جلسه استیضاح وزیر علوم ایران-خبرگزاری مهر-یونس خانی

جلسه استیضاح وزیر علوم ایران-خبرگزاری مهر-یونس خانی

بعد از کشمکش های بسیار دولت و مجلس ایران، سرانجام اولین وزیر روحانی برای استیضاح روز چهارشنبه ۲۹ مرداد به صحن علنی مجلس رفت و پاسخ های رضا فرجی دانا نتوانست نمایندگان مجلس ایران را قانع کند.

در این جلسه که ۲۷۰ نماینده مجلس حضور داشتند، ۱۴۵ تن به رضا فرجی دانا رای «نه» و ۱۱۰ نفر رای «آری» و ۱۱ نفر رای ممتنع دادند. از اینرو رضا فرجی دانا نتوانست رای اعتماد از مجلس ایران بگیرد و برکنار شد

فرجی‌دانا دومین وزیر استیضاحی در مجلس نهم و اولین وزیر استیضاحی دولت یازدهم است و در حالی استیضاح می‌شود.

طرح استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم ایران، پس از فرصت یک ماهه و با اصرار نمایندگان روز ۲۱ مرداد با امضای حدود ۵۱ نماینده اعلام وصول شده بود و جلسه استیضاح صبح امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد با حضور علی لاریجانی رییس مجلس ایران و بدون حضور حسن روحانی رییس جمهور این کشور برگزار شد.

دلایل استیضاح:

نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح وزیر علوم موارد زیر را در نامه خود به عنوان دلایل اصلی استیضاح فرجی دانا معرفی کرده اند:

«عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و متأسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها علی رغم تأکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراج‌شده توسط هیات‌های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی

اعزام گروه‌های سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم کرده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورایعالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری

منصوب کردن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیت‌های مهم ستادی ‌وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها

عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیه‌طلبانه در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب.»

جهانگیری به جای روحانی از فرجی دانا دفاع می کند

جلسه استیضاح وزیر علوم ایران، فرجی دانا و جهانگیری در مجلس ایران-خبرگزاری مهر-یونس خانی

جلسه استیضاح وزیر علوم ایران، فرجی دانا و جهانگیری در مجلس ایران-خبرگزاری مهر-یونس خانی

در حالی که پیش از این روحانی از مجلس ایران خواسته بود جلسه استیضاح روز سه شنبه برگزار شود تا وی بتواند در این جلسه حضور یابد، مجلس در ابتدا موافقت کرد، اما سرانجام جلسه را به روز چهارشنبه موکول کرد. از اینرو اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور ایران برای شرکت در جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

روحانی در ادامه سفرهای استانی، به استان اردبیل سفر کرد.

زاکانی نماینده موافق استیضاح: راه دیگری نداشتیم

زاکانی نماینده موافق-خبرگزاری مهر-یونس خانی

زاکانی نماینده موافق-خبرگزاری مهر-یونس خانی


علیرضا زاکانی به عنوان موافق طرح استیضاح گفت که راه دیگری جز استیضاح وزیر علوم وجود نداشته و افزود که علت اساسی پیگیری این طرح «قانون‌شکنی، التهاب‌آفرینی، فعال کردن همه گسل‌های قومی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی و گروه‌گرایی و باندبازی در دانشگاه‌ها به جای توجه به تولید علم و انسان‌سازی در دانشگاه‌ها و اهتمام به ایجاد آرامش برای هرچه فعالتر نمودن محیط‌های علمی» بوده است.

این نماینده مجلس بی توجهی به سابقه امنیتی افراد در دانشگاه ها را یکی از دلایل استیضاح عنوان کرد و گفت: «در جلسه‌ای که در حضور رئیس مجلس در ۱۶ تیرماه امسال تشکیل شد، وزیر علوم با فرافکنی بیان کرد که دانشگاه آزاد اساساً پاسخگو به وزارتخانه نیست و حسابش جدا است و رویه و مرام خود را عمل می‌کند.»

