نمایی از مجلس ایران؛ 15 تن از وزیران پیشنهادی حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز پنج شنبه توانستند رأی اعتماد مجلس این کشور را کسب کنند - عکس از آژانس عکس خبری اروپا

نمایی از مجلس ایران؛ ۱۵ تن از وزیران پیشنهادی حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز پنج شنبه توانستند رأی اعتماد مجلس این کشور را کسب کنند – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

حسن روحانی با ادای سوگند در مراسم تحلیف خود، فعالیت ریاست جمهوری خود را با ارائه لیست پیشنهادی کابینه دولت “تدبیر و امید” به مجلس شورای اسلامی آغاز کرد. در این فهرست ۱۸ نفره وزرای پیشنهادی، نام ۶ تن از وزرای دولت های پیشین دیده می شدند که این افراد توانسته بودند ازنمایندگان مجالس سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم مهر تایید بگیرند و در چند روز گذشته یک بار دیگر در معرض محک مجلس نهم قرار گرفتند.

از مجموع ۱۸ وزیر پیشنهادی روحانی، روز پنج شنبه در جریان آخرین جلسه در مجلس ایران در زمینه بحث درباره رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی رئیس جمهور این کشور، ۱۵ تن توانستند رأی اعتماد بگیرند اما سه وزیر پیشنهادی یعنی جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و مسعود سلطانی فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس ایران ناکام ماندند.

اکنون کابینه روحانی رسما کار خود را آغاز می کند و سه نفر به عنوان سرپرست موقت، اداره سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و نیز وزارت ورزش و جوانان را برعهده خواهند گرفت.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، با سابقه ۱۶ ساله وزارت در وزارتخانه های نیرو و نفت است که در طی ۸ سال دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وزیر نیرو و ۸ در طی سال دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی عهده دار وزارت نفت بود. او توانسته بود به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو آرای بالایی را از آن خود کند به طوری که در دولت اول هاشمی از ۱۹۶ رای ماخوذه تنها ۱۹ نماینده به وزارت وی رای ندادند و ۱۷۷ نفر دیگر از نمایندگان به وزارت وی در وزارتخانه نیرو رای مثبت دادند.

همچنین، در دولت دوم هاشمی، بیژن نامدار زنگنه از مجلس چهارم ۲۴۵ رای برای تصدی پست وزارت نیرو گرفت. در آن مجلس هم تنها ۱۲ نفر به او رای منفی دادند. بیژن نامدار زنگنه اگر در دولت اول خاتمی برای تصدی پست وزارت نفت از مجلس پنجم ۲۱۳ رای گرفته بود و ۵۳ نماینده به او رای ممتنع و مخالف داده بودند اما مجلس ششم که از قضا مجلسی هماهنگ با دولت خاتمی هم بود به او ۱۶۶ رای داد. در آن مجلس ۸۸ نماینده با وزارت او در پیچیده ترین و ثروتمندترین وزارتخانه کشور مخالفت کرده بودند.

زنگنه در رأی گیری روز پنج شنبه در مجلس ایران توانست از مجموع ۱۸۳ رأی ماخوذه، ۱۶۶ رأی موافق را کسب کند و بار دیگر به وزارت نفت ایران منصوب شد.

محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز سابقه ۸ ساله وزارت صنایع را در دو دولت هاشمی به همراه دارد. وی توانست از مجلس سوم ۲۱۷ رای برای وزارت صنایع بگیرد، اما در دولت دوم هاشمی آرای او به طرز فاحشی کاهش یافت و از ۲۱۳ نماینده ای که در آن جلسه رای اعتماد حاضر بودند، ۱۲۷ نفر به او رای موافق دادند.

در جلسه روز پنج شبنه، نعمت زاده ۱۹۹ رأی موافق از مجموع ۲۸۳ رأی را کسب کرد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دیگر وزیر دولت هاشمی است که به کابینه روحانی هم راه پیدا کرد. وی برای وزارت مسکن دولت اول هاشمی ازمجموع آرای ۲۵۲ نماینده مجلس سوم توانست ۱۹۳ آرای مثبت را کسب کند.

در جلسه اخیر مجلس، وی ۱۵۹ رأی موافق را کسب کرد.

محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت جدید سابقه ۸ ساله وزارت همین وزارتخانه را در دو دولت هاشمی بر عهده داشته است که در دور اول دولت پنجم از مجموع آرای ۲۵۸ رای ۱۶۰ رای موافق گرفت و به این وزارتخانه راه یافت. او در دولت دوم هاشمی کمی ریزش آرا داشت و توانست ۱۴۷ رای از مجموع آرای ۲۵۶ رای را کسب کند.

