عکس از وبسایت رهبری ایران

عکس از وبسایت رهبری ایران

در شرایطی که مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ در وین روزهای حساسی رامی گذراند، آیت الله خامنه ای رهبر ایران گفته است که به مسئولان بلندپایه دولت این کشور و نیز تیم مذاکره کننده هسته ای اعتماد دارد.

آیت الله خامنه ای عصر دوشنبه در سخنرانی در جمع مقامات حکومتی ایران گفته است که از دولت حسن روحانی حمایت می کند و تاکید کرده است که «از همه توانش برای کمک به دولت استفاده می‌کند و به مسئولان بلندپایه آن اعتماد دارد.»

در حالی که تیم مذاکره کننده ایران مذاکرات فشرده‌ای را با دیپلمات‌ها و کارشناسان کشورهای ۱+۵ در وین دنبال می‌کند و کمتر از دو هفته به پایان مهلت شش ماهه تعیین شده برای توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی باقی مانده، رهبر ایران بر اعتماد خود به مذاکره کنندگان ایرانی تاکید کرده و ابراز اطمینان کرده که «آنها اجازه دست‌اندازی به حقوق ملت را نخواهند داد.»

پیشتر تعدادی از چهره‌های سیاسی و نمایندگان محافظه‌کار مجلس ایران با طرح بعضی انتقادات از روند مذاکرات هسته‌ای ابراز نگرانی کرده بودند و آن را خلاف منافع ملی ایران دانسته بودند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارنظرها گفته بود که جریان گفتگوهای هسته ای با جزئیات به رهبر جمهوری اسلامی گزارش می شود و تیم مذاکره کننده خود را ملزم به اجرای دقیق سیاست های نظام و نقطه نظرات رهبری می داند.

رهبر ایران، همچنین گفت که «درمساله هسته‌ای طرف مقابل به مرگ گرفته که به تب راضی باشد.»

وی با اشاره به اختلافات اصلی در مذاکرات ایران با ۱+۵ یعنی مساله تعداد سانتریفوژها گفت: «هدف آنها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی که به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.»

ﺳﻮ ﻳﻚ واﺣﺪ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی اﺳﺖ جهت ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻘﺪار ﻛﺎر ﻻزم ﺑﺮای ﺟﺪاﺳﺎزی، اﻳﺰوﺗﻮپ ﺳﺒﻚ ﻋﻨﺼﺮ اوراﻧﯿﻮم (U۲۳۵) از اﻳﺰوﺗﻮپ ﺳﻨﮕﯿﻦ‌ﺗﺮ آن (U۲۳۸) در اوراﻧﯿﻮم طﺒﯿﻌﻲ جهت اﻳﺠﺎد ﻣﺤﺼﻮل نهاﻳﻲ که از اﻳﺰوﺗﻮپ ﺳﺒﻚﺗﺮ غنیﺗﺮ اﺳﺖ. این واحد اندازه گیری بیشتر در ادبیات فنی مربوط به ساخت وتوسعه سانتریفیوژها رایج است.

دیپلمات‌ها و کارشناسان مسایل هسته‌ای ایران می‌گویند اختلاف بین ایران و شش قدرت جهانی در گفت‌وگوها برای نگارش متن توافق‌نامه جامع بر سر تعداد سانتریفیوژها و مدت توافق است.

بر اساس گزارش آسوشیتد پرس، ایران و کشورهای ۵+۱ ایران آماده است محدودیت هایی را در ازای لغو کامل تحریم ها بپذیرد با این وجود غنی سازی اورانیوم خط قرمزی است که دو طرف هنوز بر سر آن بحث می کنند.

ایران تاکید می کند با وجود آن هیچ برنامه ای برای دستیابی به سلاح هسته ای ندارد، اما مجوز داشتن ۵۰ هزار سانتریفیوژ را طلب می کند. ایران در حال حاضر ۲۰ هزار سانتریفیوژ دارد. به گفته مقامات ایرانی سانتریفیوژهای بیشتر برای تامین سوخت راکتورهای فعلی لازم هستند.

حسن روحانی رییس جمهور ایران هم در سخنانی در این مراسم گفت: «جمهوری اسلامی با منطق و استدلال در مذاکرات هسته ای حاضر شده و ذره ای از حقوق ملت عقب نشینی نخواهد کرد، و در کنار حق مسلم ملت در عرصه فناوری صلح آمیز هسته ای به دنبال استیفای حق دسترسی ملت به بازار سرمایه و فناوری نیز است.»

از سوی دیگر آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه در گفتگو با صدای آمریکا گفت: «اگر نیت ایران واقعا این است که صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ خود را ثابت کند، حالا وقت اثبات آن است.»

در این میان، خبرگزاری شینهوا روز دوشنبه به نقل از منابع دیپلمات گزارش داد که وزیران خارجه برخی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ احتمالا روز جمعه برای تقویت مذاکرات جاری هسته‌ای، به وین سفر می‌کنند.

پیشتر وبسایت المانیتور گزارش داده بود که جان کری وزیر خارجه آمریکا که به چین سفر کرده، پس از پایان این دیدار، راهی وین می‌شود. شینهوا با تائید این خبر، نوشته است که هنوز دقیقا مشخص نیست وزرای خارجه کدامیک از دیگر اعضای ۱+۵، به مذاکرات بپیوندند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که با وجود مذاکرات صورت‌گرفته در چند روز اخیر، هنوز پیشرفت زیادی حاصل نشده است.

در آغاز تازه‌ترین دور از مذاکرات، عباس عراقچی گفته بود، «متنی برای نگارش آماده شده اما تقریبا در مورد تمام موارد مطروحه، اختلاف‌نظرهایی داریم و برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها هنوز خیلی کار داریم و به جلسات متعددی نیاز است تا روی مفاهیم به توافق برسیم و بتوانیم آن را روی کاغذ بیاوریم»

طی روزهای آینده نمایندگان طرف‌ها فرصت دارند به توافق برسند یا – به گفته معاون وزیر خارجه ایران – زمان مذاکرات را تمدید کنند یا پایان آن را اعلام کنند.