عکس از خبرگزاری آنا

عکس از خبرگزاری آنا

مصوبه رسمی هیات وزیران ایران مبنی بر گرانی ۳۰ درصدی نان بالاخره به نانوایی ها ابلاغ شد و بدین ترتیب بهای نان مصرفی مردم از روز دوشنبه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری ها، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ایران و نیز معاون برنامه‌ریزی حسن روحانی گفته است: به نانوایی‌ها اجازه داده ایم از روز دوشنبه تا ۳۰ درصد قیمت نان را گران کنند.

وی از سوی دیگر گفته است دولت برای اینکه نان با کیفیت و قیمت مناسب در اختیارمصرف کنندگان قرار گیرد هرسال به این محصول یارانه اختصاص می‌دهد، به‌طوری که امسال بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان برای خرید نان یارانه اختصاص یافته است.

وی همچنین گفته است که در سه سال اخیر قیمت بسیاری از کالاها و خدمات متناسب با نرخ تورم افزایش یافته، این در حالی است که قیمت نان ثابت مانده و این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای کارخانه‌های آردسازی و نانوایی‌ها شده است.

از سوی دیگر محسن بهرامی ارض اقدس، مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور ایران به خبرگزاری تسنیم گفته است که این افزایش قیمت “در راستای ارتقای کیفیت نان” صورت می‌گیرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت به زودی درباره گران شدن نان اطلاع رسانی خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، بر اساس مصوبه‌ای که در جلسه روز ۱۴ آبان در هیئت دولت تصویب شده، قیمت فروش گندم برای نانوایی های یارانه‌ای بر اساس قیمت تمام‌شده محاسبه می‌شود.

پیش از این هم در پنجم آذر رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که دولت قصد داشته قیمت نان را از اول آذرماه ۳۰ درصد گران کند، اما “بنا به مصالحی” این کار را به تعویق انداخته است.

دولت ایران از سال ۱۳۸۹ و حذف برخی سوبسیدها، آرد را به قیمت آزاد به اکثر نانوایی‌ها می‌فروشد و به این ترتیب قیمت نان بالا رفته است. بخشی از این افزایش قیمت‌ها بنا است که با پرداخت یارانه نقدی جبران شود.

بنا به اعلام مرکز آمار ایران، قیمت نان و غلات در فروردین ۱۳۹۲ نسبت به فروردین ۱۳۹۱ بیش از ۵۰ درصد بالا رفت.

در این میان در حالی که مقامات ایرانی میزان افزایش قیمت نان را ۳۰ تا ۳۵ درصد اعلام می‌کنند، قیمت‌های اعلام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نشان می‌دهد که آنچه در عمل اتفاق افتاده، افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت نان است.

به نوشته خبرگزاری فارس، به عنوان نمونه پیش از این، قیمت هر قرص نان لواش ۱۶۰ تومان بود که اکنون ۲۲۵ تومان اعلام شده است. همچنین نان بربری از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان، نان تافتون از ۳۰۰ تومان به ۴۲۵ تومان و نان سنگک از ۶۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسیده است.

هفته گذشته نیز رئیس اتحادیه نانوایان به خبرگزاری فارس گفته بود که به دلیل تورم سالانه و افزایش نیافتن نرخ نان در دو سال اخیر پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی نان را داده‌ایم؛ نکته ای که امروز با اعلام قیمت ها تایید شد.

نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران گفته است که میزان افزایش به طور میانگین ۳۰ تا ۳۵ درصد است و ممکن است در برخی موارد کمتر یا بیشتر باشد.