادی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد عمل کند.

در این نامه که تاریخ ٢٠ مهر را دارد اما روز جمعه ٢۵ مهر منتشر شده است، حقوقدان بودن حسن روحانی و وعده های انتخاباتی وی به او یادآوری شده و از او خواسته شده برای رفع حصر این افراد اقدام کند.

مجمع مدرسین گفته با توجه به اینکه حبس خانگی رهبران مخالفان با نظر شورای عالی امنیت ملی انجام شده و حسن روحانی رئیس‌ این شورا است، از آقای روحانی انتظار می‌رود برای آزادی آنها اقدام کند.