«ون های» تایوانی در بندر رجایی ایران پهلو گرفت - عکس از ایسنا

«ون های» تایوانی در بندر رجایی ایران پهلو گرفت – عکس از ایسنا

به دنبال لغو بخشی از تحریم های غرب علیه ایران که تحریم های بندری را هم شامل می شد، نخستین کشتی لاینر خارجی متعلق به خط کانتینری «ون های» تایوان امروز سه شنبه ۳۱ تیر در بندر شهید رجایی ایران، بزرگترین بندر تجاری این کشور، پهلو گرفت.

مقامات ایرانی بازگشایی مجدد این بندر به روی کشتی های خارجی را آغاز برنامه های متعددشان برای رونق این بندر تجاری می دانند و تلاش دارند مذاکرات با خطوط کشتیرانی‌ بزرگ دنیا را به نتیجه برسانند.

علی جهاندیده معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران از مذاکره این کشور با چند خط کشتیرانی از کشورهای تایوان، هند، چین و چند شرکت اروپایی برای تردد به بندر شهید رجایی خبر داد.

«ون های» تایوان از بندر سنگاپور به جبل علی و از آنجا به به بندر شهید رجایی سفر کرده است.

اهمیت مسیر این بندر از آن جهت است که می تواند فاصله دستیابی به کالاها را به میزان هفت روز کاهش دهد و این امر تا حدود زیادی در کوتاه کردن دست واسطه ها و دلال ها در بازار تجارت بین المللی ایران موثر خواهد بود.

اعمال تحریم ها باعث شده بود کالاها نخست به بنادر کشورهای ترکیه، امارات، گرجستان،عمان و امارات منتقل شده و سپس از آنجا با یک کشتی دیگر به ایران حمل شوند. همین امر بازار تجاری ایران را تحت الشعاع قرار داده بود.

به گفته جهاندیده تردد مستقیم خطوط کشتیرانی (لاینر) به بندر شهید رجایی کاهش هزینه‌ها و زمان را به دنبال دارد. او تاکید کرد مسیر بندر رجایی «در هر کانتینر حدود هزار دلار در امور حمل‌ و نقلی» کاهش هزینه به دنبال دارد.

خط کشتی رانی «ون های» یک کشتی با ظرفیت ۶ هزار TEU کانتینر به این بندر فرستاده است.

ادامه رفع تحریم ها ممکن است

همزمان با تمدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱، دولت های غربی تصمیم گرفتند نگاهی دوباره به تحریم ها بیاندازند؛ غرب تصمیم گرفته است که تحریم ها را پیش از موعد مقرر به میزان چشمگیری کاهش دهند.

تاکنون تحریم های تجاری و تحریم بانک باعث شده بود تا کمپانی های خارجی از معامله با ایران سرباز بزنند و در صورت فاش شدن وجود نقل و انتقالات مالی میان کمپانی ایرانی و کمپانی غربی، شرکت معامله کنند و بانک مسئول نقل و انتقالات مالی جریمه می شدند.

دیپلمات های غربی در مصاحبه ای در روز ۲۸ تیر به رویترز گفتند: «اگر در هفته ها یا ماه های آینده هم توافقی حاصل شود، باز هم ایران باید سال ها شاید هم دو دهه صبر کند تا تحریم ها به طور دائم از این کشور رفع شوند.»

به گفته این دیپلمات ها به احتمال قوی غرب صنایعی را از تحریم خارج می کند که در صورت لزوم، اگر ایران در توافق هسته ای خود کارشکنی کند، بازگرداندن تحریم به آن صنایع ساده باشد.

دیپلماتی که به شرط فاش نشدن نامش با رویترز مصاحبه کرده بود، گفت: «وقتی ایران کاری بکند، پاسخ آن با رفع تحریم داده می شود. اما باید دقت کرد که این روند سال ها طول می کشد.»

زمان بندی رفع این تحریم ها تاثیر مستقیم بر بازارهای مختلف خواهد داشت و همین امر بر تصمیم گیری وارکننده های اروپایی و آمریکایی برای خرید نفت از ایران موثر خواهدبود.

لغو محدودیت بانک ها برای انجام نقل و انتقالات و صنعت کشتی رانی و بیمه از جمله بخش های تاثیرگذار در معاملات بین المللی و و سرنوشت ساز برای کشور ایران هستند.