بنزین

بنزین

به نظر می رسد آلودگی بنزین تولید داخلی ایران که بارها در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از سوی مقامات این کشور تکذیب شد و جان صدها ایرانی را به خطر انداخت، نه تنها در دولت روحانی تکذیب نمی شود بلکه قرار است این موضوع به طور جدی از طریق مجلس و دیوان محاسبات ایران پیگیری شود.

خبرگزاری های داخلی ایران امروز (پنج شنبه ۸ خرداد) خبر از ورود دیوان محاسبات ایران به موضوع بنزین های تولید پالایشگاه های داخلی خبر داده اند. فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات ایران با اعلام این خبر گفته است که « کارگروه و کمیته ای تحت عنوان حسابرسی محیط زیست در دیوان محاسبات تشکیل شده که موضوع توزیع بنزین آلوده را بررسی می کند.»

شجاعی تنها پالایشگاهی را که در ایران بنزین استاندارد تولید می کند، “پالایشگاه تهران” معرفی کرده و گفت: «دیوان محاسبات کشور در زمینه استاندارد بودن بنزین تولیدی سایر پالایشگاه ها در حال بررسی های کارشناسی است.»

در همین رابطه کمال پیرموذن نماینده مجلس ایران در روز چهارشنبه ۷ خرداد به خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرده که «مجلس عاملان تولید بنزین خطرناک را تحت پیگرد قانونی قرار می دهد» .

پیر موذن با تاکید بر اینکه “بنزین پتروشیمی غیر استاندارد و خطرناک است” گفت: «فراکسیون محیط زیست (مجلس) به این نتیجه رسیده که در تولید سوخت استاندارد قصور و کوتاهی شده است و مجلس با هر فرد متخلفی که دستور تولید چنین سوختی را داده است، برخورد خواهد کرد.»

وی افزود: «نتیجه تحقیق و تفحص در مورد متخلفان را به تمام نمایندگان گزارش خواهیم داد و بعد از آن مراتب را در اختیار قوه قضاییه خواهیم گذاشت تا موضوع را با جدیت مورد پیگرد قانونی قرار دهند.»

این پیگیری ها در حالی انجام شده است که بسیاری از کارشناسان محیط زیست ایران بعد از تولید بنزین پتروشیمی و افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها در مورد “خطرناک” و “سرطان زا” بودن این بنزین هشدار داده بودند، اما این مسئله همواره از سوی مسوولان وقت ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد تکذیب شده بود و حتی این موضوع در مجلس ایران پیگیری نشده بود.

در آن زمان بسیاری از مقامات ارشد دولت احمدی نژاد از جمله مسعود میرکاظمی وزیر نفت وقت، بارها ضمن تکذیب آلوده بودن بنزین پتروشیمی بر سلامت آن پافشاری می کردند.

اگر چه آلوده بودن بنزین در زمان دولت احمدی نژاد همواره مسکوت ماند، اما به نظر می رسد با روی کار آمدن حسن روحانی، بحث آلوده بودن بنزین داخلی به طور جدی تر دنبال می شود به طوری که بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی، آلودگی این بنزین را تایید کرده است.

مسئله آلودگی هوا و ارتباط آن با سوخت پتروشیمی در ایران موضوعی است که ذهن مسوولان و کارشناسان امر را به خود مشغول کرده است، در این میان عده ای از بنزین پتروشیمی دفاع می کنند و عده ای آنرا آلوده و سرطانزا می دانند؛ تحقیقات نشان داده بنزین های پتروشیمی دارای برخی ترکیبات آروماتیک و بنزن هستند که سرطانزا بودن آنها محرز است.

در سال ۱۳۸۸ و پس از مطرح شدن تحریم بنزین، مسوولان وقت به سراغ افزایش تولید بنزین داخلی رفتند و بسیاری از واحدهای پتروشیمی را موظف به تولید بنزین کردند؛ بنزینی که بر اساس مشاهده و البته نظر کارشناسان، فاقد استانداردهای لازم زیست محیطی و رهاوردش افزایش آلودگی هوا بود. به طوری که کارشناسان محیط زیست تخمین زده اند که بنزین داخلی موجب ۸۸ درصد آلودگی هوا است.