پیامدهای آن مناطق مختلف را درنوردید و باعث خسارت های فراوانی شد

بیروت: فیفان حداد

گردباد «نورما» که یک‌شنبه گذشته لبنان را درنوردید باعث آشفتگی محیطی و ضررهای فراوانی شده‌است. میزان بارانی که در طی این اوضاع آب و هوایی باریدن گرفت در سال‌های گذشته در لبنان بی‌سابقه بود و باعث شد که آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌ها به‌صورت گسترده ای اتفاق بیفتد و ترافیک سنگینی در راه‌های ارتباطی به‌وجود آید که تردد مردم را مختل کرده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، شاید نقطه سخت گردباد «نورما» اوج آن در شب روز گذشته (سه‌شنبه) باشد، که باعث شد تمام رسانه‌های سمعی و بصری برای رصد آثار آن بر مناطق مختلف لبنان بسیج شوند.
سیل و باران تقریباً تمام راه‌ها و مناطق مختلف بیروت را دربر گرفت و آزادراه ضبیه و منطقه کولا و راه فرودگاه و منطقه السلم و دیگر مناطق را تحت تأثیر قرار داد. طغیان رود الغدیر نیز باعث ناتوانی نیروهای امداد در تعامل با این حادثه شد و بسیاری از اسباب و اثاثیه شهروندان روبیده شد و همراه آب این رود روان شد. شهروندان لبنانی به دلیل عدم توانایی نیروهای امداد برای امدادرسانی، به دلیل بسته بودن راه‌های ارتباطی، مجبور شدند آب وارد در خانه‌های خود را با وسایل اولیه مانند کاسه‌های بزرگ خارج کنند.
از سوی دیگر برخی از نیروهای کمک‌رسانی برای رساندن کمک به مردم مجبور شدند که در راه‌های اصلی بیروت سوار بر قایق شوند و برای بازکردن راه آب‌های جمع‌شده تلاش کنند.
در این میان نیز نیروهای آتش‌نشانی برای بیرون کشیدن مردمی که در گل و لای ناشی از باران در منطقه جونیه، به‌ویژه در جل الدیب و انطلیاس، محاصره شدند عمل کنند.
بادهای شدید در منطقه مجاور آزادراه الشویفات نیز باعث قطع درختان و سقوط یک بیلبورد تبلیغاتی گشته که باعث خسارت ماشین‌های زیادی شد.
پل کولا نیز از گردباد جان سالم به‌در نبرد و کناره‌های این پل به‌دلیل جریان شدید آب دچار ترک‌خوردگی شد و شایع شد که این پل در حال سقوط است. اما بخش نگهداری و صیانت در شهرداری بیروت تأکید کرد که این پل خطری برای امنیت عمومی شکل نمی‌دهد و این ترک‌خوردگی‌ها قابل اصلاح و ترمیم است.
راه دریایی ارتباط‌دهنده بیروت و منطقه شمالی نیز کاملاً مسدود شده و هرگونه تردد از آن تا اطلاع ثانوی تعطیل است. در این منطقه جمع‌آوری آب باعث گشت که تردد خودروها غیرممکن باشد.
برخی از کاربران وسایل ارتباط اجتماعی نیز اقدام به انتشار عکس‌های فوتوگرافیک از این منطقه کردند و موقعیت جغرافیایی آن را شرح دادند. این تلاش شهروندان باعث شد که بسیاری از مردم نسبت به میزان خطر و ضرر حاصل آگاهی و اطلاع حاصل کنند و از تردد غیرضروری بپرهیزند.
شهر صیدا نیز از این شرایط آب‌وهوایی نابه‌سامان متضرر شد و در دریای این منطقه امواجی شکل گرفت که گاهی ارتفاع آن به پنج متر هم می‌رسید. حرکت مردم و خودروهای در این شهر نیز تعطیل و خرید و فروش محل‌های تجاری نیز به‌طور کامل متوقف شد.
در منطقه کوهستانی نیز بارش شدید برف که گاهی به ۶۰۰ متر می‌رسید منجر به تعطیلی کامل این منطقه شد. در همین منطقه نیز برخی از شهروندان برای مدت بیش از چهار ساعت در میان برف و آب و باران محاصره شده بودند.