خروج آمریکا از برجام و اعمال مرحله دوم تحریم‌ ها علیه ایران، بدون شک شرکت‌های اروپایی بسیاری که در ایران مشغول فعالیت هستند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
به گزارش الشرق الاوسط، بسیاری از این شرکت‌ها از همان بدو خروج آمریکا از برجام، خروج خود از ایران را نیز اعلام کردند و منتظر سازوکار اتحادیه اروپا برای تظیم سیستم جدید برای مبادله اقتصادی با ایران نشدند.
شرکت‌های اروپایی تولید خودرو در مرحله اول تحریم‌ها که در هفتم آگوست شروع شده بود، گریبان‌گیر این تحریم‌ها شدند. مانند شرکت آلمانی «دیلمر»، تسلیم فشار تحریم‌های آمریکایی شد و از توقف کامل فعالیت خود در این کشور خبر داد.
این شرکت قرار بود کامیون‌های «مرسدس بنز» را در ایران مونتاژ و به فروش برساند.
این در حالی است که شرکت فولکس واگن از کاهش فعالیت خود در ایران خبر داد و اعلام کرد به تمام قوانین بین‌المللی و داخلی خود، در تولید و صادرات محصولات پایبند است.
اما دو شرکت فرانسوی «رنو» و «پی اس آ» که نیمی از خودروهای جدید داخل ایران را تولید کرده‌اند، با رویکرد ویژه‌ای درباره این موضوع عمل می‌کنند.
به طوری که «پی اس آ» در ماه ژوئن اعلام کرد که در نظر دارد فعالیت خود در بخش بازار جهانی را از لحاظ کمی کاهش دهد.
اما شرکت رنو تاکید کرد که نمی‌خواهد از بازار ایران خارج شود حتی اگر مجبور به کاهش حجم فعالیت خود به طور چشمگیری شود.
از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی ایران تقریبا ۱۰۰ هواپیما از شرکت بزرگ «ایرباص» را ثبت درخواست کرده بودند اما این شرکت به خاطر حجم زیاد درخواست‌ها از تمام نقاط جهان که بالغ بر ۷٫۱۶۸ هواپیما است، از دست دادن بازار ایران با اعمال این تحریم‌ها، سخت نخواهد بود.
اما در بخش نفت، شرکت «توتال» اعلام کرد از ایران خارج می‌شود با وجود اینکه این شرکت متعمدانه بیشتر از صد میلیون دلار در پروژهای اکتشاف گاز در ایران سرمایه‌گذاری نکرد.
این در حالی صورت می‌گیرد که شرکت بزرگ ایتالیا «اینی» که روزانه دو ملیون بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند، همچنان بر قرارداد خود با تهران پایبند است.