قاهره: فتحیه الدخاخنی
اطلاعیه چهلمین جشنواره سینمایی قاهره، موجی از اعتراض و انتقادات به مدیریت آن راه انداخت. در این اطلاعیه گفته شده که جشنواره قصد دارد در چهلمین دوره خود که در ماه نوامبربرگزار می‌شود، از کارگردان فرانسوی کلود لیلوش تقدیرکند. منتقدان می‌گویند لیلوش حامی رژیم صهیونیستی است و باید مراسم بزرگداشتش از برنامه‌های جشنواره حذف شود. اما برگزار کنندگان ضمن رد این درخواست و اصرار برانجام آن می‌گویند، این تقدیر تلاش برای بیرون رفتن از انزواست.
این حمله به جشنواره را منتقد سینمایی مالک خوری بر صفحه فیس بوکش آغاز کرد و به سرعت منتقدان و کارگردانان دیگر از جمله کارگردان مصری مجدی احمد علی و تهیه کننده محمد العدل و دیگران به آن پیوستند.
خوری رئیس بخش سینمایی دانشگاه امریکایی در قاهره می‌پرسد چرا لیلوش انتخاب شد، آیا مدیران جشنواره کارگردان دیگری در جهان نیافتند تا از او تکریم کنند؟ او به الشرق الاوسط گفت« لیلوش بارها اعلام کرده که به نظرش اسرائیل نمونه است در جهان برای مقاومت در برابر ترس و کینه». خوری افزود:« اندکی شرم جماعت! اندکی احترام به کسانی که هر روز در فلسطین کشته می‌شوند».
لیلوش فرانسوی الجزایری الاصل، متولد ۳۰ اکتبر ۱۹۳۷ میلادی در پاریس از پدری یهودی و مادری مسیحی، در سفرش به اسرائیل در سال ۲۰۱۶سخنانی که مطبوعات اسرائیل منتشرکرده‌اند گفته:« من واقعا خوشبختم از اینکه در تلاویو هستم. ۱۰ بار به اسرائیل سفرکردم و هربار احساس می‌کنم در خانه خودم هستم، اینجا کشور من است و بسیار دوستش دارم. می‌فهمم کسانی که اینجا زندگی می‌کنند با چه مشکلاتی روبه رو هستند، جایی که گذشته و آینده با حال می‌جنگند اما آشفتگی و ناآرامی موجب شده‌اند ارتباطات انسانی در اینجا قوی‌تر باشد».
کارگردان مجدی احمد عکسی از لیلوش به هنگام دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه بن گورین اسرائیل در سال ۲۰۰۵ منتشرکرده و نوشته« این دانشگاه برای نقشی که در توسعه کشور اسرائیل بازی کرده از او تقدیرکرد و به او مدرک دکترا داد» او اضافه کرده« بزرگذاشت او به نام مهمترین جشنواره عربی لطمه می‌زند».
اما مدیر هنری جشنواره و منتقد سینمایی شریف رزق عقیده دارد« لیلوش کارگردانی جهانی است و هیچ تمایلی به صهیونیزم نشان نداده» او افزود«سفرش به اسرائیل به معنای تمایل یا طرفداری نیست و بسیاری از هنرمندان به آن کشور سفرکرده‌اند. این کارگردان فرانسوی درخواست دیدار از مصرکرده و این بدان معناست که این کشور را دوست دارد و این دلیل حسن نیت اوست».
در مقابل ماجده موریس منتقد هنری می‌گوید:« مشکل در دیدار لیلوش از اسرائیل نیست بلکه در حمایت و اظهارات تأیید کننده این رژیم است». او اشاره کرد« بسیاری از هنرمندان فرانسوی تجاوزات اسرائیل به فلسطینی‌ها را محکوم کردند اما لیلوش برعکس عمل کرد».
خوری نیز پیشنهاد داد« از کارگردان مخالف صهیونیزم و پایه‌گذار موج نوی سینمای فرانسه که با خود و هنرش از نظر اخلاقی تطابق دارد، ژان لوک گدار دعوت شود و از او در جشنواره تقدیر شود تا در این باره توازنی ایجاد بشود».
از طرفی دیگر محمد حفظی مدیر جشنواره قاهره در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی اعلام کرد «از تصمیمش برای تقدیر از لیلوش عقب نشینی نمی‌کند» او گفت، سخنانی که از وابستگی لیلوش به صهیونیزم می‌گویند شایعه‌اند.