بسیاری مناطق شهرهای بزرگ مصر مانند قاهره به مناطق جنگی شباهت پیدا کرده است - عکس از اسوشیتدپرس

بسیاری مناطق شهرهای بزرگ مصر مانند قاهره به مناطق جنگی شباهت پیدا کرده است – عکس از اسوشیتدپرس

اوضاع در قاهره روز پنج شنبه نسبتا آرام تر بود هر چند که تشنج و ناامنی در سراسرپایتخت مصر و نیز شهرهای بزرگ دیگر این کشور از جمله اسکندریه مشهود است.

اخوان المسلمین مصر روز پنج شنبه هم هواداران محمد مرسی را به برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف این کشور به ویژه قاهره فراخوانده بود.

دولت موقت مصر که بعد از برکناری محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری با حمایت ارتش بر سر کار آمد، در پی خشونت‌های دیروز در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

این فراخوان با وجود اعلام حکومت نظامی در این کشور از سوی دولت موقت مصر صورت گرفت.

روز چهارشنبه نیروهای ارتش مصر در اقدامی غافلگیر کننده برای پایان دادن به تحصن طرفداران رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور در دو میدان “رابعه العدویه” و “النهضه” وارد عمل شدند که بر اثر این اقدام ارتش صدها تن کشته و صدها تن زخمی شدند.

دولت موقت مصر بعد از ظهر پنج شنبه آمار رسمی کشته شدگان در جریان درگیری های این هفته را ۵۲۵ نفر اعلام کرد در حالی که هزاران نفر هم در این آشوب ها زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر هواداران محمد مرسی می‌گویند که شمار کشته‌شدگان عملیات نیروهای پلیس و ارتش مصر، به بیش از ۲۰۰۰ نفر رسیده است.

این افراد عموما در پی عملیات خشونت‌آمیز روز چهارشنبه نیروهای امنیتی مصر در نقاط مختلف شهر قاهره و برای پراکنده کردن معترضانی که در حمایت از محمد مرسی و اخوان‌المسلمین تحصن کرده بودند، کشته یا زخمی شدند.

به نوشته بی بی سی، روز چهارشنبه خونبار ترین روز در مصر از زمان قیام علیه حسنی مبارک، در حدود دو سال پیش بود.

آمریکا و بیشتر کشورهای غربی اقدام نیروهای امنیتی مصر را محکوم کرده‌اند و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه آن را “کشتاری بسیار جدی” خوانده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین واکنش به تحولات اخیر مصر، خشونت علیه غیرنظامیان را به شدت محکوم و مانور نظامی مشترک آمریکا با مصر را لغو کرد.

اوباما گفت توسل به زور، راه حل اختلافات سیاسی نیست.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت در حالی که غیرنظامیان در خیابان‌ها کشته می‌شوند، همکاری با مصر نمی تواند به صورت عادی ادامه پیدا کند.

اخوان المسلمین مصر اعلام کرد امروز بعدازظهر تظاهراتی را در اعتراض به کشتار مردم این کشور ترتیب می‌دهد.

وزارت خارجه انگلیس پنج شنبه اعلام کرد که در اعتراض به درگیری‌های خونین دیروز مصر، سفیر این کشور در لندن را فراخوانده است.

اتحادیه اروپا خواستار لغو وضعیت فوق‌العاده در مصر شد.

در همین حال “نبیل فهمی” وزیر خارجه مصر، خشونت روز چهارشنبه ارتش این کشور برای پایان دادن به تحصن طرفداران “محمد مرسی” را در چارچوب قانون توصیف کرد.

پیشتر سخنگوی اخوان‌المسلمین قبل از این اعلام کرده بود که تا زمان شکست کودتای نظامی به مقاومت ادامه خواهند داد.