عبدالله عبدالله: نتایج انتخابات «کودتا علیه آرای مردم» است  - عکس از آژانس عکس اروپایی

عبدالله عبدالله: نتایج انتخابات «کودتا علیه آرای مردم» است – عکس از آژانس عکس اروپایی

کمیسیون مستقل انتخابات اشرف غنی احمد زی را پیروز انتخابات ریاست جمهوری اخیر افغانستان اعلام کرد، عبدالله عبدالله اما نتایج این انتخابات را کودتا علیه آرای مردم توصیف کرد و ضمن آن که خود را پیروز این انتخابات معرفی کرد، تاکید کرد: «برنده قطعی انتخابات هستم.»

شب گذشته کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج اولیه مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. بر اساس نتایج اعلام شده از سوی این کمیسیون ، اشرف غنی احمدزی بیش از ۵۶ درصد و عبدالله عبدالله کمتر از ۴۴ درصد از آرای انتخابات ۲۴ خرداد را به خود اختصاص داده اند.

در پی اعلام این نتایج، مردم کابل و برخی مناطق افغانستان شب گذشته به خیابانها ریختند و تا ساعاتی پس از بامداد به گردهم آیی های خود ادامه دادند. تصاویر و فیلم هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد نشان می دهند که برخی از شرکت کنندگان در این اعتراضات مسلح بودند و صدای تیراندازی نیز در برخی از مناطق شهر به ویژه خیرخانه، پروان و غرب کابل که اکثریت ساکنان آن را هواداران عبدالله تشکیل می دهند، شنیده شد. با این وجود گزارشی از درگیری های مسلحانه منتشر نشد.

در برخی از مناطق پشتون نشین جنوب افغانستان، همچون قندهار نیز حامیان اشرف غنی احمد زی، از نتایج منتشر شده از سوی کمیسیون استقبال کردند و به پایکوبی پرداختند.

عبدالله عبدالله امروز و در نشستی که با حضور چهره های شاخص حامی خود و هزاران تن از شهروندان کابل برگزار شد نتایج منتشر شده را تقلبی دانست و «مثلث ارگ ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات و تیم اشرف غنی احمدزی» را سازمان دهنده این نتایج معرفی کرد.

او در سخنان خود که با ابزار احساسات شدید حامیانش همراه بود خطاب به هوادارنش گفت که «حاضر است جان خود را بدهد اما حکومت تقلبی را نخواهد پذیرفت» او همچنین هشدار داد: «کسانی که تقلب کرده اند خواب رفتن به ارگ ریاست جمهوری را هم نمی توانند ببیند.»

شب گذشته چهره های کلیدی نزدیک به عبدالله عبدالله از جمله امرالله صالح رییس پیشین سرویس اطلاعاتی افغانستان و محمد محقق از رهبران اصلی قوم هزاره و معاون وی، از نشست امروز در خیمه لویی جرگه خبر داده بودند و گفته بودند که عبدالله امروز دولت خود را برپا خواهد کرد. عبدالله عبدالله اما خطاب به مردم گفت که می داند آنها در انتظار اعلام دولت منتخب خود هستند اما به چند روز زمان نیاز دارد تا بتواند برای حل بحران پیش آمده در افغانستان تلاش کند. این درخواست عبدالله بارها از سوی وی تکرار شد ولی حامیان او مخالفت می کردند، در نهایت امرالله صالح نیز پشت تریبون قرار گرفت و از مردم خواست تا چند روز به عبدالله عبدالله فرصت رایزنی و اقدامات دیپلماتیک بدهند.

عبدالله در سخنان خود همچنین خبر داد که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا جمعه این هفته راهی کابل خواهد شد اما تاکید کرد که هیچ فشار، تهدید و تطمیع داخلی و خارجی نمی تواند وی را از راهی که در پیش گرفته است باز دارد. عبدالله گفت که آمریکا در افشای تقلب در کنار مردم افغانستان است.

