حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، که به اصلاح طلبان نزدیک است، از انتخابات مجلس خبرگان که قرار است در ۲۶ فوریه (اسفند ماه) آینده برگزار شود، کنار گذاشته شد. پسر حسن خمینی این خبر را روی حساب کاربری خود در «اینستگرام» نوشت.

احمد خمینی گفت شورای نگهبان علی رغم شهادت ده ها مرجع دینی نتوانستند به اندازه کافی به صلاحیت علمی پدرش حسن خمینی (۴۳ ساله) پی ببرند.

احمد خمینی بعد از ظهر روز گذشته نوشت: «قطعی شد که شورای نگهبان نتوانسته صلاحیت علمی بابا را احراز کند و نتوانستند از شهادت ده ها مرجع و عالم و فقیه به اجتهاد پی ببرند».

سیامک راه بیک سخنگوی کمیته مرکزی نظارت بر انتخابات گفت با مشارکت ۱۶۶ نامزد در انتخابات موافقت شد. شایان ذکر است که مجلس خبرگان از ۸۸ عضو تشکیل می شود.

مجلسی که در حال حاضر وجود دارد از ۸۶ عضو تشکیل شده است و مسؤلیت تعیین و نظارت و حتی برکناری رهبر جمهوری اسلامی را دارند.

از اصل ۸۰۰ کاندید ثبت نام شده، ۱۵۸ نفر از ادامه راه انصراف دادند، و به ۱۱۱ نفر اجازه نامزدی داده نشد، در حالی که ۱۵۲ نفر در آزمون فقهی شرکت نکردند.

سراه بیک افزود: «از میان ۳۷۳ نامزدی که پرونده های آن ها مورد مطالعه قرار گرفت، با ۱۶۶ نفر از آن ها موافقت شد، و ۲۰۷ نفر رد صلاحیت شدند».

در مقابل درخواست اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین، و حسن روحانی رئیس جمهور کنونی پذیرفته شد.

انتخابات مجلس خبرگان قرار است همزمان با انتخابات مجلس برگزار شود. در حال حاضر هر دو مجلس تحت سلطه محافظه کاران هستند.