وی افزود: «ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی و افراد اعلامی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم،‌ بلکه اعتراض ما این بود که چرا وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بی‌توجه به ارسال نامه از وزارت اطلاعات اقدام به جذب عناصر بی‌صلاحیت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی کرده است؟»

انتشار بیانیه ای از سوی خبرگزاری فارس برای حمایت از استیضاح

همزمان با برگزاری جلسه استیضاح فرجی دانا، خبرگزاری فارس که وابسته به گروه محافظه کار ایران است و خود از موافقان این استیضاح است، متن اطلاعیه ای را به نقل از فراکسیون روحانیون مجلس منتشر کرده که در حمایت از طرح استیضاح گفته اند فرجی دانا با بکارگیری برخی از فعالان در جریان فتنه و منحرفین در مسئولیت‌های مهم و تغییرات وسیع و بکارگیری آنها در سطح گسترده وزارتخانه و دانشگاه‌های کشور به گونه‌ای که شرایط التهاب آفرین و پر تنش دانشگاه‌ها را در سال‌های ۷۸ و ۸۸ تداعی کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «اکثریت قاطع فراکسیون روحانیت برای دستیابی به پاسخ شایسته به ندای مراجع عظام تقلید،‌عالمان، فضلاء، دانشگاهیان و عموم ملت شریف و انقلابی ایرانی اسلامی، ادامه مسئولیت آقای دکتر فرجی‌دانا را به مصلحت نمی‌بیند.»

نماینده موافق استیضاح: انتصاب افرادی که در تظاهرات دانشجویی ۱۸ تیر دست داشته اند

محمد حسن آصفر، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس، در موافقت با استیضاح وزیر علوم، گفت که او کسانی را منصوب کرده که در تظاهرات دانشجویی ۱۸ تیر سال ۱۳۷۶ و اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸ دست داشته اند و به اعتقادات انقلابی و اسلامی بی اعتنایی کرده اند. این نماینده به عنوان نمونه گفت «یکی از اساتید خانم که از سوی فرجی دانا منتصب شده می گوید من شکلات نیستم، مروارید نیستم، وسیله تفریح نیستم، اسباب ازدیاد نسل نیستم، عامل فساد مردان نیستم، ناموس هم نیستم، من یک زن هستم،‌ یک انسان که برابر و آزاد آفریده شده نه بهشت زیر پای من است و نه جهنم و افتخار فرستادن مردان به معراج هم نصیب کس دیگری شود، بلکه می خواهم خودم به معراج بروم.» آصفر یادآور شد که آیت الله خمینی گفته بود: از دامن زن مرد به معراج می رود.

هروی: کارنامه فرجی دانا مثبت است

جواد هروی، رییس کمیسیون آموزش عالی مجلس، در مخالفت با طرح استیضاح گفت که هنگام معرفی وزیر، به او رای مخالف داده بود، اما کارنامه او در این مدت را مثبت ارزیابی می کند. وی گفت: سه عامل تسریع در روند توسعه علم از منظر صاحب نظران،‌ برنامه ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی و افزایش استانداردهای آموزشی است و وزارت علوم در دوره وزیر کنونی در این مورد فعالیت مفیدی داشته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: این سه عامل دستور کار وزارت علوم در ماه های گذشته بوده و به صورت جداگانه از سوی مدیران جدید این وزارتخانه پیگیری شده است.

جعفرزاده: جرم فرجی دانا نظرخواهی از جامعه دانشگاهی است

جعفرزاده دیگر نماینده مخالف استیضاح با اشاره به اینکه فرجی دانا از جامعه علمی و دانشگاهی در انتصاب ها نظرخواهی کرده است، تصریح کرد: جرم فرجی‌دانا این است که از جامعه‌ای که می‌خواهد مدیر برای آنها منصوب کند نظرخواهی کرده است.

وی در مورد ویژگی‌های شخصیتی وزیر علوم گفت: شاید خود آقای فرجی‌دانا راضی به بیان این مطالب نباشند؛ من قبلاً ایشان را نمی‌شناختم و مگر خود شما نمایندگان موافق استیضاح در روز رأی اعتماد نگفتید که ایشان ولایتمدار و نمازشب‌خوان است.

