تا روزهای پیش ایران به غرب چشم دوخته بود به امید محالی که از آن توقع داشت موجب تغییر آینده اش شود. به امید اینکه مرگ خاشقجی رئیس ایالات متحده را وادارد تصمیم برقراری خطرناک ترین تحریم ها علیه ایران را موکول کند یا حتی القا کند. در شامگاه روز پیش تحریم آغاز شد. بدین ترتیب دونالد ترامپ تحریم های ایران را به راه انداخت و از این جهت روابط خود را با پادشاهی عربی سعودی استحکام بخشید زیرا سعودی در قلب تحریم های نفتی ایران قرار دارد. تهران خشمگین شد و ریاض نفس آسوده کشید.
این تحریم ها رژیم آخوندی را می آزارد زیرا موجب می شود صادرات نفت ایران به صفر برسد و نتواند به نظام بانکی آمریکا وارد شود و مشتریان تهران را از حق استفاده از دلار منع کند.
به هر حال علی رغم اینکه ترامپ از ماه پیش تصریح می کرد که توقع دارد رهبران ایران به پای میز مذاکره روند و کوتاه آیند ما از همان ابتدا می دانستیم که ایران کوتاه نخواهد آمد؛ دست کم در وقت کنونی چنین کاری نخواهد کرد. این رژیم زمانی کوتاه می آید که یک چند وقتی بگذرد و احساس کند اوضاع آن به وخامت می گراید. ایران از مسائل زیادی دست خواهد کشید اما شاید پس از دو سال و بعد از اتمام دوره ریاست ترامپ. پیش از این ایران در مرتبه سوم صادرات نفت بود اما با فرارسیدن پایان سال تنها می تواند یک میلیون و ربع بشکه نفت را صادر کند؛ کسری تولید در بازارهای جهانی نیز توسط عراق و پادشاهی سعودی پوشش می شود.
ترامپ در «توئیت» خود اعلام کرد که تابستان سردی را برای رژیم آخوندی تدارک دیدم سپس عکس خود را بر پوستر «گیم آف تران» گذاشته بود. و واقعا به نظر می آید تابستان سردی در انتظار ایران باشد.
واشنگتن تصریح کرد که برای هشت دولت از واردکنندگان نفت ایران مانند چین، هند، ترکیه، عراق، کره جنوبی و ژاپن معافیت هایی را در نظر خواهد گرفت. این معافیت ها باعث خواهد شد هدف منع کامل صادرات نفت ایران محقق نشود.
می توان این معافیت ها را تلاشی از سوی دولت آمریکا برای عدم فشارآوری بر هم پیمانان خود دانست که زمان بیشتری برای جایگزینی نفت ایران نیاز دارند. به ویژه که بسیاری از فروش ایران به شکل قراردادهای نفتی بوده و زمان اتمام آن در بعضی شرایط به شش ماه هم می رسد. بنابراین این معافیت ها شش ماه ادامه خواهد داشت. همچنین می توان این اقدام واشنگتن را ایجاد فرصتی برای ایران شمرد که به واسطه آن به فکر عقد توافق هسته ای جدیدی با جهان برآید. در واقع هدف این تحریم ها تنها فشار بر روی رژیم است تا شروط یک توافق جدید را بپذیرد. آنچه باید ایران در برابر این تحریم های کمرشکن انجام دهد این است که به یک معاهده هسته ای جدید فکر کند که دسترسی کامل آن به سلاح اتمی را منتفی سازد و توافق کنونی که پس از ۱۰ سال امکان از سرگیری فعالیت هسته ای را به او می دهد فراموش کند. دیگر اینکه ایران باید از برنامه موشک های بالستیک خود که دیدیم چگونه با آنها شهرهای سعودی را هدف قرار داد دست بکشد. سوم اینکه از فعالیت تخریب آمیز خود در عراق، سوریه، لبنان و یمن صرفه نظر کند و از این کشورها بیرون رود.
با آغاز این تحریم ها سیاست ترامپ در منطقه یک گام به جلو پیش رفت؛ و در مقابل ما باید توقع آشفتگی بیشتری را داشته باشیم همزمان که باید امیدوار باشیم این تحریم ها منجر به مذاکره شود و شاید صلحی از آن خارج شود.