اما نجفی در جلسه روز پنج شنبه مجلس، فقط ۱۴۲ رأی موافق را کسب کرد و در مجموع رأی اعتماد نگرفت.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی روحانی، در کابینه اول و دوم خاتمی وزیر جهاد کشاورزی بود. او از مجلس پنجم ۱۸۹ رای اعتماد ۲۵۵ نماینده را به دست آورد و در مجلس ششم و دولت دوم خاتمی ۱۷۳ رای از مجموع آرای ۲۶۱ نماینده را توانست کسب کند.

روز پنج شنبه هم حجتی ۱۷۷ رأی موافق دریافت کرد و به دولت یازدهم راه یافت.

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری روحانی، تنها وزیری است که از دولت احمدی نژاد، اکنون در کابینه حسن روحانی دیده می شود. وی در دوره اول دولت احمدی نژاد وزیر کشور بود و در دولت روحانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری معرفی شده است. وی از ۲۷۴ نماینده ای که در آن جلسه حضور داشتند ۱۵۳رای مثبت کسب کرد و نظر بیشتر مخالفان وی بر این بود که سوابق پورمحمدی بیشتر به وزارت دادگستری نزدیک است.

پورمحمدی در جریان رأی گیری روز پنج شنبه توانست ۲۰۱ رأی موافق نمایندگان را به دست آورد.

تحصیلات کابینه پیشنهادی دولت یازدهم:

در لیست کابینه پیشنهادی حسن روحانی ۱۱ نفر دکترا، ۵ تن فوق لیسانس و ۲ نفر دارای مدرک کارشناسی دیده می شدند که در بین آن ها ۹ نفر دکترای دانشگاهی و ۲ تن تحصیلات حوزوی سطح ۴ در حد دکترای دانشگاهی را در سابقه تحصیلی خود دارند.

علاوه بر این، ۴ تن از وزرایی که روحانی پیشنهاد کرده بود، تحصیلات خود را در خارج از ایران گذرانده اند. محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه فارغ التحصیلان آمریکا، جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم (که رأی اعتماد نگرفت) فارغ التحصیل فرانسه و عباس آخوندی فارغ التحصیل انگلیس هستند.

کابینه روحانی مسن ترین کابینه بعد از انقلاب :

محمدرضا نعمت زاده با ۶۸ سال سن به عنوان مسن ترین و علی طیب نیا با ۵۲ سال سن به عنوان جوانترین اعضای کابینه جدید روحانی هستند. به طور کلی کابینه روحانی با میانگین سنی حدود ۵۷ سال عنوان مسن‌ترین کابینه دولت‌های پس از انقلاب اسلامی را از آن خود می کند.

دولت اول هاشمی رفسنجانی با میانگین سنی ۴۱ سال را می توان جوانترین دولت پس از انقلاب اسلامی دانست زیرا در آن دولت فاضل با ۵۰ سن سال پیرترین و زنگنه، کلانتری و ترکان ۳۸ ساله جوانترین اعضای کابینه بودند. همچنین می توان گفت دولت دوم هاشمی نیز با میانگین سنی ۴۴ سال در رده دوم جوانترین دولت قرار دارد. در این دولت، مرندی ۵۴ ساله پیرترین و آخوندی ۳۶ ساله جوانترین وزرا بودند.

از آن پس دیده می شود که در دولت های بعدی میانگین سنی با سن انقلاب اسلامی افزایش پیدا کرده است به طوری که در دولت اول خاتمی، میانگین سنی به ۴۵ سال رسید و در این دولت خرازی و نمازی با ۵۳ سال سن جز پیرترین و شریعتمداری با ۳۷ سال سن جوانترین افراد کابینه بودند. میانگین سنی دولت دوم خاتمی، ۴۷ سال بود که خرازی ۵۷ ساله پیرترین و شریعتمداری ۴۱ ساله جوانترین عضو دولت هشتم محسوب می شدند.

این روند افزایش سن در دولت نهم و دهم نیز ادامه یافت. به طوری که در دولت اول احمدی نژاد میانگین سنی ۴۹ سال بود و وزیری ۶۰ ساله پیرترین و باقری لنکرانی ۴۰ ساله جوانترین وزاری این دولت بودند. میانگین سنی دولت دهم به ۵۰ سال رسید و در این دوره بهبهانی ۶۹ ساله پیرترین و محرابیان ۳۵ ساله جوانترین وزاری کابینه دولت دوم احمدی نژاد بودند.

