ضعف نظام حمایتی رخنه کردن به سایت‌ها و سرقت پایگاه داده آنها را آسان کرده‌است

بیروت: یوسف دیاب

اغلب سایت‌های وزارت‌ها و اداره‌های رسمی لبنان در تله هکرهایی قرار گرفته که توانسته‌اند به این سایت‌ها نفوذ کرده و پایگاه داده‌های آنها را سرقت کنند.
به گزارش «الشرق الاوسط» این امر مؤسسه‌ها را در معرض خطر فروش اطلاعات سری به اطراف و نهادهای خارجی یا استفاده از آنها برای تهدید و اخاذی قرار داده‌است.
قوه قضاییه با کمک سرویس‌های امنیتی توانست بخش اعظم این اقدامات را کشف و مجرمان را تحت تعقیب و پیگیری قرار دهد تا آنها به دلیل جرایمی که دولت و کار محرمانه آن را در معرض خطر قرار می‌دهد، محاکمه کند.
تقریباً هیچ هفته‌ای بدون اعلام هک کردن سایت رسمی یکی از ادارات یا مؤسسه‌ها نمی‌گذرد و آخرین مورد هک کردن سایت فرودگاه بین‌المللی رفیق الحریری در بیروت بود که قبل از بازگرداندن اطلاعات سایت توانسته بودند داده‌ها را دستکاری کنند.
نزار خلیل متخصص علوم ارتباطات در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «دلیل این هرج و مرج این است که دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده در لبنان اکثراً قدیمی بوده و با تکنیک‌های مدرن حفاظت، سازگار نیستند، در حالی که هکرها تکنیک‌های روز را پیگیری می‌کنند و این امر ورود به سیستم‌ها را برای آنها تسهیل کرده‌است».
وی در ادامه افزود: «دلیل این امر عدم وجود دولت الکترونیک در لبنان است و اینکه مؤسسه‌های دولتی از همان دیتا و اینترنت مورد استفاده در شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کنند».
ایلی غبش یکی از هکرهایی که به تهمت هک کردن تعداد زیادی از وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌ها دستگیر شده بود، در دادرسی در دادگاه نظامی گفت: «سیستم وب‌سایت‌های لبنان بسیار ضعیف است و به راحتی می‌توان وارد آن شد».
حسن حبیب خضر مهندس ارتباطات در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «هکر خود یک برنامه‌نویس شبکه است که نقاط ضعف سایت را پیدا کرده و از طریق یک شکاف وارد آن می‌شود».