اعلام حمایت واشنگتن… فردا تشکیل جلسه ناتو برای بررسی مقابله با تهدیدات بر ضد ترکیه

معترضان ترک که با سیاست آنکارا در قبال داعش و سوریه مخالفند در حال مقاومت در برابر پلیس ضد شورش که سعی دارد با استفاده از آب فشار قوی آن ها را در استانبول متفرق کند – عکس از خبرگزاری فرانسه

معترضان ترک که با سیاست آنکارا در قبال داعش و سوریه مخالفند در حال مقاومت در برابر پلیس ضد شورش که سعی دارد با استفاده از آب فشار قوی آن ها را در استانبول متفرق کند – عکس از خبرگزاری فرانسه

روز گذشته و در سومین روز آغاز عملیات نظامی از سوی ترکیه برای هدف قرار دادن سازمان داعش و حزب کارگران کردستانی، که در ترکیه ممنوع است، این گونه به نظر می رسد که این نبرد به جنگی واقعی بر ضد سازمان کرد تبدیل می شود و با سازمان داعش تنها زد و خوردهایی یک جانبه روی می دهد به طوری که تا کنون هیچ خبری مبنی بر پاسخ این سازمان به آتشی که ترکیه بر آن گشوده است گزارش نشده است.

در عین حال آنکارا به حمله امنیتی خود بر ضد عناصر این دو سازمان در درون ترکیه ادامه داد و جنگنده های ترکیه، با استفاده از ۵۰ فروند جنگنده ساخت ترکیه (از نوع شاهین – اف ۱۶) و (۲۵ اف ۴- ۲۰۲۰) نزدیک به ۴۰۰ موضع از مواضع حزب کارگران کردستان را در شمال عراق هدف قرار دادند. به موازات حملات نظامی در مرزها، نیروهای امنیتی ترکیه به صورت فعالانه به عملیات خود در هدف قرار دادن حامیان حزب «کارگران کردستان» و «داعش» در تمام کشور ادامه دادند، و تعداد افرادی که توسط نیروهای امنیتی ترکیه در روز شنبه بازداشت شدند، به بیش از ۳۷۱ نفر از ۲۵ ولایت رسید.

در همین راستا، حزب کارگران کردستان روز گذشته مسؤولیت حمله یک خودروی بمب گذاری شده، که دو روز پیش در استان دیار بکر در جنوب شرقی ترکیه صورت گرفته بود را به عهده گرفت. این حمله منجر به کشته شدن دست کم دو سرباز ترک شده بود که حزب کارگران تأکید می کند در این انفجار ۸ سرباز کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند. اما ارتش ترکیه از کشته شدن دو سرباز و زخمی شدن ۴ نفر خبر داد.

از سوی دیگر کاخ سفید روز گذشته از حق ترکیه در حمله به حزب کارگران کردستان دفاع کرد. بن رودوس معاون مشاور امنیت ملی، که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را در سفر به کنیا همراهی می کند، از نایروبی گفت: «ایالات متحده این حزب را «سازمانی تروریستی» می داند و ترکیه حق دارد بر ضد اهداف تروریستی حمله کند».

این در حالی است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ، فردا سه شنبه تشکیل جلسه خواهد داد. این جلسه به درخواست آنکارا، که در این سازمان عضو است، صورت می گیرد و حمایت از ترکیه در صورتی که با تهدید روبه رو شود، و تدابیری که باید اتخاذ شود، در این جلسه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.