آمادگی برای آغاز به کار سی و نهمین نشست شورای همکاری کشورهای خلیج

این نشست تقویت تکامل و همکاری نظامی، تحولات جهان عرب و ایران را بررسی می‌کند و اهمیت استثنایی به مسائل جوانان می‌دهد

سی و نهمین نشست شورای عالی همکاری کشورهای عرب خلیج فردا (یکشنبه) در ریاض پایتخت سعودی آغاز می‌شود. انتظار می‌رود در این نشست راه‌های تقویت ارتباط و تکامل خلیجی و مسائل مربوط به حفاظت از منطقه و امنیت آن، تقویت روابط مشارکت استراتژیک با کشورها و سازمان‌های جهانی و تقویت جایگاه شورای همکاری در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گیرند.
به گزارش الشرق الاوسط، همچنین پیش‌بینی می‌شود رهبران کشورهای شورای همکاری، مجموعه‌ای از مسائل بسیار مهم از جمله همکاری استراتژیک نظامی میان کشورها در کنار مسائل مربوط به تحولات اوضاع در کشورهای عرب از جمله یمن، سوریه، فلسطین و عراق علاوه بر پرونده ایران را بررسی خواهند کرد.
احتمال می‌رود تعداد دیگری از مسائل روز که ممکن است در فهرست برنامه‌های نشست نباشند و نیازمند بررسی باشند، مطرح شوند.
به نظر برخی ناظران نشست ریاض شاهد توجه بسیار زیاد به مسائل جوانان و آینده برای تلاش جهت رفع موانع و تهیه برنامه‌ها و طرح‌های مفید برای جذب جوانان و مشارکت دادن آنها در فعالیت‌های مختلف محلی و جهانی خواهد بود.
نشست ریاض زمانی برگزار می‌شود که رهبران کشورهای عضو شورای همکاری با نگاهی دقیق خواستار عبور از همه تهدیدها و نگاه به آینده هستند. به همین منظور بر تقویت کار مشترک خلیجی در همه بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی تمرکز می‌شود. پس از اینکه کشورهای خلیج در سال‌های اندکی موفق شدند مسائل مشترک بسیار مهمی را به سرانجام برسانند. شهروندی اقتصادی خلیجی، بازار مشترک خلیجی، وحدت گمرکی، وحدت پولی و طرح ارتباط برقی از مهم‌ترین آنها هستند. همچنان که کشورهای شورا خود را آماده به ثمر رساندن طرح توسعه‌ای و استراتژیک می‌سازند که در ایجاد راه‌آهن متجلی می‌شود و پایتخت کشورهای خلیج از مسقط تا کویت را با شبکه‌ای به طول ۲۲۰۰ کلیومتر به هم پیوند می‌دهد.
تشکیل شورای همکاری کشورهای عرب خلیج، تجسم واقعیت تاریخی و اجتماعی و فرهنگی واحد محسوب می‌شود، چرا که این کشورها در عمق روابط دینی و فرهنگی و اختلاط خانوادگی میان شهروندانش شناخته می‌شود.
نشست ریاض به عنوان تکمیل کننده راه ۳۹ سال کار مشترک محسوب می‌شود. پیش از این ۳۸ نشست خلیجی برگزار شده که آخرین آنها نشست کویت در دسامبر ۲۰۱۷ بود.
«بیانیه کویت» از این نشست صادر شد که رهبران در آن بر تقویت و حمایت نقش شورای همکاری و راهش به سمت حفظ دستآوردها و تحقق چشم‌اندازهای شهروندان به سمت دست‌آوردهای دیگر در این مسیر تأکید شده بود که اکنون به عنوان سنگ زیربنای امنیت و آرامش و شکوفایی در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده‌است.
سی و هشتمین نشست خلیجی، دیدگاه خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز را که شورای عالی در دسامبر ۲۰۱۵ تصویب کرد و متضمن انتقال از مرحله همکاری به مرحله اتحادیه بود، اجرا کرد. همچنان که شورای عالی هیئت‌ها، شوراها و کمیته‌های وزارتی و فنی و دبیرخانه عمومی و همه تشکیلات شورا را به انجام تلاش‌هایی برای تکمیل عملی ساختن دیدگاه خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز برای تقویت کار مشترک خلیجی مکلف ساخت. شورای عالی در دوره سی و ششم و در دسامبر ۲۰۱۵ این دیدگاه را تأیید کرده بود.
شورای عالی نتایج نشست خلیجی-امریکایی را که در ماه می ۲۰۱۷در ریاض برگزار شد ستود.
در این نشست تفاهمنامه‌ای میان کشورهای عضو شورا و ایالات متحده به منظور خشکاندن منابع تأمین مالی تروریسم به امضا رسید.
براساس این تفاهمنامه مرکز مبارزه با تأمین منابع مالی تروریسم تأسیس شد. همچنین از نتایج نشست آمریکایی اسلامی و افتتاح مرکز مبارزه با افراطی گری تمجید شد.
خیابان‌های ریاض با پرچم شش کشور و عبارت های خوش‌آمدگویی برای استقبال از رهبران کشورهای عضو شورا برای حضور در نشست آزین بسته شد.