دیش ماهواره

دیش ماهواره

دولت روحانی کمیته بررسی تاثیرات پارازیت ها بر سلامت شهروندان را تشکیل داده است و به نظر می رسد این تصمیم به علت انتشار برخی از آمار تایید نشده که یکی از عوامل افزایش سقط جنین و سرطان در ایران را ارسال پارازیت های ماهواره ای می دانند، گرفته شده است.

تماشای شبکه های ماهواره ای در سال های اخیر در ایران روند رو به رشدی داشته است و این در حالی است که داشتن “تجهزات دریافت از ماهواره” یا همان ریسیور در ایران جرم محسوب می شود. برای مقابله با این پدیده اقداماتی مختلفی از جمله “طرح جمع آوری ماهواره ها از خانه ها” و “ارسال پارازیت” برای اختلال در برنامه های تلویزیونی ماهواره ای انجام شده است.

پارازیت ها امواجی با توان قوی تر از سیگنال های اصلی ماهواره هستند که با هدف به اشتباه انداختن گیرنده های ماهواره ارسال می شوند و موجب می شوند که گیرنده ها نتوانند سیگنال اصلی برنامه مورد نظر را تشخیص دهند و پارازیت را با موج اصلی اشتباه بگیرند.

اگر چه پدیده ارسال پارازیت بحث جدیدی در ایران نیست، اما صحبت درباره تاثیرات این پارازیت ها روی سلامت انسان همچنان بحثی داغ در میان جامعه ایرانی به شمار می رود و موجب برخی نگرانی ها شده است. در مورد تاثیر امواج پارازیت ماهواره بر سلامت شهروندان، نظرات و فرضیات گوناگونی مطرح شده است.

وزارت بهداشت ایران تاکنون مضرات و آثار سوء پارازیت ها بر سلامت انسان را تایید نکرده است و در جلسه بررسی تاثیر پارازیت ها بر سلامت انسان که با حضور مسوولان وزارت بهداشت، نیروهای مسلح، مخابرات و نمایندگان مجلس در آبان سال ۱۳۹۱ تشکیل شد، مسوولان این حوزه اعلام کردند که طول موج فرکانس‌های ارسالی آنها روی ماهواره‌ها استاندارد است و مشکلی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند.

در شرایط فعلی عده‌ای معتقد هستند که این پارازیت‌ها زیان‌بار است و عده‌ای نیز بر این باورند که چنین زیانی هنوز ثابت نشده است. این شک و شبهات در مورد زیان ها و تاثیرات پارازیت ها در بین متخصصان این حوزه هم دیده می شود.

معصومه ابتکار متخصص ایمونولوژی و عضو سابق شورای شهر سر منشا بسیاری از عوارض و بیماری ها را این امواج قوی دانسته است. وی پارسال به طور جدی این موضوع را در رسانه ها مطرح کرد و خواستار رسیدگی مسئولان شد. وی مردادماه سال ۱۳۹۱ گفت: “امروزه شاهد افزایش بیماری‌های مختلف با منشاء ناشناخته هستیم، به طور قطع و یقین می‌توانیم بگوییم تشعشع می‌تواند موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن شود و این موضوع قطعی است”.

از سوی دیگر مرضیه دستجردی وزیر دولت احمدی نژاد بارها در جلسات و مصاحبه های خود با قاطعیت اثرات منفی پارازیت های ماهواره ای را بر سلامت انسان رد کرد.

این تکذیب ها و بحث ها در حالی صورت می گیرد که آمار مختلف حاکی از افزایش سرطان، سقط جنین و نازایی در ایران است. همچنین آمار تایید نشده و غیر رسمی مختلفی درباره افزایش سقط جنین و برخی سرطان ها در تهران منتشر شده که یکی از عوامل این مشکلات را ارسال پارازیت های ماهواره ای معرفی می کنند.

اگر چه روند بررسی تاثیر پارازیت ها بر سلامت انسان در دولت پیشین ایران متوقف شد و به زبان دیگر این موضوع مسکوت ماند، اما با شروع کار دولت جدید روزنه هایی دیده می شود که این موضوع به طور جدی تر بررسی شود.