اعتراضات به حکم تبرئه حسنی مبارک - عکس از رویترز

اعتراضات به حکم تبرئه حسنی مبارک – عکس از رویترز

در پی صدور حکم تبرئه حسنی مبارک، رییس جمهور سابق مصر پلیس این کشور در قاهره با از گاز اشک‌آور و آب پرفشار با صدها معترض در خیابان های مختلف این شهر از جمله در حوالی میدان التحریر برخورد کرد، برخوردی که گفته می شود به کشته شدن دست کم ۲ تن و زخمی شدن ۹ نفر دیگر منتهی شده است.

وزارت بهداشت مصر اعلام کرده است دست‌کم دو تن به علت شلیک گلوله از سوی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. رسانه‌های داخلی مصر همچنین گزارش کرده اند که در جریان درگیری‌های پلیس و معترضان در قاهره دست‌کم ۸۵ تن از جمله چهار روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.

بنا بر اظهارات ‘علی الدمرداش’ فرمانده نیروهای امنیتی مصر، به دنبال حضور معترضان، نیروهای امنیتی با یورش به آن ها ۸۵ نفر از جمله یک زن را بازداشت کردند.

این در حالی است که پیشتر پلیس مصر وعده داده بود از برخورد همراه با خشونت خودداری خواهند کرد، اما بعد از آن با صدور بیانیه‌ای خشونت نیروهای امنیتی را توجیه کرد و گفت معترضان به اموال عمومی آسیب می‌زنند و به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کرده‌اند.

براساس گزارش‌ها، حدود ۲۰۰۰ تن شنبه شب در نزدیکی میدان التحریر تجمع کردند. خبرنگاران حاضر جمعیت در میدان تحریر را بزرگ‌ترین تظاهرات در مرکز قاهره در یک سال و نیم اخیرتوصیف کردند.

دادگاه جنایی قاهره روز گذشته مبارک، حبیب العدلی وزیر کشور وی و چهار تن از مشاورانش را از اتهام همدستی در کشتار ۲۳۸ نفر از معترضان به نظام دیکتاتوری تبرئه کرد.

این افراد به موجب حکم دادگاهی در سال ۲۰۱۲ به خاطر همدستی در قتل معترضان به حبس ابد محکوم شده بودند. دادگاه تجدیدنظر رای به محاکمه مجدد آن ها داد و این محاکمه ها از آوریل (فروردین/اردیبهشت) سال ۲۰۱۳ آغاز شد.

مبارک بعد از صدور حکم دادگاه، در مصاحبه تلویزیونی گفت که مرتکب “هیچ کار اشتباهی” نشده است.

رای تبرئه حسنی مبارک باید به تایید دیوان عالی کشور مصر نیز برسد.

از سوی دیگر در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) دادگاهی در قاهره مبارک و دو پسرش را به خاطر اختلاس و فساد مالی به سه سال حبس محکوم کرد و آنها هم اکنون دوران محکومیت خود را سپری می کنند.