پوستر هفته طراحی بیروت - عکس از مرکز تحقیقات طراحی MENA

پوستر هفته طراحی بیروت – عکس از مرکز تحقیقات طراحی MENA

بیروت، شرق الاوسط- «هفته طراحی بیروت» رویدادی است که برای سومین سال متوالی مجموعه ای از گفتگوها، نمایشگاه ها، جلسات نمایش فیلم و کارگاه ها را طی هفته جاری در پایتخت لبنان برگزار خواهد کرد و طی آن آثار طراحان ملی و بین المللی درحوزه های مختلفی چون طراحی داخلی، معماری، طراحی جواهرات، نورپردازی، مد و مبلمان به نمایش گذاشته خواهد شد.

هفته طراحی بیروت از روز دوشنبه ۹ ژوئن (۱۹خردادماه) در «بیروت سوق» به عنوان بزرگترین محوطه خرید بیروت و همچنین محوطه اقامتی مجلل «قریه صیفی» برگزار خواهد شد، نمایشگاه های هفته طراحی بیروت که دربرگیرنده بیش از ۸۰ رویداد خواهد بود در تعدادی از دیگر نقاط شهر نیز ادامه خواهد یافت.

برگزاری «هفته طراحی بیروت» ایده دو طراح لبنانی و کار آفرین یعنی مایا قارونا مدیرعامل شرکت TAGbrands به عنوان یک شرکت برندینگ در خاورمیانه و دورین توتک‌یان طراح و کارآفرین اجتماعی است. با توجه به این که لبنان در زمینه صنعت طراحی به عنوان یک پیشگام در منطقه در نظر گرفته می شود، هدف این دو طراح از برگزاری این رویداد ترغیب دولت لبنان به آگاهی سازی نسبت به اهمیت طراحی به عنوان یک صنعت بوده است.

توتک‌یان در ۱۹ سالگی به منظورادامه تحصیل در آلمان و اسکاتلند لبنان را ترک کرد و پایان نامه خود را درباره ساخت مرکز تحقیقات طراحی MENA نوشت، سازمانی که وی و کرانوش اکنون مدیریت آن را برعهده داشته و از طریق آن آنها هفته طراحی بیروت را برگزار می کنند. وی پس از بازگشت به لبنان با کمک بخش خصوصی تلاش کرد این سازمان را راه اندازی کرده و اهمیت طراحی را در وطن خود ترویج کند. به دنبال این تلاشها وی در تعامل با شرکت TAGbrands و پس از آن کرانوش قرار گرفت.

توتک‌یان به الشرق الاوسط گفت که وی و قارونا این رویداد را سکوی برای گردهمایی طراحان و همچنین جوانان، تازه کارها و دانشجویان می داند تا آنها در فضایی جمع شوند که بتوانند تخصص و دانش خود را بایکدیگر به اشتراک گذاشته، نظر طراحان عرب و بین المللی و همچنین شخصیتهای آکادمیک را در این زمینه به خود جلب کنند.

طراحی کردن دربرگیرنده زمینه هایی بیش از سوژه های معمول یعنی مد، مبلمان، نورپردازی، معماری و طراحی داخلی است و توتک‌یان می گوید که وی و قارونا می خواهند این عرصه را به روی عموم مردم باز کرده تا آنها اثر طراحی بر زندگی روزمره خود را درک کنند.

درجریان یک کارگاه منحصر به فرد که به عنوان بخشی از رویدادهای هفته طراحی بیروت امسال برگزار می شود، بررسی طراحی تجهیزات پزشکی در دستورکارقرار می گیرد که چه برای اهداف درمانی و چه تشخیصی در بیمارستانها استفاده می شوند. این کارگاه نه تنها بر ابعاد کاربردی طراحی چنین تجهیزاتی تمرکز می کند؛ بلکه به طراحیهای مربوط به تجربه بیمار نیز می پردازد. برای مثال در رابطه با کودکان، آنها ممکن است از ظاهر تجهیزاتی که توسط پزشکان در جریان جلسات درمانی یا تشخیصی استفاده می شود وحشت کنند. از این رو، می توان طراحی هایی که بیشتر «دوستدار کودک» هستند را بدون از بین بردن تأثیر یا کارکرد این تجهیزات، برای کمک به کاهش تجربه همراه با اضطراب برای کودک به کار گرفت.

توتک‌یان طراحی را به مثابه یک ویژگی همه جا حاضر می داند که حتی در آن دسته از ابعاد زندگی که توجه چندانی به آن نمی شود نیز وجود دارد. وی رشته طراحی را به هرمحصول، شی یا صنایع مورد استفاده توسط انسان چون فنجان، ظرف، عینک و غیره تا اشیائی که به طور واضح طراحی شده اند چون وسائل نقلیه، هواپیما و ساختمان مربوط می داند. وی می گوید: مردم به تازگی متقاعد شده اند که طراحی بخشی از زندگی آنها است. این طراح اضافه کرد: برای مثال در بریتانیا، شوراهای محلی در اجرای پروژه ها در مناطق خود با طراحان همکاری می کنند. ما می خواهیم زندگیمان از طریق هنر و طراحی بهتر و زیباتر شود. ما می خواهیم دولت این هنرها را مورد حمایت قرارداده، به رسمیت بشناسد و از آنها پشتیبانی کند.

اما وقتی دولت لبنان عملکرد آهسته ای داشته است، طوتیکیان و کرانوش برای تأمین بودجه کاملا به سفارتهای آلمان و دانمارک در لبنان و شورای بریتانیا متکی بوده اند، در نتیجه جوانان و دانشجویان در این کشور با لذت بیشتر وارد این عرصه شده اند. اکنون دپارتمانهای طراحی در دانشگاه های لبنان سالانه صدها نفر فارغ التحصیل دارند و بسیاری دیگر چون توتک‌یان ادامه تحصیل خارج از کشور را برگزیده اند.

به رغم این که هفته طراحی بیروت از سایر نمایشگاه های منطقه ای کوچکتر است اما توتک‌یان اعتقاد دارد که منحصر به فرد بودن این رویداد ارتباطی به وسعت آن ندارد و همین یکتایی بهترین ویژگی هفته طراحی بیروت است. وی می گوید که بسیاری از رویدادها و نمایشگاه های بزرگتر و مشهورتر، چون رویدادهایی که در دوبی برگزار می شوند با هدف ایجاد یک سکو فروش محصولات طراحان بین المللی برگزار می شود اما در عین حال آنها توجه بسیار اندکی به طراحان محلی دارند. وی افزود: در لبنان شرایط چنین نیست و نمی توان آن را یک بازار جذاب برای طراحان برجسته ای دانست که از خارج از کشور آمده اند تا محصولات خود را به نمایش بگذارند. شرایط ما کاملا با دوبی متفاوت است. در لبنان، ما طراحان با استعداد و دانش آموزان بسیاری داریم که از ما می خواهند به آغاز خط مشی حرفه ای آنها کمک کنیم. این هدف اصلی برگزار هفته طراحی لبنان است. ما می خواهیم لبنان را به قطب طراحی در منطقه تبدیل کنیم. چرا که محصول و استعداد داریم و در راه بازاریابی آنها و به شهرت رسیدن آنها کار می کنیم. این وظیفه ما است.

هفته طراحی بیروت طی روزهای ۹ تا ۱۵ ژوئن ( ۱۹ تا ۲۵ خرداد ماه) برگزار می شود.