نزار زکا زندانی لبنانی در ایران به مناسبت روز جهانی حقوق بشر پیامی ارسال کرده و گفته: «نظام ایران عامدانه حقوق ما را به عنوان زندانی زیر پا می‌گذارد و لبنان هیچ اقدامی نمی‌کند».
به گزارش الشرق الاوسط، زکا در پیامش یادآور شده که «اجلاس عمومی سازمان ملل متحد ۷۰ سال پیش بیانیه حقوق بشر را منتشر کرد که به مرور زمان به پیمانی بسیار ارزشمند در تاریخ بشریت تبدیل شد… اما بسیاری هستند که هنوز حقوق اساسی بشر را درک نمی‌کنند و از جمله آنها نظام ایران است که هنوز عامدانه ساده‌ترین حقوق ما را به عنوانی زندانی در زندان‌هایش نادیده می‌گیرد و همه معاهده‌ها و توافقات مربوط به رعایت حقوق بشر را زیرپا می‌گذارد.»
نزار در این پیام اشاره می‌کند که یک هفته پیش خانواده‌اش و پنج خانواده دیگر از گروگان‌های سیاسی در ایران نامه سرگشاده‌ای به دولت‌ها و رهبران کشورهایشان فرستادند «که در آنها خواستار کمک فوری برای آزادی‌مان شده‌اند، ما از ارزش‌های حقوق بشر در عدالت و کرامت انسانی محروم هستیم».
او یادآور می‌شود که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نامه را به سرعت گرفت و آن را در میان هیئت‌های سیاسی توزیع کرد اما لبنان تکانی به خود نداد بلکه در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸ همراه با ایران علیه سازمان ملل همصدا شد که زیرپا گذاشتن حقوق انسان توسط آن کشور را محکوم می‌کرد.
تهران در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ زکا را که پس از شرکت در همایشی به لبنان برمی‌گشت، بازداشت کرد و رسانه‌های ایرانی پس از آن اعلام کردند که او توسط «سپاه انقلاب» ایرانی بازداشت شده‌است.
او متهم شده که «روابطی با ارتش و سازمان جاسوسی آمریکا دارد» پیش از آنکه دادگاهی در ایران او را به ۱۰ سال زندان و پرداخت ۴٫۲میلیون دلار به جرم «همکاری با کشور متخاصم» محکوم کند.