هشدار هیئت دولتی از خوشبینی بیش از حد.. کمک گرفتن ولد الشیخ از «میانجی گران» عمانی

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن

مذاکرات صلح یمنی- یمنی، که در حال حاضر در کویت برگزار می شود در موضوع زندانیان و ربوده شدگان نسبتاً پیشرفت داشت در حالی که هنوز در پرونده های سیاسی و امنیتی پیشرفت قابل ملاحظه ای صورت نگرفته است.

کمیته زندانیان توافق کرد تمامی بازداشت شدگان را آزاد کند و زمان آزاد سازی نیمی از آنان را ظرف بیست روز از توافق تعیین کرد. افراد تحت پوشش قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل، در مقدمه این بازداشت شدگان هستند، که عبارتند از سرلشکر محمود سالم الصبیحی و سرلشکر ناصر منصور هادی برادر عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، و سرتیپ فیصل رجب.

اما با وجود پیشرفت نسبی در موضوع زندانیان، یک منبع نزدیک به هیئت دولتی گفت: «با وجود تلاش های گسترده فرستاده سازمان ملل و برادرانمان در کویت و شورای همکاری خلیج و جامعه بین المللی، هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای در مذاکرات وجود ندارد».

و در حالی که مذاکرات ادامه دارد، منابع آگاه برای «الشرق الأوسط» فاش کردند هیئت کودتاگران در برخورد با پرونده های سیاسی و امنیتی، به خصوص قضایای بازگشت دولت و تحویل دادن سلاح سنگین و نیمه سنگین و عقب نشینی از شهرها و سازمان ها مظابق با مفاد قطعنامه ۲۲۱۶ کارشکنی می کنند. این منابع همچنین فاش کردند اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن، برای فشار وارد آوردن به هیئت کودتاگران جهت اجرای قطعنامه و توافقاتی که طی سه هفته گذشته در مذاکرات کویت حاصل شده است ، از میانجی های عمانی کمک گرفته است.