پس از نامزد شدن فیلم «کفرناحوم» برای جایزه اسکار

بیروت: فیفان حداد

از زمانی که کارگردان لبنانی نادین لبکی صاحب فرزند اولش ولید شد، تغییری ریشه‌ای در روش فکری و انتخاب موضوع فیلم‌هایش روی داد. مادری، احساس مسئولیت در برابر همه کودکان جهان و چه بسا لبنان و جهان عرب را در او تقویت کرد.
در فیلم «کفرناحوم» نامزد جایزه اسکار دربخش فیلم خارجی، نادین لبکی موفق شد با لایه‌های مختلفی از جوامع غربی و عربی گفت‌وگو کند و با نمایش دادن رنج کودکانی که بینوایی را تجربه می‌کنند و عذابی که در سایه تصمیم‌های سیاسی می‌کشند که از توان کوچک‌شان بسیار بالاتر است.
ماجراهای فیلم در مناطق فقیرنشین بیروت می‌گذرند با قصه کودکی به نام «زین» که دستمایه فیلم می‌شود.
کودکی که پدر و مادری که او را به دنیا آورده‌اند را به محاکمه می‌کشد که تعدادی زیادی بچه پس انداخته‌اند بی آنکه مسئولیت لازم این کار را بپذیرند.
این فیلم بر رفتار با شاغلان و کارگران خارجی پرتو افکنی می‌کند و خشونت خانوادگی و ازدواج زودهنگام و …
نامزد شدن «کفرناحوم» در بخش فیلم‌های خارجی جایزه اسکار به عنوان تنها فیلم از جهان عرب محسوب می‌شود و دیگر فیلم‌های نامزد این جایزه مربوط به کارگردانان اروپایی، مکزیکی و امریکایی‌اند.
نادین دربارهٔ فیلم «رم» مکزیکی ساخته کارگردان آمریکایی الفونس کوارون سخن می‌گوید. نادین این فیلم را رقیب اول فیلم خود می‌بیند چون ایده مشابهی را دستمایه کارش ساخته‌است.
«کفرناحوم» فقط نامزد جایزه اسکار نیست بلکه برای چند جایزه مهم دیگر نیز نامزد شده‌است.
از جمله جایزه «گولدن گلاب» که پیش از این کارگردان فلسطینی (هانی ابواسعد) در سال ۲۰۰۵ برای فیلم «بهشت اکنون» نامزد شده بود.
فیلم نادین لبکی همچنین نامزد جایزه جهانی «کریتیک چویس» است که اثر سابقش «حالا کجا» در آن با استقبال مواجه شد.
در لندن نیز نامزد دریافت جایزه «بافتا» است. در فرانسه این فیلم نامزد جایزه «سزار» شده‌است.
فیلم «کفرناحوم» در ۶۰ کشور عربی و خارجی اکران شده‌است از جمله لبنان، فرانسه، بلژیک، سوئیس و آمریکا.