سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه - عکس از خبرگزاری فرانسه

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه – عکس از خبرگزاری فرانسه

در شرایطی که اخبار مختلف حاکی از آنست که دور اخیر مذاکرات فراگیر هسته ای که از حدود ۱۰ روز پیش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شده بود، بدون نتیجه ملموس پایان یافته، اما بعضی مقامات سیاسی درگیر گفتگوها همچنان درباره تحولی مثبت در این زمینه ابراز امیدواری می کنند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه گفته است که ایران و گروه۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای تا ۹۵ درصد به توافق رسیده‌اند، اگر چه چند موضوع بسیار دشوار باقی مانده است.

لاوروف در گفتگو با شبکه بلومبرگ با بیان اینکه مذاکرات در جهت درستی حرکت می‌کند، گفت: «ما امیدواریم که در همین جهت گیری به سمت جلو حرکت کنیم. بر اساس اسنادی که در جریان مذاکرات تهیه شده، حدود ۹۵ درصد توافقنامه نهایی مورد توافق همه طرفین قرار دارد. ولی در ۵ درصد باقی مانده “شیطان خانه کرده است” و ۲ تا ۳ مسئله باقی مانده که بسیار پیچیده شده است.»

وی خاطرنشان کرد که «مسائل باقی مانده دشوار اما قابل حل و فصل خواهند بود. دشواری کار در اراده سیاسی و سازش از سوی هر دو طرف است.»

این در حالی است که طرفین مذاکرات بر سر موضوع هسته ای ایران برای رسیدن به راهکار جامع فقط تا سوم آذر (۲۴ نوامبر) زمان دارند.

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم روز شنبه مذاکرات هسته‌ای را «جدی، فشرده و بسیار صریح» توصیف کرده و گفته بود طرفین در فرصت دو ماهه باقی‌مانده تلاش می‌کنند تا بر اختلافات غلبه کنند.

وی در این مورد گفت: «زمان کوتاهی باقی مانده است، اما حل مسائل باقی‌مانده چندان دشوار نیست. همه‌چیز هم می‌تواند بسیار دور و هم بسیار نزدیک باشد، بستگی به این دارد که چطور به آن نگاه کنید و چه زمان بخواهید به این مسائل بپردازید. هنوز اختلاف وجود دارد. هنوز مقداری اختلاف بر سر تمامی مسائل وجود دارد.»

در جریان نشست های نیویورک، دو دور مذاکره میان وزرای خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم برگزار شد. در آخرین دور این مذاکرات که جمعه شب برگزار شد، طرف ها بعد از دو ساعت رایزنی نتوانستند راه حلی برای رفع اختلاف نظرها پیدا کنند.

عباس عراقچی، از مذاکره کنندگان ارشد هسته ای ایران گفته است که در جریان این نشست ها در هیچ یک از موضوعات اصلی توافقی حاصل نشد.

هنوز خبری درباره تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ منتشر نشده اما گفته می‌شود که این گفت‌وگوها احتمالا در ماه اکتبر و در یکی از شهرهای اروپایی ادامه خواهد یافت.

حسن روحانی رییس جمهور ایران هم روز جمعه در کنفرانس خبری درباره گفت و گو های هسته ای گفت: اکنون نوبت انعطاف طرف مقابل در این مذاکرات فرا رسیده است و کشورهای جهان در انتظار حل مساله هسته ای هستند.

آقای روحانی همچنین در نیویورک به شبکه تلویزیویی سی ان ان گفت که تنها راه توافق بر سر موضوع هسته ای ایران «مذاکره» است. وی افزود: «زیاده خواهی»، توافق را سخت و با مشکل روبه رو می کند.

دکتر روحانی روز شنبه نیویورک را به مقصد آستراخان روسیه ترک کرد تا به دعوت ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در چهارمین نشست سران پنج کشور ساحلی دریای خزر شرکت کند.

ایران بارها خواستار گسترش همکاری های منطقه ای و گسترش مناسبات میان کشورهای حاشیه دریای خزر شده است.

چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر قرار است هفتم مهر (۲۹ سپتامبر) با حضور روسای جمهور پنج کشور ساحلی در شهر آستراخان روسیه برگزار شود.

سفیر ایران در مسکو در صفحه فیسبوک خود خبر داده که آقای روحانی دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود دیدار خواهد کرد.

اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر یک روز پیش از برگزاری اجلاس سران یعنی در ششم مهرماه برگزار می‌شود و انتظار می‌رود محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در این اجلاس حاضر شود.

ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان کشورهای ساحلی دریای خزر هستند.

قرار است در چهارمین اجلاس سران دریای خزر، موافقت‌نامه‌های پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریا، حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی زنده دریا و آب‌شناسی و هواشناسی دریای خزر مورد تصویب سران قرار گیرد.