هر سال روز چهارم ژانویه تکرار می‌شود

دبی: «الشرق الاوسط»

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نائب رئیس کشور امارات و رئیس شورای وزیران و حاکم دبی، «سند پنجاهم» را صادر کرد. بندهای نه‌گانه این سند شامل بخش‌هایی از چشم اندازش برای آینده دبی و بهبود زندگی در آن است. او روز چهارم ژانویه هر سال را زمانی برای اعلام طرح‌های جدید برای این امارت خلیجی تعیین کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، شیخ محمد بن راشد گفت «این سند بیانگر عهد و پیمان ما با شماست برای کارهایی که به منظور بهبود همه جوانب زندگی در دبی طی سال ۲۰۱۹ انجام می‌دهیم».
او اشاره کرد که این سند بیانگر عهد و پیمان او برای بالا بردن سطح زندگی، پیشرفت جامعه دبی و تأمین زندگی نسل‌های آینده است.
وی افزود «این سند سالانه است که آن را سند پنجاهم نامیدم به میمنت گذشت پنجاه سال از قبول اولین مسئولیت برای خدمت به این ملت و به این امید که پنجاه سال آینده بتوانیم مدینه فاضله کامل را محقق کنیم که قانون بر آن حاکم باشد و روح رحمت و محبت برآن فرمانروایی کند. مردمش در وحدت و تسامح با هم زندگی کنند و زندگی در آن به آسایش و رفاه شناخته شود و نسل‌های آینده فرصت‌ها و محیط حقیقی را برای تحقق همه آرزوها و بلندپروازی‌ها داشته باشند».
این سند شامل نه بند است، اما حاکم دبی اشاره کرد که این سند ما را از داشتن طرح‌های استراتژیک که دولت سرگرم آن است بی‌نیاز نمی‌کند.
او توضیح داد، خود شخصاً آن را دنبال می‌کند و شیخ حمدان بن محمد آل مکتوم ولی عهد دبی بر آن نظارت خواهد داشت.
بند اول شامل ساخت راه ابریشم دبی برای بهره‌برداری از موقعیت استراتژیک امارت به گونه‌ای که طی ده سال آینده بیش از یک میلیارد مسافر از طریق فرودگاه‌های امارت سفر خواهند کرد و دبی در سراسر جهان ۸۰ بندر را مدیریت می‌کند که هر کدام‌شان به ده‌ها شهر ارتباط دارند.
دربارهٔ فعالیت برای ایجاد راه ابریشم مخصوص دبی شیخ محمد بن راشد گفت «منطقه ما منطقه تمدن و تجارت است و باید این نقش را بازسازی کرد. ما بر ایجاد منظومه‌ای بین‌المللی برای حمایت از این بلندپروازی‌ها کار خواهیم کرد».
دربارهٔ بند دوم گفت «در آینده برای تهیه نقشه اقتصادی جغرافیایی شهر دبی فعالیت می‌کنیم و آن را به مناطق اقتصادی تخصصی و کامل و آزاد تبدیل می‌کنیم. هر بخش جغرافیایی-اقتصادی شهر شورایی خواهد داشت که آن را مدیریت می‌کند و با مناطق مشابه دیگر به شکل جهانی رقابت خواهد کرد. هر بخش جغرافیایی اهداف اقتصادی و سرمایه‌گذاری خود را خواهد داشت که در نهایت شفافیت آنها را دنبال می‌کنیم».
بند چهارم شامل توسعه پرونده آموزشی شهروندان، بند پنجم شامل یک پزشک برای هر شهروند، بند ششم شامل تبدیل دانشگاه‌ها به مناطق اقتصادی و ابداعی آزاد، بند هفتم دربارهٔ خودکفایی در زمینه آب و خوراک و انرژی در یک دهم خانه‌های شهروندان، بند هشتم متضمن ایجاد شرکت‌های تعاونی برای شهروندان در زمینه بهداشت و آموزش و غذا و بند نهم در خصوص تحقق رشد سالانه در زمینه فعالیت‌های بشردوستانه همگام با رشد اقتصادی است.