این مخالف استیضاح با یادآوری اینکه از این لیست بورسیه ۷۰۰ نفر با هیچ قاعده و قانونی منطبق نیست، گفت: در پرونده ۲۷۰ نفر از آنها حتی یک برگه وجود ندارد، ما چه جوابی به مردم و دانشجویان خواهیم داد، در حالی که از ۲۷۰ نفر از این فهرست نمی‌توان دفاع کرد.

نماینده مردم رشت گفت: در روند انتصابات وزیر علوم ایراداتی می‌گیرند؛ اشکالی ندارد شما بیایید و روند انتصابات را ۱۰۰درصد به تفویض کنید و بعد از او پاسخ بخواهید؛ وقتی وی نمی‌تواند ۱۰۰درصد درباره انتصابات اظهارنظر کند و شورای دیگری در این باره تصمیم‌گیرنده است، چرا فرجی‌دانا باید پاسخگو باشد.

ادعای ۳ هزار بورسیه واقعیت ندارد

علی اصغر زارعی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و موافق استیضاح گفت: «ادعای سه هزار بورسیه در نهایتا با بررسی و به اذعان خود مسئولین وزارت علوم نهایتا به ۱۹۰ نفر کاهش پیدا کرد.»

وی گفت: «من در رای اعتماد جزو کسانی هستم که برای آقای فرجی دانا تلاش کردم که خود ایشان هم شاهد هستند، اما فرآیندی پیش آمد وبیش از ۶ ماه طول کشید، به خصوص در چهار ماه گذشته که من خودم در ۶ جلسه حضور داشتم و در این جلسات از مجلس بسیاری از افراد حضور داشتند.»

تغییر شرط معدل بورسیه‌ها در دوره زاهدی

با پایان یافتن سخنان اولین مخالف استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نایب رییس مجلس شورای اسلامی اقدام به قرائت نامه‌ وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در دولت احمدی نژاد کرد.

ابوترابی با قرائت نامه‌ وزیر سابق گفت: آقای هروی در سخنانشان گفتند وزارت علوم از سال ۸۵ اشرافی بر بورسیه‌های دانشجویی نداشته است؛ در حالی که شورای بورس آیین نامه‌ای تدوین کرد و بنده این آیین نامه را برای اجرا تایید و ابلاغ کردم. تایید بنده نیز در قالب پاراف این نامه انجام شده است.

وی ادامه داد: بر اساس نامه‌ی زاهدی، در دوران وزارت ایشان معدل مقطع لیسانس ۱۴ و معدل کارشناسی ارشد ۱۶ در نظر گرفته شده بود تا افراد بتوانند در بورسیه دانشجویی استفاده کنند.

کند شدن رشد علمی نتیجه ۴ تا ۶ سال قبل است

برخی از اعضای کابینه روحانی، فرجی دانا را در مجلس همراهی کردند-خبرگزاری فارس-مهدی مریزاد

برخی از اعضای کابینه روحانی، فرجی دانا را در مجلس همراهی کردند-خبرگزاری فارس-مهدی مریزاد

رضا فرجی دانا، در آغاز سخنرانی در دفاع از خود به اظهارات مخالفان در مورد کند شدن روند پیشرفت علمی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: آنچه امروز در سیاست علوم با آن مواجه هستم نتیجه سیاست های ۴ تا ۶ سال پیش است.

وی گفت: موارد پژوهشی علمی ۴ تا ۶ سال زمان می برد تا اثرات خود را نشان دهد؛ ما اکنون در مورد فرایندی صحبت می کنیم که ۶ سال قبل آغاز شده و اکنون نتیجه آن نشان داده می شود.

