رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترک - عکس از خبرگزاری فرانسه

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترک – عکس از خبرگزاری فرانسه

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه می گوید کشورش پذیرای مقامات ارشد اخوان المسلمین مصر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ها، اردوغان دوشنبه شب پس از بازگشت از سفر به قطر در جمع خبرنگاران گفت: «اگر رهبران ارشد اخوان المسلیمن قصد حضور در ترکیه را داشته باشند ما از آنها استقبال می کنیم.»

بعضی مقامات اخوان المسلمین در روزهای اخیر در مصاحبه هایی اعلام کرده بودند که دولت قطر در پی فشار همسایگانش از بسیاری مقامات اخوان المسلمین خواسته است این کشور را ترک کنند.
الشرق الاوسط روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرده بود که

قطر و ترکیه تنها کشورهای منطقه‌ هستند که پس از وقوع کودتا در مصر و بازداشت محمد مرسی به حمایت خود از اخوان‌المسلمین مصر ادامه دادند.

به گفته کارشناسان، این اظهارات اردوغان می تواند موجب پدید آمدن تنش های جدیدی میان ترکیه با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر شود. این کشورها اخوان المسلمین را به عنوان تهدیدی بزرگ علیه حاکمیت خود قلمداد می کنند.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود پیشتر در گفتگو با الشرق الاوسط گفته بود: «قطر از اعضای اخوان المسلمین خواسته است این کشور را ترک کنند تا از این طریق اختلاف بین دوحه و کشورهای عربی منطقه کاهش یابد.» وی همچنین این گمانه را مطرح کرد که این افراد احتمالا درصدد عزیمت به لندن یا آنکارا هستند.

یکی از کسانی که قرار است این کشور را ترک کند، عمر الدراج، وزیر سابق برنامه ریزی و همکاری بین المللی در کابینه هشام قندیل، و عضو حزب منحل شده آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین است.

عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین در ماه مارس گذشته همگی سفیران خود را از دوحه فراخواندند و اعلام کردند که سیاست های قطر به «مداخله» در امور دیگر اعضای «شورای همکاری خلیج» انجامیده است.

حمایت قطر از اخوان المسلمین و مخالفت آن با دولت جدید عبدالفتاح السیسی در مصر نیز موجب خشم بعضی در منطقه شده است، به ویژه خود مصر و کشورهای منطقه خلیج از جمله عربستان سعودی که هر دو این سازمان را ممنوع کرده اند.

شماری از منابع اخوان المسلمین در قطر نیز که خواستند نامشان فاش نشود به الشرق الاوسط گفتند که در روزهای اخیر جلساتی بین مقامات قطر و اعضای سازمان بین المللی اخوان المسلمین درباره اخراج اعضای این گروه از این کشور برگزار شده ا ست.