آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا: جامعه جهانی پایبندی ایران به تعهدات بین المللی اش و رفع نگرانی های جامعه بین المللی در مورد ماهیت برنامه هسته ای ایران را راه حل مورد نظر در مورد مناقشه هسته ای ایران می داند. ما امیدوار هستیم که دولت جدید ایران هر چه زودتر شروع به چنین کاری کند تا تحریم ها کاسته و نهایتا لغو شود.

حمله شیمیایى ٢١ اوت در حومه دمشق با واکنش شدید جامعه جهانى به ویژه ایالات متحده آمریکا روبرو شد. آمریکا بر اساس اسناد و مدارکى دولت بشار اسد را عامل این حمله دانسته است. یک قدم مانده تا اقدام نظامى آمریکا و متحدانش علیه سوریه ، طرحى از سوى روسیه، متحد بشار اسد، مطرح شد. در این طرح شش ماده اى که بعد از مذاکرات دو روزه “جان کرى” وزیر خارجه آمریکا و “سرگئى لاوروف” وزیر خارجه روسیه در ژنو مورد موافقت دو کشور قرار گرفت، در صورتى که سوریه سلاح هاى شیمیایى خود را تحت نظارت جامعه جهانى قرار دهد، از اقدام نظامى علیه خود رهایى مى یابد.

در حالی که بشار اسد علت موافقت خود با این طرح و پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح هاى شیمیایى را طرح آن از سوى متحد خود روسیه مى داند، ایالات متحده آمریکا معتقد است که تهدید نظامى موجب شد تا بشار اسد این طرح را بپذیرد و روسیه در ژنو بر سر میز مذاکره بیاید.

اما اینکه طرح خلع سلاح سوریه بر اساس مذاکرات ژنو چگونه و تا چه حد پیش خواهد رفت و چه تاثیرى بر بحران سوریه خواهد داشت، موضوع گفت و گویى است با “آلن ایر” سخنگوى فارسى زبان وزارت امور خارجه آمریکا است. ” آلن ایر” در گفت و گویى مکتوب به سوالات “شرق پارسى” پاسخ داد.

پرسش: شما تاچه اندازه به طرح روسیه خوشبین هستید؟

پاسخ: همانگونه که آقای اوباما رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا گفته است، در اثر تهدید واقعی اقدام نظامی و همچنین گفتگوهای سازنده بین اوباما و پوتین، شاهد نشانه های تشویق کننده اى بودیم. قبلا بشاراسد خود وجود زرادخانه سلاح شیمیایی را تکذیب کرده بود، اما اکنون اذعان کرده است که چنین سلاح هایی را در اختیار دارد، و حتی گفته سوریه به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی می پیوندد. این طرح امکان رفع خطر سلاح های شیمیایی بدون نیاز توسل به زور را دارد. ‌اما هنوز زود است که بگوییم این پیشنهاد به راه حلی می انجامد و عامل راستی آزمایی هر موافقتنامه ای هم ضروری است.

پرسش: ایالات متحده آمریکا بر اساس چه تضمین هایى به سوریه حمله نمى کند و در صورتى که سوریه این تضمین ها را نادیده بگیرد، آیا طرح حمله مجددا در دستور کار قرار خواهد گرفت؟

پاسخ: آقاى اوباما از رهبران کنگره خواسته است درحالیکه ما این مسیر دیپلماتیک را دنبال می کنیم، رأی گیری برای صدور مجوز اقدام نظامی را به تعویق بیاندازند. وی همچنین از وزیر امور خارجه “جان کری” خواست به دیدار همتای روسی خود برود و خود اوباما هم به گفتگوهایش با “ولادیمیر پوتین” رییس جمهورى روسیه ادامه خواهد داد. علاوه بر این ما با متحدانمان صحبت می کنیم تا قطعنامه ای تدوین و به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود که بر اساس آن اسد به واگذاری تسلیحات شیمیایی خود و نهایتاً نابود کردن آنها تحت نظر جامعۀ بین المللی مجبور شود. به موازات آن و به منظور حفظ فشار بر رژیم اسد، اوباما به نیروهای نظامی مان فرمان داده است تا موضع کنونی خود را حفظ کنند،‌ تا در صورت ناکامی دیپلماسی آماده واکنش باشند.

پرسش: منظور آقاى اوباما از حمله محدود و تنبیهى چیست ؟

پاسخ: اگر چنین اقدام نظامی رخ دهد،‌ محدود، هدفمند و متناسب با اهدافمان خواهد بود،‌ یعنی جلوگیری از استفاده مجدد از سلاح های شیمیایی، و کاهش ظرفیت و توانایی های اسد برای انجام دوباره چنین کاری.

