لندن: «الشرق الاوسط»

تظاهرات جنبش «جلیقه زردها» که دو ماه پیش در فرانسه آغاز شد، به لندن انتقال یافت، به طوری که روز شنبه هزاران نفر در این شهر علیه دولت انگلیس تظاهراتی برگزار کرده و خواستار توقف سیاست ریاضت‌ اقتصادی و برگزاری انتخابات عمومی جدید و همه‌پرسی برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا شدند.
به گزارش الشرق الاوسط، سیاستمداران و رؤسای اتحادیه‌ها از نقاط مختلف انگلیس برای حضور در تظاهرات «تجمع مردم علیه ریاضت اقتصادی» گرد هم آمدند. در این تظاهرات بیش از ۵ هزار نفر حضور یافتند که تعداد زیادی از آنان جلیقه زرد بر تن داشتند.
به گزارش خبرگزاری «پرس آسوسیشن» انگلیس، جان مک دونل وزیر دارایی کابینه در سایه بریتانیا خطاب به معترضین گفت: «ریاضت اقتصادی ساختار اجتماعی انگلیس را پاره پاره کرده‌است».
استیو ترنر از اتحادیه کارگران (یونایت) گفت: «از زمان رسیدن محافظه کاران به قدرت، شاهد افزایش دو برابر آوارگی و بی‌خانمانی بودیم».
وی در ادامه افزود: «بهداشت ملی، مراقبت‌های پزشکی و مدارس در بحران به سر می‌برند. ما با دولتی مواجه هستیم که از نگرانی‌های روزانه اکثریت مردم این کشور آگاه نیست».
به گزارش «پرس آسوسیشن»، اریک سیمون یکی از نمایندگان جنبش «جلیقه زردها»ی فرانسه که در لندن حضور یافتند، گفت: «همه کشورهای اروپایی باید در مقابل ریاضت اقتصادی بایستند».
در ایرلند شمالی نیز بیش از ۲۰۰ نفر با برتن کردن جلیقه‌های زرد در شهر بلفاست تظاهرات کردند. در دوبلین نیز ده‌ها شخص هفته پنجم اعتراضات خود را پشت سر گذاشته و خواستار استعفای نخست‌وزیر ایرلند و برگزاری رفراندومی که شهروندان این کشور خواسته بودند، شدند.
انگلیس قرار است در پایان مارس آینده از اتحادیه اروپا خارج شود و پارلمان این کشور روز سه‌شنبه به توافق‌نامه‌ای که مورد توافق ترزا می و برکسل قرار گرفته، رأی می‌دهد. بعید است که این توافقنامه تأیید شود و این امر به خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا منجر خواهد شد.