وی با تاکید بر اینکه دولت حامد کرزی صدای اعتراض ها و شکایت های ستاد او نسبت به تقلبهای صورت گرفته در انتخابات را نشنیده گرفتند، تصریح کرد که خواهان جنگ داخلی و تجزیه افغانستان نیست.

عبدالله در سخنان خود و به طعنه گفت که اگر نتایج انتخابات دو روز دیرتر اعلام می شد، میزان مشارکت در انتخابات را ۱۰ میلیون نفر اعلام می کردند.

اشاره عبدالله به سی صعودی آمار منتشره رسمی است. کمیسیون مستقل انتخابات در روزهای گذشته اعلام کرده بود که هفت میلیون نفر در مرحله دوم انتخابات شرکت کرده اند اما پس از چند روز میزان مشارکت در انتخابات را بیش از هشت میلیون نفر اعلام کرد. این آمار در حالی منتشر می شود که در دور اول انتخابات حدود شش میلیون شهروند افغانستان پای صندوق رای رفتند. حامیان عبدالله بر این باور هستند که میزان استقبال از مرحله دوم انتخابات پایین تر از مرحله اول انتخابات بود و اصرار دارند که حدود دو میلیون رای تقلبی به سود رقیب وی، اشرف غنی احمدزی اعلام شده است.

در مرحله اول انتخابات افغانستان که در روز ۱۶ فروردین برگزار شده بود، عبدالله عبدالله ۴۵ درصد و اشرف غنی احمد زی ۳۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده بودند و راهی مرحله دوم انتخابات شده بودند. با وجودی که زلمی رسول و عبدالرسول سیاف که در مرحله اول انتخابات به ترتیب با کسب ۱۱ و ۷ درصد از آرا در مکان های سوم و چهارم ایستاده بودند، در مرحله دوم از عبدالله عبدالله حمایت کردند، نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات نشان می دهد که عبدالله در دورم دوم ۴۳ درصد از آرا را به خود اختصاص داد، یعنی ۲ درصد کمتر از مرحله اول انتخابات. همچنین نتایجی که روز گذشته منتشر شد نشان می دهد که اشرف غنی احمد زی که در مرحله اول انتخابات موفق به کسب ۳۱ درصد آرا شده بود در این مرحله ۵۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

در پی بالاگرفتن بحران سیاسی بر سر نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری افغانستان و افشای مدارک و فایل های صوتی از سوی ستاد عبدالله که نشان دهنده سازماندهی تقلب در انتخابات از سوی “کمیسیون مستقل انتخابات” بود، چند روز پیش رییس جمهور کرزی پذیرفت تا “امرخیل” دبیر کمیسیون مستقل انتخابات را برکنار کند. ستاد عبدالله اما خواستار جدایی آرای پاک از آرای تقلبی شده است، روز گذشته رسانه های جهانی خبر از موافقت ستادهای عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی برای جدا کردن آرای سالم از آرای تقلبی داده بودند و همزمان ستاد عبداله اعلام کرده بود تا زمانی که آرا تفکیک نشوند نتایج انتخابات را نخواهند پذیرفت. شب گذشته اما کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفت تا نتایج اولیه انتخابات را اعلام کند.

واکنش حامیان عبدالله

همزمان با پخش مستقیم سخنرانی عبدالله عبدالله از سوی تلویزیون های افغانستان، ژنرال عطا محمد نور والی بلخ و یکی از مهمترین چهره های شمال افغانستان پیامی در فیس بوک خود منتشر کرد و اعلام کرد که: «ما از همین حالا حکومت مشروع را با زعامت جناب داکتر عبدالله عبدالله اعلام می داریم و خود را ملزم به پیروی از آن می دانیم.»

ولی بلخ در پیام خود که خطاب به مردم افغانستان و رییس جمهور کرزی صادر شده بود نوشت: «ما برای عدالت خواهی و حق طلبی قربانی می دهیم تا فردای روشن این سرزمین، مبارزه مان را به یاد داشته باشد. نمی خواهیم تاریخ ما را جعل و تقلب، مزین کند. عدالت را سربرگ تاریخ می سازیم.»

