لولیسگارد دانمارکی جانشین کامارت رئیس کمیته بین‌المللی هماهنگی استقرار نیروها می‌شود

عدن: علی ربیعی

منابع یمنی در استان الحدیده گزارش دادند که گروه‌های شبه نظامی حوثی همچنان پیشنهادهای مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل به یمن در خصوص تحویل شهر و بنادر الحدیده شانه خالی می‌کنند و از پایبندی به توافق مذاکرات سوئد سر باز می‌زنند.
این در حالی است که عناصر آنها با تیراندازی و مانع تراشی نمی‌گذارند افسران ناظر سازمان ملل به فرماندهی پاتریک کامارت به سیلوهای گندم و انبارهای کمک رسانی، دسترسی پیدا کنند.
این منابع به «الشرق الاوسط» گزارش دادند که گریفیتس روز گذشته وارد شهر الحدیده شده است تا بتواند گروه‌های حوثی را برای نقشه استقرار نیروهای بین‌المللی متقاعد کند و برای پذیرش توافق‌های سوئد، به آنها فشار وارد کند. اما گویا با واقعیت دیگری مواجه شده است. حوثیان اعلام کردند که خود مسئولان محلی این استان هستند و نه مقامات دولت مشروع یمن.
از سوی دیگر، منابع غربی در این باره گزارش دادند که آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل به طور رسمی مایکل لولیسگارد ژنرال بازنشسته دانمارکی را برای جانشینی پاتریک کامارت فرمانده کمیته استقرار نیروهای بین‌المللی در یمن، انتخاب کرده است.
گفتنی است که تنها دو ماه از انتصاب پاتریک کامارت در این پست می‌گذرد.
این منابع همچنین افزودند؛ گوتیرش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، نام ژنرال دانمارکی را برای تصویب انتخاب آن به عنوان فرستاده جدید سازمان ملل به یمن مطرح کرده است. البته شورای امنیت نیز بر افزایش تعداد نیروهای بین‌المللی به ۷۵ ناظر را تصویب کرده است.
ناگفته نماند که گروه شبه نظامی حوثی خواستار برکناری ژنرال کامارت از پست کنونی شده بود. حوثی‌ها دریافتند که این ژنرال در کار خود بسیار جدی است و با خواسته‌های بیش از حد آنان راه نمی‌آید.