سابقه وزاری پیشنهادی دولت “تدبیرو امید”

عباس آخوندی ۵۶ ساله وزیر راه و شهرسازی، متولد نجف اشرف و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران است که مدرک دکترای خود را از انگلستان اخذ کرده است. وی سال ۱۳۶۱ به عنوان معاون سیاسی وزیر وقت کشور (آیت الله ناطق نوری) انتخاب شد و در دولت دوم هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرد. آخوندی در سال ۱۳۷۶ نماینده ویژه رییس جمهور وقت برای اجرای طرح احداث سالن بزرگ همایش های بین المللی بوده است.

حمید چیت چیان ۵۶ ساله وزیر نیرو، نخست فرمانده بخش اطلاعاتی سپاه پاسداران در تبریز بود. سپس در انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی به مجلس راه یافت و در دولت احمدی نژاد به سمت قائم مقام و مشاور عالی وزارت نیرو رسید. او همچنین معاون اسبق برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و عضو سابق هیئت مدیره شرکت توانیر و سازمان برق بوده است. از سال ۱۳۷۱ به صورت جدی وارد وزارت نیرو شد و از آن هنگام در سمت های مختلف در این وزارتخانه مشغول به فعالیت است.

سید حسن هاشمی ۵۴ ساله وزیر بهداشت، دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکترای تخصصی چشم پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گذراندن دوره های تکمیلی در آمریکا و اروپا و استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوابق تحصیلی هاشمی است. وی عضویت در شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور، مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ و ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران را در کارنامه خود دارد.

محمد حجتی ۵۸ ساله وزیر جهاد کشاورزی، فارغ التحصیل رشته عمران از دانشگاه صنعتی اصفهان است. وی بعد از فراغت از تحصیل وارد جهاد سازندگی شد و بعد از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان به فعالیت پرداخت. پیش از آنکه در دولت اول محمد خاتمی به وزارت راه و ترابری منصوب شود، مدیر اجرایی سد کرخه بود. وی در دوره اول ریاست جمهوری خاتمی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در کابینه حضور داشت.

علی ربیعی ۵۸ ساله وزیر کار، پس از انقلاب اسلامی، عضو شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی و عضو کمیسیون تدوین قانون کار شد. او از اعضای شورای مرکزی خانه کارگری است. با تاسیس وزارت اطلاعات در دهه ۶۰ شمسی از معاونان این وزارتخانه شد و تا سال های نخستین وزارت فلاحیان در وزارت اطلاعات بود و بعد از آن، مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. وی در سال هایی که روحانی دبیری شورای عالی امنیت را برعهده داشت، رئیس دبیرخانه این شورا را عهده دار بود.

محمد رضا نعمت زاده ۶۸ ساله وزیر صنعت، معدن و تجارت، در دولت شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸ به مدت ۱۰ ماه وزیر کار شد، با آغاز نخست وزیری رجایی در سال ۱۳۵۹ به مدت یک سال وزارت صنایع را برعهده گرفت. او از مدیران ارشد سازمان صنایع دفاع و شرکت توانیر در دولت میرحسین موسوی بود و در تمام دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع بود. در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد معاون وزیر نفت بود. نعمت زاده رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود.

علی طیب نیا ۵۲ ساله وزیر اقتصاد، از سال ۱۳۷۶ به مدت ۳ سال دبیر کمیسیون اقتصاد نهاد ریاست جمهوری بود و از سال ۱۳۸۴ به مدت یک سال و نیم نیز همین سمت را بر عهده داشت. او در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی به مدت چهار سال معاون طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری بود و پس از آن یک سال معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بود. او دکترای خود را با عنوان رساله” تورم ساختاری ایران” از دانشگاه تهران دریافت کرده است.

بیژن نامدار زنگنه ۶۱ سال وزیر نفت، در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱به عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد وارد دولت شد. در ۳۰ سال گذشته به جز دو کابینه احمدی نژاد، در تمام دولت ها وزیر بوده است. جهاد سازندگی، نیرو، نفت وزارتخانه هایی هستند که وی تصوی آن ها را بر عهده داشته است. او همچنین بین سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ برای سه دوره عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. زنگنه در حال حاضر عضو بنیاد باران به ریاست سید محمد خاتمی است. او عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین توسی است.

