ایالات متحده آمریکا، عصر جمعه ششم مهر ( ۲۸سپتامبر) اعلام کرد که به دلیل تهدیدهای امنیتی از سوی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های تحت حمایت این کشور، واشنگتن، کنسولگری خود در شهر بصره را تعطیل و دیپلمات‌های مستقر در این کنسولگری را از بصره خارج خواهد کرد.

به گزارش الشرق الاوسط، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با تایید این خبر گفت: «در طول هفته‌های گذشته تهدیداتی که حکومت ایران، سپاه قدس و شبه‌نظامیان وابسته و تحت کنترل قاسم سلیمانی متوجه کارکنان و اماکن ایالات متحده داشته‌اند افزایش یافته است. آن شبه‌نظامیان به طور مکرر با آتش غیرمستقیم کنسولگری ما در شهر بصره و در سفارتمان در بغداد را هدف گرفته‌اند.»

پمپئو اضافه کرد: «به حکومت ایران توصیه می‌کنم که بداند آمریکا ایران را مسئول مستقیم هرگونه آسیبی به جان آمریکایی‌ها یا اماکن دیپلماتیک‌مان در عراق و یا در هر جای دیگری می‌داند؛ خواه مستقیما توسط نیروهای ایران انجام گرفته باشد خواه توسط شبه‌نظامیان نیابتی مرتبط با آن‌ها. صریح می‌گویم که ایران باید بفهمد که آمریکا متناسب و قاطعانه به چنین دست حملاتی واکنش خواهد داد.»

پیشتر در روز جمعه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع در وزارت دفاع آمریکا خبر داده بود که ارزیابی‌های اطلاعاتی این نهاد نشان می‌دهد شبه‌نظامیان وابسته به ایران در صدد انجام حملاتی علیه نیروها یا منافع آمریکا هستند.

برخی از منابع خبری از شلیک سه موشک دیگر به نزدیکی کنسولگری آمریکا در بصره طی روزهای گذشته خبر داده بودند.

این مقامات تاکید کرده بودند که ظن آن‌ها عمدتا متوجه شبه‌نظامیان مستقر در سوریه و چندین ناحیه دیگر در منطقه خاورمیانه است.

روز جمعه ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر) سه خمپاره به منطقه موسوم به منطقه سبز بغداد در نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کردند.

همچنین روز شنبه ۱۷ شهریور (۸ سپتامبر) نیز کنسولگری آمریکا در بصره هدف حمله موشکی قرار گرفت. این دو حمله خسارت مالی یا جانی در پی نداشت.

وزارت امور خارجه عراق از تصمیم واشنگتن مبنی بر اعلام تعطیلی موقت کنسولگری آمریکا در بصره در جنوب عراق ابراز تاسف کرد.

احمد محجوب، وزیر امور خارجه عراق، در بیانیه‌‌ای از این تصمیم و هشدار واشنگتن درباره سفر شهروندان آمریکایی به عراق ابراز تاسف کرد.

در این میان بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات مطرح شده توسط آمریکایی‌ها درباره تعطیلی سرکنسولگری آن کشور در بصره را «ناموجه، بی مورد و فرافکنی آشکار» خواند.

در همین رابطه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نیویورک گفت: «اینکه در عراق حادثه‌ای رخ دهد یا ندهد یا در کشور دیگری حادثه رخ دهد، چه ربطی به ایران دارد؟ بله ما در تمام دنیا طرفدارانی داریم، مگر هر کس طرفدار ما است و به ایران علاقه دارد، مسئول اعمال او هستیم.. آمریکا برای چه رفته در عراق که حالا برای ماندن خودش مشکل داشته باشد. سوال اصلی این است. آن وزیر خارجه‌ای که می‌گوید پاسخ دهد به چه دلیل رفته آمریکا.»

در هفته‌های گذشته شهر بصره شاهد ناآرامی‌ها در اعتراض به وضع اقتصادی و معیشتی بوده است. در جریان این سلسله‌ تظاهرات که با درگیری با پلیس همراه بود و ده‌‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، به کنسولگری ایران نیز حمله شد و ساختمان آن آسیب دید.