در اولین ساعات بامداد امروز نیز محمد محقق معاون عبدالله عبدلله و از رهبران شاخص قوم هزاره، در پیامی نتایج اعلام شده را «کودتای ارگ علیه آرای مردم» خواند و تصریح کرد که تیم عبدالله عبدالله «این حق را براى خود محفوظ میدارد که در جهت تشکیل حکومت اصلاحات اقدام نموده و آرزوهاى بزرگ شما مردم را در جهت تحقق دمکراسى و ترقى هاى اقتصادى ، علمى و سیاسى جامه عمل بپوشاند.»

شب گذشته و در حالی که حامیان خشمگین عبدالله به خیابانهای کابل آمده بودند، وزیر کشور افغانستان با صدور دستوری «ژنرال ظاهر ظاهر» فرمانده انتظامی کابل را از مقام خود برکنار کرد. ژنرال ظاهر از اولین کسانی بود که در ماجرای آنچه ستاد آقای عبداله افشای تقلبهای گسترده کمیسیون مستقل انتخابات توصیف می کند، نقش ویژه ای داشت. ژنرال ظاهر نیز در واکنش به برکناری خود در فیس بوک خود نوشت: «تعلیق وظیفه بر ما تاثیری ندارد، به راه و اهداف خود ادامه می دهیم و در مقابل هر نوع زورگویی و قانون شکنی مبارزه می کنیم. روزان خواهد رسید تا خائنین ملی به دادگاه کشیده شوند.»

کمیسیون انتخابات مستقل یا غیر مستقل؟

موضوع تقلب‌های گسترده پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری افغاستان، زمانی به اوج خود رسید که رییس پلیس کابل دو خودروی حامل «مواد حساس انتخاباتی» را متوقف کرد. این دو خودرو از سوی «ضیاءالحق امرخیل» دبیر کمیسیون مستقل انتخابات به سوی یکی از شهرستان ناامن کابل که امکان حضور ناظران مستقل انتخاباتی در آن وجود نداشت، در حال حرکت بود. پلیس کابل در بازرسی خودروها متوجه صدها هزار برگ رای می‌شود. ژنرال ظاهر ظاهر رییس پلیس کابل به سرعت در برابر دوربین خبرنگاران و در محل حادثه حاضر می‌شود تا از کشف یک «تقلب بزرگ» خبر دهد. او در برابر تلویزیون‌ها به صراحت دبیر کمیسیون مستقل انتخابات را مسوول این تقلب بزرگ اعلام کرد.

امرخیل اما این اتهام را رد و اقدام پلیس در بازرسی خودروها را محکوم کرد. وی همچنین گفت که پلیس دچار سوء تفاهم شده است.

در پی این موضوع ، عبدالله عبدالله در یک کنفرانس خبری حضور یافت و از حامد کرزی خواست تا دبیر کمیسیون انتخابات (امرخیل) را برکنار کند. عبدالله اعلام کرد که به شرطی نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت که دبیر کمیسیون انتخابات برکنار شود، زیرا امرخیل حامی و پشتیبان اشرف غنی احمدزی است. درخواستی که از سوی حامد کرزی رد شد.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات، اکنون در حالی متوجه اتهام تقلبات سنگین و سازماندهی شده است که «بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان» موسوم به «فیفا» نیز از ۲۵۰۰ مورد تخلف در زمان برگزاری انتخابات خبر داده است. این نهاد که نمایندگان آن در ۳۹۱۴ حوزه رای گیری از ۲۳ هزار حوزه رای گیری نظارت داشت در گزارش خود از «مداخله مقامات دولتی، پر شدن صندوق‌های رای به طور غیر قانونی، رای دادن افراد زیر سن قانونی و رای دادن مردان به جای زنان» خبر داده است.