صبرا خواستار اجرای طرح «بی» شد و گفت روس ها به تقلب ادامه می دهند

یکی از عناصر کرد نیروهای امنیت داخلی در یک ایست بازرسی در قامشلیدر سوریه – عکس از خبرگزاری فرانسه

یکی از عناصر کرد نیروهای امنیت داخلی در یک ایست بازرسی در قامشلیدر سوریه – عکس از خبرگزاری فرانسه

اپوزیسیون سوریه در انتظار نتیجه مذاکرات فعلی استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه ، به علاوه دستاورد نشست آتی وزرای خارجه دوستان سوریه می باشد. به گفته سالم المسلط سخنگوی کمیسیون عالی مذاکره کننده، و فؤاد علیکو، یکی از اعضای کمیسیون، اپوزیسیون تأکید دارد اگر گام های عملی اقدامات انسان دوستانه مربوط به شکستن محاصره و ارائه کمک ها شروع نشود، و علاوه بر آن بازداشت شدگان در زندانهای رژیم آزاد نشوند و آتش بس تثبیت نشود، در مذاکرات آتی که قرار است در اواخر هفته اول ماه می (اردیبهشت) آغاز شود، شرکت نخواهد کرد. المسلط گفت: «باید پرونده های اصلی به کار بیفتند، زیرا نقطه واقعی برای بازگشت به مذاکرات هستند، و اگر در پرونده بازداشت شدگان و مناطق تحت محاصره و آتش بس، و جنایات رژیم پیشرفتی حاصل نشود، مانعی در برابر مذاکرات خواهد بود».

از سوی دیگر جورج صبرا معاون رئیس هیئت مذاکره کننده و عضو کمیسیون عالی به «الشرق الأوسط» گفت: «مسکو تلاش می کند ایده تثبیت هیئت مذاکره کننده به ۱۵ نفر که اکثر آن ها وابسته به نظام بشار اسد باشند را بقبولاند، و این تلاش های روسیه به منظور ساخت مخالفان سوری از زمان طولانی ادامه دارد، و تلاش می کند با بهره برداری از تعلیق مذاکرات کمیسیون عالی، برای پیشبرد این گونه ساخت ها بهره برداری کنند».

کمیسیون عالی مذاکره کننده نیز به نوبه خود فاش کرد، منتظر نتایج مذاکرات خلیجی- آمریکایی برای ایجاد نقش جدید آمریکا در مقابل روس ها است، و از واشنگتن خواست به منظور پشتیبانی مسلحانه از انقلاب و مردم سوریه برای دفاع از خود، طرح «بی» را که پیش از این از سوی جان کری وزیر خارجه این کشور مطرح شده بود، آغاز کند. کمیسیون اشاره کرد که در واقع هیچ آتش بسی باقی نمانده است.

صبرا توضیح داد: « روس ها با تقسیم هیئت هایی که خودشان می خواهند در مذاکرات شرکت کنند، به تلاش برای دست بردن در اراده ملت سوریه و اخلال در مذاکرات به صورت عمدی ادامه می دهند».