محققان ایران را به تقدیم تکنولوژی پیشرفته ساخت مواد منفجره به حوثی‌ها متهم کردند

محققان و کارشناسان بین‌المللی روز گذشته در کنفرانسی تحت عنوان «غیرنظامیان در درگیری یمن از منظر حقوق بشر بین‌المللی» در سازمان ملل متحد، جنایت‌های حوثی‌ها را از ابتدای کودتای آنها در ۲۰۱۴ محکوم کردند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این کنفرانس که به همت «سازمان بین‌المللی صلح و حقوق بشر» ژنو و «شورای جهانی حقوق و آزادی» آمریکا تشکیل شد، بر ضرورت حفظ جان و امنیت غیر نظامیان در سایه جنایت‌های حوثی‌ها تأکید کرد.
محققان در این کنفرانس ایران را به داشتن نقشی کلیدی در ارائه و پشتیبانی در زمینه مین و تکنولوژی ساخت آن به حوثی‌ها متهم کردند که جان هزاران شهروند را در معرض خطر قرار داده‌است.
جونا لیف مدیر عملیات مؤسسه تحقیقات اسلحه بریتانیا در خصوص استفاده حوثی‌ها از مین و بمب‌های کنار جاده‌ای در ساحل غربی یمن، به دست داشتن ایران در تقدیم آنها به حوثی‌ها اشاره کرد.
وی بر ضرورت برنامه‌ریزی در خصوص عملیات خنثی سازی تأکید کرد که همه و از جمله حوثی‌ها باید در آن مشارکت کنند.
در ابتدای این کنفرانس ابراهیم العدوفی «رئیس سازمان بین‌المللی صلح و حقوق بشر» ژنو، طی سخنرانی ضبط شده بر اهمیت کنفرانس، اوضاع انسانی خطرناک یمن و نقض حقوق غیرنظامیان توسط اطراف درگیر اشاره کرد و خواستار آزادی کودکانی شد که در جنگ به کار گرفته شده‌اند.
وی همچینین درخواست کرد تا موضوع مین و انتشار گسترده آن بررسی شود.
دحان النجار رئیس «شورای جهانی حقوق و آزادی» آمریکا نیز بر اهمیت همزمانی این کنفرانس با مذاکرات صلح یمن در سوئد تأکید و عنوان کرد: کودکان یمن نیازمند آموزش و کتب درسی هستند نه سلاح و مرگ در جبهه‌های جنگ. خاک یمن به جای گندم، ذرت، سبزی و میوه پر از مین شده‌است.

به کارگیری کودکان و نابودی آینده
پدیده به کارگیری گسترده کودکان در بخش اول کنفرانس بررسی شد. پیتر سیسیلبری یکی از بزرگ‌ترین مشاوران برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در مؤسسه تحقیقاتی «چاتام هاوس» لندن به این پدیده اشاره و عنوان کرد: هنگامی که حوثی‌ها عدن را ترک کردند بسیاری از کودکانی که به کار گرفته بودند را آنجا رها کردند.
وی از تجربه تلخ کودکان صحبت کرد و چگونگی به کارگیری آنها از طریق نفوذ قبیله‌ای و دینی بدون آگاهی آنها را توضیح داد.
سیلسبری تأکید کرد این پدیده مختص حوثی‌ها نبوده بلکه القاعده نیز اینکار را می‌کند اما وضعیت حوثی در این خصوص از همه بدتر است. آنها کودکان را با استفاده از عوامل اقتصادی جذب کرده و به زور با خود می‌برند. با خانواده‌های آنها معامله می‌کنند که یا به آنها پول دهند یا کودکانشان را با خود به جبهه‌های جنگ می‌برند.
محمد العزانی رئیس «سازمان تمدن» بریتانیا نیز آخرین آمار و اطلاعات به کارگیری کودکان، عوامل آن و نارضایتی کودکان را ارائه کرد.
وی این مسئله را جنایت جنگی و قتل عمد آینده یمن و نسل‌های آینده آن دانست.

فاجعه مین و سپرهای انسانی
در بخش دوم کنفرانس، به استفاده گسترده از مین و خطرات آن برای شهروندان نه تنها در حال حاضر بلکه آینده اشاره شد.
همچنین در خصوص استفاده بی‌سابقه از زندانیان به عنوان سپرهای انسانی و اهمیت توجه به این مسئله برای نجات جان قربانیان احتمالی صحبت شد.
سپس موضوع «قربانیان از یادرفته سپرهای انسانی» که توسط همدان دماج پژوهشگر یمنی و معاون مرکز مطالعات و پژوهش‌های یمن تهیه شده‌بود توسط عادل حنیبر ارائه شد.
در این موضوع دماج آمار و حوادث جنگ را ارائه و بر اهمیت توجه جامعه بین‌المللی به جنایت‌های از یادرفته که همیشه عملیات صلح را چه در زمان جنگ و چه بعد از آن با مشکل مواجه می‌سازد، تأکید کرد.
سمر ناصر رئیس سازمان «یمن أید» نیز موضوع «مین‌های زمینی در قانون بین‌المللی» را مطرح و در خصوص مین‌هایی که حوثی‌ها کاشته‌اند صحبت کرد که خطرات آن شهروندان را تهدید می‌کند و آثار منفی آن بر جامعه، اقتصاد و کاهش فعالیت‌های بین‌المللی بشردوستانه منعکس می‌شود.