محمود واعظی ۶۱ ساله وزیر پیشنهادی ارتباطات، پس از انقلاب تا سال ۱۳۶۵ مدیر عامل شرکت مخابرات ایران بود. وی سپس به وزارت امور خارجه رفت و مشاور وزیر شد. در سال های ریاست جمهوری اکبر هاشمی معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه بود و به مدت ۲ سال هم معاونت اقتصادی این وزارتخانه بود. او در زمان ریاست حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک، مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت پژوهش های سیاست خارجی را بر عهده داشت. او عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است.

علی جنتی ۶۴ ساله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پسر آیت الله جنتی و از نزدیکان حلقه هاشمی رفسنجانی است. او استاندار خوزستان، ریاست دفتر هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست مجلس وی، معاونت بین الملل وزارت ارشاد و سفیر ایران در کویت بود. در دوره احمدی نژاد به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور منصوب شد که در سال ۱۳۸۵ از این سمت برکنار شد و مجددا به عنوان سفیر به کویت رفت. اما در سال ۱۳۸۹ از این مقام نیز برکنار شد. سابقه همکاری او و روحانی به دوره عضویت آن ها در شورای سرپرستی صدا و سیما مربوط است.

محمد جواد ظریف ۵۳ ساله وزیر امور خارجه، در دوران اصلاحات مدتی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه بود. پس از آن به نمایندگی ایران در سازمان ملل منصوب شد و تا مدتی پس از انتخاب احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور، در این سمت باقی ماند. وی پس از عزل از این سمت، به تهران بازگشت و و تاکنـون در دانشکـده روابطبین الملل وزارت خارجه مشغول کار بوده اسـت. وی بین سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ در کنارسیـروس ناصـری ریاسـت تیـم مذاکره کننده هسـته‌ای را به‌ عهده داشته است.

مصطفی پورمحمدی ۵۴ ساله وزیر دادگستری، رییس فعلی سازمان بازرسی کشور است. او در سال های نخست پس از انقـلاب اسـلامی، دادستـان انقـلاب دراستانهای خوزستان، هرمزگان و خراسان بود. وی در سال ۱۳۶۶ معاون وزیر اطلاعات و سه سال بعـد با ارتقـا، جانشیـن وزیر اطلاعات وقت شد. در سال ۱۳۷۰ نیز معاون برون مـرزی وزیر اطـلاعـات در دوران علـی فلاحیـان شـد. او در مـرداد ۱۳۸۴ از سوی احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد.

حسین دهقان ۵۶ ساله وزیر دفاع، از فرمانده های ارشد سپاه در دوران جنگ ایران و عراق بود. او همچنـین فرمانده سپاه تهران و نیروی هوایی سپاه ، جانشین وزیر دفـاع و رییس بنیـاد شهید و امور ایثـارگـران بـود. وی در سـال ۱۳۸۹ به ریاست کمیسیـون سیـاسی، دفـاعـی و امنیتـی این دبیرخانه منصوب شـد. این کمیسیون وظیفه مطالعاتـی و کارشناسی مجمـع تشـخیـص مصلحـت نظـام در حوزه‌های سیـاست داخلـی و خارجی، شوراها و امنیت و دفـاع را برعهده دارد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، ۵۴ ساله وزیر کشور، از سـال ۱۳۸۷ تاکنون ریاسـت کل دیوان محـاسبات کشور را بر‌عهـده داشته است. در زمان ریاست صداوسیما و دبیری شورای عالی امنیت توسط علی لاریجانی، از معـاونان او بود. در دوره چهـارم مجلس نمـاینده شیـروان در مجلس بود. ریاست دوره نهم ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صداوسیما ، معاونت امور بین‌الملل و توسعه اقتصادی استانها و ریاست شورای اطلاع رسانی وزارت کشـور از دیگر سوابق اجرایی او بوده است.

محمود علوی ۵۹ ساله وزیر وزیر اطلاعات، عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری و نماینـده پیشین مجلـس در دوره‌هـای اول، دوم، چهـارم و پنجـم است. او در سال هـای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰ معاون نظارت و بازرسی و معاون روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتـی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۸ رییس سـازمان عقیدتی، سیاسی ارتش بود. وی در زمـان تبلیغـات انتخابـات ریـاسـت جمهوری از اعضای ارشد ستاد انتخابات روحانی بود.