رضا ضراب، تاجر ایرانی الاصل

رضا ضراب، تاجر ایرانی الاصل

پلیس ترکیه این هفته دهها نفر را به اتهام دریافت رشوه، اختلاس و فساد مالی دستگیر کرده است که در میان آنها رضا ضراب، بازرگان جوان ایرانی و طرف تجاری بابک زنجانی، میلیاردر ایرانی هم به چشم می خورد.

در جریان عملیات گسترده پلیس که در روزهای اخیر در دو شهر آنکارا و استانبول صورت گرفته است، حدود ۶۰ نفر از جمله فرزندان سه وزیر کشور، محیط زیست و اقتصاد و نیز تجار مشهور نزدیک به دولت ترکیه دستگیر شده اند.

گفته می شود دستگیری رضا ضراب بازرگان ایرانی الاصل که تایعیت ترکیه گرفته است، به اتهام پولشویی و انتقال غیرقانونی ۸۷ میلیارد یورو پول از مسیر چین و امارات و ایران و ترکیه و روسیه در فاصله سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ است و در این میان طرف ایرانی وی در این نقل و انتقالات هلدینگ سورینت، متعلق به بابک زنجانی است.

از جمله دستگیر شدگان همچنین برخی مقامات هالک بانک ترکیه هستند. این بانک پیش تر به دلیل نقض تحریم های ایران و ارسال طلا در مقابل دریافت نفت مورد انتقاد کشورهای غربی قرار گرفته بود. به ادعای برخی مطبوعات ترکیه، این کشور در برابر ارسال شصت تن طلا به ایران چندین میلیون بشکه نفت خام دریافت کرده است.

سال گذشته سایت بازتاب عکس هایی را از هواپیمایی در ترکیه منتشر کرد که ادعا می شد با آن چمدان هایی محتوی طلا توسط بابک زنجانی از ایران به ترکیه انتقال یافته است. اکنون روزنامه حریت ترکیه مدعی شده که این طلاها متعلق به رضا ضراب بوده و با پرداخت یک و نیم میلیون دلار به سیاسیون ترکیه با جعل سند آزاد شده است.

تحقیقات در مورد این پرونده روز ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱، یعنی زمانی که ۱۴٫۵میلیون دلار و ۴ میلیون یورو پول از سه آذربایجانی و یک ایرانی در فرودگاه ونوکوو کشف شد، آغاز شد.

در پی آن، گمرک فدرال روسیه از ترکیه خواست تا در مورد این پرونده تحقیق کند. ابتدا پلیس ترکیه یک مالک و ۱۴ کارمند یک صرافی در استانبول را بازداشت کرد. در تحقیقات انجام شده مشخص شد که این افراد مبلغ ۴۰ میلیون دلار و ۱۰ میلیون یورو پول را در ۳۷ نوبت به روسیه انتقال داده اند و این پولها متعلق به سه تاجر آذربایجانی بوده است.

به گزارش تسنیم، بازرسان مالی، همچنین ۳ شرکت صوری تاسیس شده بر روی کاغذ در ترکیه را بررسی کردند و دریافتند که مقادیر زیادی پول از ایران توسط این شرکت ها انتقال یافته است. بانک ملی ایران ۸۷ میلیارد یورو به حساب سه شرکت تاسیس شده در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ واریز کرده بود، شرکت هایی که توسط رضا ضراب، تاجر ایرانی الاصل تاسیس و اداره می شدند.

پلیس ترکیه که از دسامبر ۲۰۱۱ در جستجوی رضا ضراب بود، متوجه شده است که وی در صادرات غیرقانونی طلا نیز دست دارد. وی از طریق پرداخت رشوه به مقامات دولتی، ۱٫۵ تن طلا به خارج از ترکیه انتقال داده بود. وی ده ها میلیون دلار رشوه پرداخت کرده است.