پرسش: چه تضمینى وجود دارد که طى این مدت، دولت سوریه سلاح ها را از سوریه خارج نکند؟

باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز ١۴ سپتامبر اعلام کرد: ما از پیشرفت حاصل شده در ژنو توسط وزراى امور خارجه آمریکا (جان کرى) و روسیه (سرگئى لاوروف) که گام مهمی به سوى قرار دادن سلاح های شیمیایی سوریه تحت کنترل بین المللی در راستای از بین بردن آنها محسوب مى شود، استقبال مى کنیم.

این قالب و چارچوب، فرصت ازبین بردن این سلاح ها را به شکل سریع، شفاف و قابل راستی آزمایی به وجود می آورد. خیلی کارها در این زمینه انجام شده است و خیلی کارها هم باقی می ماند که باید انجام شود. ما (آمریکا) همراه با روسیه، انگلستان، فرانسه و سازمان ملل به این روند ادامه مى دهیم تا مطمئن شویم که رژیم اسد طبق این توافق عمل مى کند. اگر اسد در چار چوب این توافقنامه عمل نکند با پیامدهاى آن روبرو خواهد شد و در نهایت، اگر اقدامات دیپلماتیک شکست بخورد، آمریکا آماده عمل کردن خواهد بود.

پرسش: این پیامدها که در صحبت هاى آقاى اوباما هم به آن اشاره شده ، چیست؟ آیا اگر در مرحله اى، اقدام نظامى دوباره در دستور کار قرار گیرد، آقاى اوباما باز هم نظر کنگره را جویا خواهد شد؟

“جان کری” در ١۴سپتامبر در این باره گفت، با این که آقای اوباما به عنوان فرمانده کل قوا همیشه حق دفاع از ملت و منافع خود را دارد، اما وی به وضوح گفته است که می خواهد به راه حلی دیپلماتیک دست یابد. این توافق اصولی با روسیه بدون تهدید موثق اقدام نظامی آمریکا محقق نمی شد و همانطور که آقاى اوباما در ١۴ سپتامبر گفت اگر دیپلماسی شکست بخورد آمریکا همچنان آماده اقدام خواهد بود.

پرسش: به نظر نمى رسد حتى با اجرایى شدن این توافقنامه، بحران سوریه پایان یابد. نظر شما چیست؟ برخى معتقدند آقاى اوباما براى رهایى از فشار افکار عمومى و دشوار بودن راه “اقدام نظامى” با این طرح موافقت کرده است. آیا این درست است؟

ما از ۲۱ اوت گفته ایم که هدف پاسخ ما به استفاده رژیم سوریه از سلاح شیمیایی، از بین بردن قابلیت این رژیم در استفاده از این سلاحها در آینده است. بهترین راه برای این مسئله شناسایی، ایمن سازی و در نهایت از بین بردن آن سلاح ها است. همانطور که این توافق اصولی برنامه آن را مشخص می کند، اگر این توافق با موفقیت اجرا شود، ذخیره سلاحهای شیمیایی رژیم اسد دیگر تهدیدی برای مردم سوریه و منطقه نخواهد بود و زمینه برای همکاری بیشتر و برای پایان کشتار و خونریزی که سوریه را در دو سال گذشته اسیر خود کرده است، فراهم خواهد شد. همانطور که وزیر امور خارجه کری گفت، آمریکا و روسیه می دانند که راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد و راه حل باید سیاسی باشد و در میز مذاکره تحقق یابد و آمریکا به یافتن این راه حل سیاسی پایبند است.

پرسش: نظر شما در مورد صحبت هاى آقاى ظریف وزیر خارجه ایران که گفته ایران ٩ ماه پیش در زمینه انتقال سلاح هاى شیمیایى به سوریه و امکان استفاده نیرو هاى جهادى از آن هشدار داده چیست؟ در صورت تکذیب دریافت چنین هشدارى آیا امکان دسترسى نیروهاى مخالف رژیم به چنین سلاح هایى را متصور می دانید یا خیر؟

پاسخ: دولت ما در مورد محتویات مکاتبات دیپلماتیک حرف نمی زند. اما به این نکته اکتفا می کنم، همانگونه که هم اوباما رییس جمهور آمریکا و هم جان کرى وزیر امور خارجه به کرات و به وضوح گفته اند، استفاده از سلاح شیمیایی در ۲۱ ماه اوت و انجام این عمل وحشیانه توسط رژیم اسد محرز شده است. با استناد به مدارک و شواهد موجود نمی شود منکر این واقعیات شد .

پرسش: آیا شما ارتباط سفر سلطان عمان و معاون سازمان ملل به تهران و مذاکراتشان با مقامات ایرانى و تعویق حمله براى دستیابى به یک راه حل سیاسى را رد مى کنید؟ در هر دو حالت رد یا قبول گزاره فوق، توقع شما از ایران در قبال بحران سوریه چیست؟

پاسخ: اصلا. همانگونه که آقای اوباما توضیح داده است، وی با اینکه این اختیار را داشت که فرمان حمله نظامی صادر کند، تصمیم گرفت که از کنگره اجازه بگیرد،‌ چون چنین کاری دموکراسی ما را نیرومندتر وهراقدام نظامی ما را موثرتر مى کند.

