برخی منابع برای «الشرق الاوسط» تأکید کردند که البغدادی تصمیم به تغییر رهبران «داعش» را صادر کرد

یکی از نیروهای امنیتی عراقی در پشت سنگر خاکی در خط مقابل سازمان داعش در حومه شهر رمادی مرکز استان انبار در عراق – عکس از خبرگزاری فرانسه

یکی از نیروهای امنیتی عراقی در پشت سنگر خاکی در خط مقابل سازمان داعش در حومه شهر رمادی مرکز استان انبار در عراق – عکس از خبرگزاری فرانسه

منابع آگاه  به «الشرق الاوسط» گفتند که ابو بکر البغدادی، رهبر افراطی داعش، برای مدیریت جنگ از موصل به رمادی منتقل شد. این منابع به نقل از یک افسر ارشد عراقی گفتند: «اطلاعاتی داریم که البغدادی پس از جنگی که دو ماه متوقف شد، برای مدیریت جنگ به رمادی منتقل شد».

انتقال البغدادی به رمادی پس از موضع گیری ضد و نقیض در داخل و خارج از عراق در مورد ماهیت ائتلاف چهارگانه تبادل اطلاعاتی بین ایران، عراق، روسیه و سوریه برای مبارزه با سازمان داعش منتشر می شود. این منبع گفت که اطلاعات رسیده حاکی از این است که البغدادی در تلاشی با هدف بازسازی ساختار سازمان برای  انجام عملیات تروریستی و مقاومت در برابر ارتش رسمی دولت و نیروهای شبه نظامی وابسته به آن، دستور تغییر رهبران سازمان را صادر کرد.

در همین راستا، یک افسر عراقی کوتاهی در مبارزه با «داعش» را به وجود اختلافات سیاسی نسبت داد که در میان برخی از رهبران آشکار شده است، به ویژه مشارکت «بسیج مردمی» در جنگ وموضع آمریکا از مشارکت آن که به نظر می رسد در دوره اخیر سختگیرانه تر  شده است.

این افسر عراقی در مورد تکذیب آمریکا از ورود نیروهای نظامی آمریکایی، گفت: «نمی توانیم درباره ارتش های زمینی بزرگ حرف بزنیم، اما نیروهای موجود از جمله کارشناسان و مشاوران با نیروهای نظامی جدید و سلاح و هواپیماهای آپاچی و تجهیزات نظامی موجود در پایگاه های نظامی آمریکا در حبانیه و دیگر مناطق که همگی در نزدیکی رمادی هستند تقویت می شوند».