کاهش کیفیت آموزشی در سال های ۸۴ تا ۹۲

فرجی دانا از کاهش کیفیت آموزش عالی در سال های اخیر سخن گفت و افزود: میان سال‌های ۸۴ تا ۹۲ تعداد موسسات آموزش عالی ما رشد جهشی داشتند و از ۹۵۰ به ۲۵۰۰ موسسه رسیدند و با تقاضا از نمایندگان برای نگاهی دیگر به این آمار اظهار کرد: ۷۲ سال عمر آموزش عالی در کشور ۹۵۰ موسسه داشته و در ۸ سال به ۲۵۰۰ رسیده است اما کاسه ما همان کاسه بوده است و همیشه ۲٫۵ درصد بودجه آموزش عالی داشته‌ایم که نتیجه خود را بعدا نشان می‌دهد.

لاریجانی پخش فیلمی در جلسه استیضاح را متوقف کرد

در حالی که بیژن نوباوه در زمان نطق خود به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم کلیپی را از گزارش بی‌بی‌سی و صدای آمریکا در مورد بورسیه‌های غیرقانونی پخش می‌کرد، علی لاریجانی پخش این فیلم در جلسه علنی را متوقف کرد.

در کلیپی که از سوی بیژن نوباوه به نمایش درآمد گزارش صدای آمریکا و بی‌بی‌سی در مورد بورسیه‌های غیرقانونی، اعطای بورسیه به فرزندان، آشنایان و اقوام نمایندگان مطرح شد.

علی لاریجانی در واکنش به پخش این فیلم، گفت: چرا حرف‌های بی‌ربط را اشاعه می‌دهید. ممکن است رسانه‌ای حرف مزخرفی بگوید، چرا حرفی را که رسانه بی‌ربطی راجع به کلیت مجلس می‌گوید اشاعه می‌دهید؟

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه از نوباوه خواست در مورد موضوع استیضاح صحبت کند.

بیژن نوباوه نیز ابتدا در واکنش به رییس مجلس گفت: با توجه به اینکه حرف‌های من بر مبنای این فیلم است اگر این فیلم پخش نشود حرف دیگری ندارم.

وی در ادامه در مورد توقف پخش فیلم قانع شد و خطاب به نمایندگانی که به توقف پخش این فیلم اعتراض می‌کردند، گفت که باید سعه صدر به خرج دهیم.

فرجی دانا سبب مهاجرت نخبگان شده است

بیژن نوباوه نتیجه عملکرد وزیر علوم را مهاجرت نخبگان به خارج از کشور دانست و به وزیر گفت اساتیدی که وی از آنها حمایت می کند اول از همه به دانشجویان یاد می دهند که چطور برای تحصیل در دانشگاه های خارجی پرونده پر کنند

توییتر عارف در خصوص صحبت های نوباوه

توییتر محمدرضا عارف، معاون اول دولت دوم محمد خاتمی: بیژن نوباوه نماینده تهران، ری وشمیرانات مجلس اینگونه بورسیه های غیرقانونی را توجیه می کند:آیا کسانی که واقعاً بورسیه می گیرند در ایران می مانند؟

رشته ادبیات فارسی و فقه در فهرست بورسیه ها!

رضا فرجی دانا در نطق دفاعیه اش در مورد بورسیه‌های غیرقانونی گفت: رشته ادبیات فارسی و فقه را باید به خارج بفرستیم؟

به گفته وی در زمان دولت قبل ۷۲۳ نفر که با معدل زیر متوسط معدل بوده اند با هزینه بین ششصد میلیون تومان تا یک میلیارد تومان بورسیه خارج از کشور شده اند. وی افزود ۱۴۰۰ نفر هم در رشته هایی به خارج فرستاده شده اند که اصلا نباید در آن رشته ها به خارج دانشجو اعزام شود.

فرجی دانا گفت که انتشار اسامی دانشجویان بورسیه غیرقانونی – که استیضاح کنندگان می گویند آبرویشان رفته – توسط وزارت علوم صورت نگرفته است.

فرجی دانا در نطق دفاعیه: می گویند چرا کسانی را که از فتنه هستند حمایت می کنید. من شهادت شرعی می دهم اینها دلسوزان انقلاب و کشور اند.