پرسش: آیا مطرح شدن اقدام نظامى علیه سوریه به کنفرانس ژنو ٢ و راه حل سیاسى آسیبى نمى زند؟

پاسخ: ببینید، نباید فراموش کرد که رویداد های هولناک ۲۱ اوت نه تنها نقض فاحش قوانین بین المللی بلکه به منزله خطر جدی برای امنیت ما بود.

لازم است به یاد داشته باشیم که هدف ما هرگز اقدام نظامی آمریکا نبود. این ابزاری بود که با آن از ظرفیت این رژیم در استفاده از سلاح شیمیایی جلوگیرى کنیم و آن ظرفیت را کاهش دهیم. توافقی که در ژنو با روسیه حاصل شد برای هدف نهایی ما، که حذف و از بین بردن سلاح های شیمیایی است، ضروری است. همزمان، ما به مبادلات دیپلماتیک و گفتگو با کنگره در مورد مجوز استفاده از نیروی نظامی ادامه می دهیم، چرا که تهدید موثق رژیم سوریه همان چیزی است که سوریه را به میز مذاکره آورد، کمک کرد این توافق محقق شود، و اسد را مجبور کرد تا در آخر سلاحهای شیمیایی رژیمش را مورد تایید قرار دهد و پیوستن به کنوانسیون سلاحهای شیمیایی را بپذیرد. روسیه و آمریکا مدت زیادی است که به توافق رسیده اند که راه حلی نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد. راه حل باید سیاسی باشد. باید در میز مذاکره صورت بگیرد و ما عمیقا به رسیدن به آن راه حل متعهدیم. حتی در آخرین دور گفتگوها در ژنو که وزیر امور خارجه “کری”، وزیر امور خارجه “لاوروف” و نماینده ویژه “ابراهیمی” برای گفتگو در مورد جلسه ژنو دوم گرد هم آمدند، به اهمیت حرکت به جلوی روند سیاسی اشاره کردند.

پرسش: پیش بینى شما از واکنش سوریه و متحدانش از جمله ایران، در صورت حمله احتمالى غرب به سوریه چیست؟

پاسخ: بعد از توافق جدید به دست آمده ما بر اجراى آن تمرکز مى کنیم. ما هیچ خطری را دست کم یا نادیده نمی گیریم، اما رژیم اسد توانایی تهدید جدی نیروهای نظامی ما را ندارد.

پرسش: آیا دولت ایالات متحده آمریکا راه حل مورد نظر در مورد مناقشه هسته اى ایران را بطور راهبردی در گرو حذف رژیم بشار اسد در سوریه مى داند؟

پاسخ: جامعه جهانی پایبندی ایران به تعهدات بین المللی اش و رفع نگرانی های جامعه بین المللی در مورد ماهیت برنامه هسته ای ایران را راه حل مورد نظر در مورد مناقشه هسته ای ایران می داند. ما امیدوار هستیم که دولت جدید ایران هر چه زودتر شروع به چنین کاری کند تا تحریم ها کاسته و نهایتا لغو شود.

پرسش: برخى معتقدند حمله احتمالى فقط به جهت عقب راندن نیروهاى اسد و تغییر موازنه قوا به سود مخالفان اسد است، نظر شما چیست؟

پاسخ: دولت ما خوب می داند که امکان راه حل نظامی وجود ندارد و تنها راه حل واقعی باید سیاسی باشد. همانگونه که آقای اوباما گفته بود‌ هر اقدام نظامی بالقوه در جهت جلوگیری از استفاده مجدد از سلاح های شیمیایی توسط رژیم اسد است.

پرسش: آیا حمله احتمالى آمریکا به اسد به سود نیروهاى افراطى نزدیک به القاعده نخواهد بود؟

پاسخ: آقای اوباما خوب به این سوال جواب داد وقتی گفت القاعده تنها در سوریه ای که دچار هرج و مرج شده باشد قدرت پیدا می کند و در صورتی که مردم مشاهده کنند که دنیا هیچ اقدامی برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان بی گناه بر اثر حمله شیمیایی انجام نمی دهد. جنایات رژیم اسد علیه مردم سوریه، که از حمایت ایران و حزب الله برخوردار است، جنگجویان خارجی را که تلاش می کنند ایدئولوژی تفرقه افکنانه خود را در سوریه بکارند، به خود جلب کرده است. همانطور که ما بارها تاکید کرده ایم، رژیم اسد این شرایط را که چرخه خشونتهای فرقه ای و تشدید خونریزیها را تقویت می کند، ایجاد کرده است.