ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در نشست خبری-رویترز

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در نشست خبری-رویترز

ولادیمیر پوتین که برای اولین بار بعد از برکناری رییس جمهور اوکراین و آغاز بحران شبه جزیره “کریمه” در جمع خبرنگاران حاضر شد، آنچه در اوکراین رخ داده است را کودتا خواند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه امروز سه شنبه چهارم مارچ با حضور در جمع خبرنگاران دولت موقت اوکراین را “برآمده از کودتایی علیه قانون اساسی” این کشور خواند. ارزیابی وی از تحولات اوکراین این است که رییس جمهور قانونی اوکراین سرنگون شده و قدرت قانونی وی در حال حاضر غصب شده است.

رییس جمهور روسیه گفت که دولت موقت اوکراین را مشروع نمی‌داند و تنها رییس جمهور مشروع اوکراین، ویکتور یانوکوویچ است. او گفت که یانوکوویچ از روسیه خواسته است برای حفظ شهروندان اوکراین مداخله نظامی کند و هشدار داد که اگر در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین که مردم روس زبان اکثریت دارند، هرج و مرج رخ دهد، روسیه حق استفاده از تمام ابزارها را برای خود محفوظ می‌داند.

پوتین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال استفاده از قوای نظامی در روسیه گفت: “فعلا نیازی به انجام چنین کاری نیست، اما این یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.” او همچنین نیروهای اوکراینی را دوستان و برادران نیروهای روس خواند و گفت :”اوکراین و روسیه در برابر هم نیستند، بلکه هر دو در یک جناح ایستاده‌اند. وی تصریح کرد که در یک هفته اخیر هیچ گلوله‌ای در شبه‌جزیره «کریمه» شلیک نشده و نیازی هم به آن نخواهد بود.”

رییس جمهور روسیه استفاده از قوای نظامی در اوکراین را آخرین گزینه دانسته است و اعلام کرد که وضعیت کنونی کریمه نیاز به حمایت دارد.

پوتین تهدیدهای غرب به “تحریم روسیه” را غیر سازنده خواند و گفت: “آن هایی که می خواهند چنین تحریم هایی را اعمال کنند، باید به تبعات آن فکر کنند.”

وی تاکید کرده است که تمام اقدامات روسیه در اوکراین قانونی و بر اساس قوانین بین المللی خواهد بود، این در حالی است که وی “تهاجم آمریکا به عراق و افغانستان را اقدامات غیرقانونی و بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل” دانست.

پوتین در مورد اینکه برخی کشورهای عضو جی ۸ اعلام کرده‌اند که در نشستی که در «سوچی» برگزاری می‌شود، شرکت نمی‌کنند، گفت: «ما برای برگزاری نشست آماده‌ایم، حالا اگر آن‌ها نمی‌خواهند بیایند، این به خودشان بستگی دارد.»

یوسف مولایی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران، در گفت و گو با شرق پارسی درمورد تاثیر مناقشه اوکراین بر روند مذاکرات ایران با ۱+۵ گفت : “در صورتی که ایران در بازی سیاست قوی عمل کند می تواند از این فضا به نفع خود رفتار کند”.

مولایی با اشاره به این نکته که آمریکا و روسیه مجددا وارد فضای جنگ سرد شده اند گفت: “هر دو کشور از سیاست واحدی پیروی می‌ کنند و آن اینکه برای حقوق بین ‌الملل ارزش و اعتباری قائل نیستند و می ‌توان آن را پای منافع ملی و اراده حاکمان قربانی کرد. بدین لحاظ مجادله اوکراین حاشیه های متعددی خواهد داشت و اگر ایران بتواند از این فرصت استفاده کند و امتیاز بگیرد می تواند در مذاکرات آتی به نفع خود عمل کند. چرا که فضای یارگیری در عرصه سیاست بین الملل فراهم شده و هر کدام از طرفهای درگیر به دنبال یار جدیدی هستند و ایران می تواند از این فضا به نفع خود سود برد”.