فرار بیش از ۴۰۰ جنگجوی سازمان تروریستی پس از آزاد سازی شهر   

یکی از افراد نیروهای نخبه که مأموریت مبارزه با تروریسم را در عراق دارند پس از آزاد سازی شهر الرمادی دست خود را به نشانه پیروزی بالا برده است – عکس از خبرگزاری فرانسه

یکی از افراد نیروهای نخبه که مأموریت مبارزه با تروریسم را در عراق دارند پس از آزاد سازی شهر الرمادی دست خود را به نشانه پیروزی بالا برده است – عکس از خبرگزاری فرانسه

فرماندهی ستاد مشترک عملیات عراق، با برافراشته شدن پرچم عراق بر بالای مجتمع دولتی در مرکز شهر الرمادی در روز گذشته، آزاد سازی این شهر از چنگ سازمان داعش را اعلام کرد. حیدر العبادی نخست وزیر عراق متعهد شد که سال ۲۰۱۶ شاهد پایان یافتن این سازمان تندرو در عراق باشد.

العبادی در یک سخنرانی تلوزیونی گفت: «اگر سال ۲۰۱۵ سال آزاد سازی بود، سال ۲۰۱۶ سال پیروزی نهایی و پایان دادن به وجود «داعش» در خاک عراق، و سال شکست بزرگ این سازمان تروریستی خواهد بود». وی از تمامی کشورهای جهان خواست متحد شوند و حتی یک لحظه با این تفکر افراطی کوتاه نیایند، زیرا اساس تروریسم است.

بلافاصله پس از آن که فرماندهی ستاد عملیات مشترک آزاد سازی مرکز شهر را، که سازمان داعش در ۱۷ ماه می (اردیبهشت ماه) گذشته اشغال کرده بود، اعلام کرد، هزاران آواره از ساکنان شهرهای استان انبار در بغداد، و شهرهای منطقه کردستان و دیگر استان های عراقی در مسیرهایی به شادمانی بیرون آمدند و با امید به بازگشت به شهر و کاشانه خود، آزاد سازی شهر رمادی را جشن گرفتند.

صهیب الراوی فرماندار استان الانبار برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد: «پاکسازی مرکز الرمادی به صورت کامل انجام شده است و ما در انتظار پایان یافتن تلاش تیم های مهندسی در عملیات جمع آوری بمب ها دست ساز از داخل مجتمع دولتی هستیم که به طور کامل از جنگجویان «داعش» خالی شده است».

با وجود این که هنوز هم مخفی گاه هایی از افراط گرایان در بخش های پراکنده ای از شهر رمادی وجود دارند، اما ارتش عراق تأکید می کند که از زمان فرار جنگجویان از مجتمع دولتی که آخرین پایگاه سازمان داعش به شمار می آمد، با هیچ گونه مقاومتی روبه رو نشده است.

بنا به گزارش  خبرگزاری فرانسه، مسؤلان عراقی یک هفته پیش تعداد عناصر سازمان داعش در رمادی را ۴۴۰ نفر تخمین زده بودند.  اما هنوز تعداد کشته شدگان نبردهای اخیر و یا تعداد افرادی که به پایگاه های دیگری خارج از شهر عقب نشینی کرده اند مشخص نشده است.

اما در شمال عراق، اردوگاه نیروهای بسیج ملی از داوطلبان استان نینوا در بعشیقه در نزدیکی موصل، که محل تمرکز نظامیان ترک است، روز گذشته از سوی مسلحان سازمان داعش هدف حمله موشکی قرار گرفت. این حمله منجر به کشته شدن یکی از نیروهای بسیج ملی و زخمی شدن ۴ نظامی ترک شد.  سرهنگ دوم عامر حازم جرجیس، سخنگوی رسمی نیروهای بسیج ملی گفت: «داعش پایگاه را با ۳۳ موشک از نوع «گراد» هدف قرار داد و منجر به کشته شدن یک تن از مبارزان ما و زخمی شدن ۴ نظامی ترک شد که حال یکی از آنان وخیم است».