تدابیر شدید امنیتی در اطراف کلیساها

قاهره: ولید عبدالرحمن

حادثه تروریستی روز گذشته مصر، تمام تدابیر شدید امنیتی این کشور جهت تأمین امنیت جشن‌های کریسمس و پایان سال میلادی را غافلگیر کرد. وزارت کشور مصر از کشته شدن ۲ ترویست ویتنامی و زخمی شدن ۱۰ تن دیگر بر اثر انفجار بمبی در مسیر اتوبوس گردشگران در منطقه المریوطیه در اهرام گیزا، خبر داد. در این اتوبوس ۱۴ گردشگر ویتنامی وجود داشت.
یک منبع آگاه امنیتی به «الشرق الاوسط» گزارش داد؛ «این حادثه به منظور اخلال در طرح شدید امنیتی کشور در روزهای پایان سال میلادی است که در اطراف کلیساها، مؤسسه‌های دینی و راه‌های منتهی به آنها تدارک دیده شده بود».
بر اساس گزارش وزارت کشور مصر، این بمب داخل دیواری در خیابان المریوطیه پنهان شده بود که هنگام رد شدن اتوبوس گردشگران منفجر شد و به مرگ دو (۳) توریست ویتنامی و زخمی شدن ۱۰ تن دیگر و راهنمای مصری تور و راننده اتوبوس انجامید.
این وزارت افزود: «نیروهای امنیتی به سرعت در منطقه حادثه حضور یافتند و تحقیقات همچنان در حال اجراست».
در همین راستا، خالد عکاشه از اعضای شورای عالی مبارزه با تروریسم تأکید کرد: «هدف گروه‌های افراطی در چنین عملیاتی کاملاً مشخص است، آنها می‌خواهند به تدابیر شدید امنیتی کشور که در اطراف کلیساهای مسیحی اتخاذ شده، آسیب برسانند، یا از نیروهای امنیتی مصر که به آنها ضربات سنگینی تحمیل کرده‌است، انتقام بگیرند… این حادثه ممکن است جنبش «حسم» یا گروه‌های وابسته به «داعش» در آن دست داشته باشند».
مأموران امنیتی مصر در آستانه کریسمس اقدامات حفاظتی خود را در اطراف اماکن مسیحیان افزایش داده بودند تا از وقوع حمله به آنها جلوگیری کنند.
گروهک‌های تروریستی پیش از این نیز گردشگران خارجی را در مصر هدف قرار داده بودند. ناآرامی‌ها و بی‌ثباتی سیاسی در این کشور پس از انقلاب ۲۵ ژانویه (بهمن ماه) نیز به صنعت گردشگری آن ضربه زده‌است.