نمایی از مجلس ایران - عکس از خبرگزاری فرانسه

نمایی از مجلس ایران – عکس از خبرگزاری فرانسه

با وجود گمانه زنی ها و نظرات متفاوت درباره وضعیت رأی اعتماد وزیران پیشنهادی برای کابینه حسن روحانی به نظر می رسد اغلب آنها موفق شوند رأی اعتماد مجلس ایران را کسب کنند.

در حالی که مجلس ایران آخرین جلسات و بحث های خود را در زمینه رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی برگزار می کند، گفته می شود در پی رایزنی های فشرده میان وزیران پیشنهادی و نمایندگان مجلس ایران، احتمالا بیشتر وزیرانی که با انتقادات جدی تر نمایندگان روبرو شده بودند هم خواهند توانست از این مرحله بگذرند.

به گزارش خبرگزاریها، جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از جمله ۵ نامزد وزارت هستند که در کسب رأی اعتماد مجلس ایران با مشکلات جدی تری مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد روز سه شنبه درباره رأی وزرای اقتصادی کابینه یازدهم گفت: طیب نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد فردی شناخته شده و با تجربه به لحاظ نظری و عملی است و به نظر می رسد رأی مجلس را کسب کند.

وی در زمینه ابهاماتی که در مورد زنگنه وزیر پیشنهادی نفت وجود دارد گفت: “با توضیحات زنگنه موضوع قرارداد کرسنت و ابهامات منتفی شد، بحث و گفتگوهایی در کمیسیون بودجه و فراکسیون رهروان در این خصوص انجام شد که با توضیحات زنگنه نمایندگان قانع شدند. در حال حاضر نظر اعضای فراکسیون رهروان نسبت به وزیر پیشنهادی نفت مثبت است. [در] فراکسیون اصولگرایان نیز بخشی از اعضا نظر مثبتی دارند و برخی از اعضا هنوز باید ابهاماتشان رفع شود.”

از سوی دیگر احمد امیرآبادی در خصوص تاثیر نظر فراکسیون های مجلس در رای اعتماد به وزرا به خبرگزاری مهر گفت: “شاید نظر فراکسیون ها موثر باشد اما بیشتر نمایندگان بر اساس حجت شرعی و بررسی ها و یافته های خود رای می دهند و حزبی و جناحی رای نمی دهند.”

در این میان، محمدرضا تابش از نمایندگان اصلاح طلب مجلس گفته است که جوی که در روز اول در مجلس حاکم بود مبنی بر اینکه ۷-۸ نفر از وزرا رای نمی آورند فروکش کرده است. او ابراز امیدواری کرد که تا فردا این جو مساعدتر شده و همه وزرا رای اعتماد بگیرند.

آقای تابش در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: “رایزنی من با نمایندگان از طیف های مختلف برای مساعدت برای رفع سوء ظن ها و سامان دادن به نطق موافقان و مخالفان بود و البته با کسانی که مخالف بعضی از وزرای پیشنهادی هستند صحبت کردم اغلب استدلال های من را پذیرفتند، آنها استناداتی می کردند اما وقتی مدارکی خلاف استنادات آنها ارایه می کردم حرف من را قبول می کردند.”

به گزارش فارس، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس ایران گفت: “غیر از دو نفر وزیر پیشنهادی، گمان می‌کنم اکثریت رأی اعتماد می‌گیرند.”

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها بوده و در روز رأی‌گیری برای هر وزیر صندوق رأی جداگانه تعبیه می‌شود و رأی‌گیری برای تمام وزیران پیشنهادی به طور همزمان و در آخرین جلسه این هفته صورت می گیرد.