هزاران تظاهرکننده در «القضارف» خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور شدند… رویارویی همزمان موافقان و مخالفان در خارطوم

خارطوم: «الشرق الاوسط»

سه کشور غربی (ترویکا) و کانادا کشتار تظاهرکنندگان را محکوم کردند و خواستار محاکمه مسببان شدند
به گزارش الشرق الاوسط، رئیس‌جمهوری سودان عمر البشیر کسانی که از ارتش می‌خواهند قدرت را به دست بگیرد به باد تمسخر گرفت و گفت، مأموریت آنها حمایت از میهن است نه محافظت از سرسپردگان و خائنان. او سوگند یاد کرد، کسانی که لقب «موش» به آنها داد به سوراخ‌هایشان برمی‌گردند اگر باز مارش ارتش نواخته شود.
در همین حال از کسانی که اسلحه در دست دارند خواست، به صدای عقل گوش بدهند و به سمت آرامش برگردند.
دیروز هزاران نفر در شهر «القضارف» (شرق) دست به تظاهرات خشمگینانه زدند و یادداشتی به پارلمان ولایتی تحویل دادند که در آن خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهوری عمر البشیر و دولتش از قدرت شده بودند. این اولین شهری است که از آغاز ناآرامی‌ها در شهرهای سودان، اقدام به تحویل یادداشتی از این نوع به مقامات رسمی می‌کند.
البشیر در دیدارش از اختتامیه جشنواره تیراندازی نظامی ۵۵ در شمال کشور گفت، کسانی که از ارتش می‌خواهند قدرت را به دست بگیرد، نمی‌دانند که «ارتش در خلأ و برای حمایت از سرسپردگان حرکت نمی‌کند بلکه ارتش برای حمایت از وطن و شهروندان گام برمی‌دارد»
او در این سخنان آمادگی خود را برای کناره‌گیری از قدرت اعلام کرد، در صورتی که ارتش آن را تحویل بگیرد.
البشیر مخالفانش را بااین قسم تهدید کرد که موش‌ها به سوراخ‌هایشان بازخواهند گشت «اگر مارش نظامی نواخته بشود».
او گفت: «ظاهراً ما خیلی طولش دادیم و بسیار در سیاست ماندیم، شل کردیم و گفت‌وگو و بحث. به خدا قسم اگر موزیک نظامی نواخته بشود، هر موشی در سوراخش می‌خزد». احتمالاً اشاره او به معترضان خیابانی است.
البشیر باز از افرادی که اسلحه در دست دارند دعوت کرد، به صدای عقل خود گوش بدهند و گفت: «پیام من به کسانی که هنوز اسلحه در دست دارند این است، بیایید این کشور برای ما و شما جا دارد، به شما خوش آمد می‌گوید تا با هم همکاری کنیم و کشور را بسازیم».
به گزارش خبرگزاری رسمی «سونا» البشیر تعهد کرد، به ساخت نیروهای مسلح ادامه می‌دهد تا مانعی باشند دربرابر کسانی که در فکر تجاوز به سودان هستند.
البشیر به کسانی که آنها را «توطئه‌گر علیه سودان» خواند هشدار داد و گفت: «کسانی که متأسفانه علیه سودان توطئه می‌کنند، میان ما برخی سرسپردگان را کاشتند و برخی خائنان را، کسانی که از برخی آدم‌های ضعیف النفس سوء استفاده می‌کنند تا بشکنند و آتش بزنند».
روز گذشته اعتراضات خشمگینانه در سودان گسترش یافت و هزاران نفر در شهر «القضارف» در یک راهپیمایی خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهوری عمر البشیر و دولتش شدند و در این باره یادداشتی به «پارلمان محلی» تحویل دادند.
به گفته شاهدان عینی نیروهای پلیس و مأموران امنیتی برای پراکنده‌ساختن معترضان متوسل به تیراندازی هوایی و شلیک گاز اشک آور شدند.
امروز نیز شهر ام درمان شاهد حرکتی مشابه به دعوت «تجمع صاحبان حرف سودان» برای تحویل یادداشت به پارلمان محلی خواهد بود که معترضان در آن خواستار کناره‌گیری عمر البشیر از قدرت شده‌اند. در مقابل هواداران حزب المؤتمر الوطنی حاکم به منظور حمایت از رئیس البشیر و برای تجمع در یکی از میادین خارطوم فراخوان داده‌است با این شعار «فقط بماند». این شعار در مقابل شعار مخالفان البشیر است که می‌گویند «فقط برو».
از طرفی دیگر کشورهای عضو ترویکای غربی مرکب از «بریتانیا، نروژ و ایالات متحده» و کانادا کاربرد خشونت مفرط و کشتن تظاهرکنندگان توسط پلیس سودان را محکوم کردند.
این مجموعه دیروز با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را از واکنش دولت سودان به اعتراضات اخیر و بازداشت سیاسیون و فعالان و تظاهرکنندگان بدون هیچ اتهام یا محاکمه، ابراز کردند.