عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در تازه ترین دور گفتگوهای هسته‌ای از بیانیه باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در مورد گام‌ نخست اجرای توافق ژنو در ۳۰ دی‌ماه انتقاد کرد.

اوباما در مورد توافق ماه نوامبر ژنو میان ۵+۱ و ایران بیانیه ای صادر کرده است. در آغاز این بیانیه آمده است: «توافق امروز برای اجرای “برنامه اقدام مشترک” که در نوامبر اعلام شد، برای اولین بار در یک دهه نشانه ای است از این که ایران با اقدامات مشخصی برای پرچیده شدن پیشرفت برنامه اتمی اش و عقب راندن بخش های مهمی از آن موافقت کرده است.»

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران با انتقاد از واژه «برچیده شدن» از سوی اوباما در این بیانیه گفت: «استفاده از عبارت “برچیده شدن” از سوی آقای اوباما کمال سوءاستفاده از یک کلمه است که اصلا در برنامه ما اتفاق نمی افتد.»

عراقچی در ادامه یادآور شد گام اول شش ماهه برای «اعتمادسازی بین دو طرف ایران و ۵+۱» اجرایی می شود تا از این طریق به گام نهایی دست یابند.

عراقچی تصریح کرد برنامه اقدام مشترک دو اتفاق می افتد، اول اینکه «تحریم های جدید وضع نمی شود و تحریم ها در همین سطح باقی می ماند،» دوم اینکه «ساختار کیفی هسته ای جمهوری اسلامی ایران در سطح کنونی ابقا می شود.»

وی خاطرنشان کرد: «هیچ ساختار هسته ای ایران برچیده نمی شود و غنی سازی ادامه می باید و همچنین بخش کیفی و تحقیقات هسته ای توسعه خواهد یافت.»

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد این کشور به توافق ژنو پایبند خواهد بود. وی تصریح کرد طبق توافق ژنو «اکسید سازی هر ماه به میزان ۱۵ کیلو خواهد بود» ولی رقیق سازی به دلیل مسائل فنی در طول مدت سه ماهه صورت می گیرد.

وی در جای دیگری از سخنانش تاکید کرد برنامه هسته ای ایران جمع نخواهد شد و گفت: «برای ما اصل توازن و تعادل بین اقدامات دو طرف را مهم است و ساختار برنامه هسته‌ای ما حفظ خواهد شد و جمع آوری نمی‌شود و همه چیز غیر از دو مورد مطرح شده سر جای خودش است و آن دو مورد در یک روز قابل برگشت است.»

هفته گذشته عراقچی دیداری دو جانبه با هلگا اشمیت، نماینده کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد. پیش از آن نیز دیداری دو جانبه با وندی شرمن نماینده آمریکا و همچنین نشست سه جانبه ای با حضور وی و هلگا اشمیت داشت.

عراقچی درباره این مذاکرات اظهارداشت: «نمی توانم بگویم که پیشرفتی داشته ایم یا نه، اما مذاکرات کاملا جدی و با حسن نیت در حال انجام است.»

او مذاکرات را «بسیار فنی و جدی» دانسته و تصریح کرده است، هدف از این مذاکرات حل اختلافاتی است که بین ایران و گروه ۱+۵ درباره نحوه اجرای برنامه اقدام مشترک باقی مانده است.

وی گفت: «دراین مذاکرات بحث های فنی با در نظر گرفتن عناصر و رنگ و لعاب های سیاسی مطرح است. در حال حاضر سعی می‌‌کنیم به درک و تفسیری مشترک از متن توافق برسیم.»