حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد - عکس از تسنیم

حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد – عکس از تسنیم

اظهارات اخیر علی مطهری نماینده مجلس ایران درباره مسائلی چون ضرورت نظارت خبرگان بر عملکرد رهبری – که در شبکه های اجتماعی منتشر شده – موجب انتقاد ها و واکنش هایی شده است که از میان آنها واکنش حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد بیشتر جلب توجه کرده است.

در پی انتشار سخنرانی علی مطهری که چند روز پیش در دانشگاه مشهد گفته بود مجلس خبرگان به «مجلس دید و بازدید و شام و ناهار تبدیل شده»، آیت الله علم الهدی هفته پیش گفت: «رهبری ولی است و خبرگان مُوَلّی علیه هستند و وقتی او ولی من است چه طور بر عملکردش نظارت کنم؟»

وی همچنین گفت: «نظارت خبرگان بر بقای شرایط رهبری است، نه نظارت بر عملکرد رهبر و خبرگان بر دفتر رهبری و دستگاههای زیر نظر ایشان نظارتی ندارند.»

علم الهدی تصریح کرد: «افرادی که چنین مسایلی را مطرح می کنند فقه بلد نیستند و نمی دانند که مسایل دموکراسی لیبرال یک چیز است و اسلام موضوعی دیگر است.»

چند روز پیش از آن علی مطهری در سخنانی در دانشگاه فردوسی مشهد گفته بود: «ما افراد فوق انتقاد در کشور نداریم. وظیفه خبرگان نظارت بر عملکرد رهبری است. اینها وارد هر موضوعی می‌شوند غیر از کار خودشان. تاکنون شده است که درباره زیرمجموعه‌های رهبری نظارت کنند؟ ستاد اجرایی فرمان امام تبدیل به یک کارتل اقتصادی شده و برج‌سازی می‌کند… آیا اینها نظارت کرده‌اند؟!»

این نماینده مجلس ایران همچنین در این سخنرانی گفته بود که نظر آیت الله علی خامنه‌ای درباره حصر را قبول ندارد.

اما روز گذشته علی مطهری بار دیگر در نامه ای به آیت الله علم الهدی به برخی اظهارات اخیر امام جمعه مشهد انتقاداتی را وارد کرده و به عنوان مثال به سخنرانی آیت الله خامنه ای در جخمع دانشجویان در اسفند سال ۱۳۷۹ اشاره کرده است که طی آن وی گفت: «این که گفتند از رهبری انتقاد نمی‌کنند، شما بروید بگویید انتقاد کنند. ما که نگفتیم از ما کسی انتقاد نکند، ما که حرفی نداریم، من از انتقاد استقبال می‌کنم.»

مطهری همچنین نوشته است در قانون اساسی نیز مجلس خبرگان مطابق اصول ۱۱۱ و ۱۰۸ دارای وظایف و اختیارات مهمی است که در میان آنها انتخاب رهبر و نظارت بر رهبری اهمیت ویژه دارد. این مجلس کمیسیون تحقیق و نظارت بر رهبری دارد که وظیفه نظارت را به عهده دارد.

در ادامه اظهارات دو طرف درباره این موضوع حساس آقای علم الهدی بار دیگر به نامه آقای مطهری واکنش داده است ضمن آنکه باید اذعان کرد در سال های اخیر کمتر کسی به خصوص در رده های بالای کشوری در ایران و یا از میان نمایندگان مجلس به خود جرات داده درباره ضرورت به عملکرد رهبری سخن بگوید یا در این زمینه انتقاداتی را مطرح کند.

آقای علم الهدی در حاشیه مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله مهدوی‌کنی در مشهد، در جمع خبرنگاران گفت: «مجلس و اعضای خبرگان ناظر بر عملکرد رهبری نیستند بلکه ناظر بر حفظ شرایط ولایت در رهبری است. این نظارت غیر از نظارت عملکردی است؛ رهبر معظم انقلاب خود یک ولی است، اصل ۱۸۸ قانون اساسی نیز به همین موضوع اشاره دارد و در آن عنوان شده که خبرگان برای انتخاب رهبری انتخاب می‌شوند و تمام وظایف را خود باید تصویب کنند. نظارت بر رهبری نظارت بر شرایط است نه عملکرد.»