صدها تن در جریان درگیری های امروز در شهرهای بزرگ مصر کشته شده اند - عکس از اسوشیتدپرس

صدها تن در جریان درگیری های امروز در شهرهای بزرگ مصر کشته شده اند – عکس از اسوشیتدپرس

به گزارش منابع خبری، درگیری‌های شدید میان هواداران و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر روز چهارشنبه ابعاد تازه ای یافت و به کشته شدن صدها نفر در سراسر این کشور به ویژه در قاهره انجامید.

به گزارش بی بی سی، رئیس‌جمهوری موقت مصر از ساعت چهار بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی در این کشور برای یک ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

آخرین خبرها حاکی از کشته شدن چند خبرنگار از جمله فیلمبردار شبکه خبری اسکای نیوز بریتانیا در جریان این درگیری ها است.

درگیریها به ویژه از آن هنگام شدت گرفت که ارتش مصر برخورد با طرفداران مرسی را آغاز کرد. تلویزیون مصر صبح چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امنیتی مصر اقدام به متفرق کردن طرفداران محمد مرسی کرده اند که چندین روز است در خیابان‌های مصر اقدام به تظاهرات کرده‌اند.

گفته می شود درگیری‌های شدید در میادین النهضه و رابعه العدویه قاهره ادامه دارد و طرفین سرگرم تیراندازی به سوی همدیگر هستند.

شبکه تلویزیونی الجزیره بعد از ظهر امروز از کشته شدن دست کم سیصد نفر در جریان درگیری های اخیر خبر داد، در همین حال بعضی منابع خبری ادعا می کنند بیش از پانصد نفر تاکنون در این درگیری ها کشته شده اند.

در حالی که دیشب درگیری‌های نسبتا شدیدی میان طرفداران مرسی و مخالفین وی در نقاط مختلف قاهره روی داده بود، تنش‌ها از امروز وارد مرحله‌ای جدید شد.

در پی این درگیری ها، حرکت قطارها در سراسر مصر متوقف شده است و بانک ها در این کشور تعطیل شده است.

محمد بلتاجی از رهبران ارشد اخوان المسلمین که دخترش امروز کشته شده، می‌گوید ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش، مصر را به سوی یک جنگ داخلی سوق می دهد.

بسیاری از سفارتخانه های خارجی در قاهره هم در پی این تحولات تعطیل شده اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به شدت خشونت‌های امروز قاهره را محکوم کرده است.

در حالی که با ادامه تحصن های اعتراضی در مصر علیه شورای حاکم انتقالی، وضعیت سیاسی این کشور با بن بست تازه ای مواجه شده است، عدلی منصور رئیس جمهور موقت این کشور اعلام کرده است ادامه اجازه تحصن ها را نمی دهد.

رئیس‌جمهور موقت موقت مصر هفته پیش با بیان اینکه دولتش از تمام امکانات برای حل و فصل مسالمت‌آمیز ناآرامی‌ها و پایان تحصن‌ها در میدان‌های رابعه العدویه و النهضه استفاده می‌کند، تاکید کرد که اجازه ادامه تحصن‌ها را نخواهد داد.

ارتش مصر روز سوم ژوئیه محمد مرسی را از قدرت برکنار کرد و این سمت را به یک رئیس جمهوری موقت سپرد و اعلام کرد که مسئولیت دولت موقت، اصلاح قانون اساسی و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات آزاد است.

معترضان به اقدام ارتش مصر در سرنگونی محمد مرسی از چندی پیش در میدان رابعه العدویه و بعضی مناطق دیگر شهر قاهره و دیگر شهرهای مصر تحصن کرده اند.